Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å jobbe en periode i redusert stilling. Planlegger/forsøker også å bli gravid, har ikke lyktes ennå.

Jeg lurer på følgende: er det mulig å jobbe redusert en periode, og f.eks på slutten av svangerskapet gå opp i full stilling, for å fa max fødselspenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vil de nok regne ut gjennomsnitten din. men om du jober fult noen mnd før permisjon skule det nok gå bra, bare ikke de siste ukene bare.

Skrevet

også er det jo et smp om du faktisk orker å jobbe 100% den siste tiden. Svært få arbeidsgivere er nok villige til å gi deg en 100%stilling dersom du allerede er 50% sykemeldt i en 60% stilling.

så jeg hadde nok heller satset på å jobbe 100% nå jeg.

Skrevet

Jeg mener du kan søke om permisjon fra en del av stillinga di i en kort periode. Ei venninne av meg søkte om permisjon fra 20 prosent av stillinga si for å jobbe 80 prosent i et halvt år. Hun hadde da krav på full stilling igjen etter dette halvåret, og mista ingen rettigheter.

Skrevet

Ja, men spørsmålet var om hun kunne jobbe redusert og fortsatt få 100%permisjonspenger. Og det kan man mest sannsynlig ikke. Ikke dersom man bare jobber fult den siste mnd.

Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet

Jeg er ansatt i kommunen og søkte meg ned til 80 og 70 % stilling på bakgrunn av en paragraf i arbeidsmiljøloven (ansvar for barn under skolealder)...hadde da altså 100 % stilling fast. Da jeg gikk ut i svangerskapspermisjon fikk jeg full uttelling på fødselspengene...altså 80 % lønn i et år....selv om jeg hadde gått i redusert stilling i forkant av fødsel.

Skrevet
Jeg ønsker å jobbe en periode i redusert stilling. Planlegger/forsøker også å bli gravid, har ikke lyktes ennå.

Jeg lurer på følgende: er det mulig å jobbe redusert en periode, og f.eks på slutten av svangerskapet gå opp i full stilling, for å fa max fødselspenger?

Fødselspengene regnes ut fra hvilken inntekt du har hatt de siste måndene. For å få full uttelling, må du ha jobbet 6 av de siste 10 månedene før fødselen. Hvis du har jobbet bare halv stilling, regnes gjennomsnittet at inntekten du har hatt i denne perioden. Så det lønner seg absolutt å jobbe full stilling, og heller ved behov, være sykemeldt feks 50% under svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...