Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Satt å diskuterte med noen venner og lurer derfor på om dere med erfaring vet? en venninne hadde en niese på 3 som snakket nesten klokkerent, mens min kusine på snart 5 er et godt stykke unna å snakke rent, bla r-lyden.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg kjenner ei jente på 9 som fortsatt ikke kan si R. Hun har ikke blitt meldt opp til logoped likevel. Man mener det går over av seg selv, og jenta trives og har masse venner. Moren hadde samme problemet som barn.
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Satt å diskuterte med noen venner og lurer derfor på om dere med erfaring vet? en venninne hadde en niese på 3 som snakket nesten klokkerent, mens min kusine på snart 5 er et godt stykke unna å snakke rent, bla r-lyden. Mine gutter kunne snakke rent og si alle bokstaver lenge før de var 3 ca 2,5 kanskje. De er nå snart 6 og 4. (vi har en utenlandsk opprinnelse). Min kjæresters (norsk) datter på fire snakker lang fra rent. Kan knapt forstå hva hun sier. Far får problemer med henne av og til. xxx fra barnehagen kunne snakke som voksene 100% rent da han var tre! Mammaen min fortalte at min store bror sa det første ordet som var forståelif (bortsett fra pappa, mamma), var han 3 år og jeg har opplevd at lillesøster snakket nesten perfekt da hun var bare 2. Så det varierer. Vet ikke helt hva som er naturlig eller ikke
Mamma1 Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Min jente begynte hos logoped i 1.klasse. etter to ganger sa hun r.
The Kitten Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Det er helt individuelt når et barn snakker rent. R er en av de vanskeligste lydene for et barn tilegne seg, så det er naturlig at de gjerne sier den sist. Jeg vil si at ved syvårsalderen, eller når barna begynner på skolen bør de snakke rent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå