Gjest Lille Bie Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg og min kjære har planer om å skaffe oss hund til våren, men vi har enda ikke helt bestemt oss for hvilken type, pga mulig allergi. Jeg er helt sykt allergisk mot katter, nyser, blir hoven i ansikt og rundt øyne, og klør bare værre bare jeg klapper en katt. Problemet her (om det er noe) er at jeg tåler hunder pr. dags dato, men jeg er redd for at jeg skal utvikle allergi mot dem etter som tiden går! Det hadde kommet til å knust kjære om vi hadde måtte gi fra oss hunden etter noen måneder, pga at vi har kjøpt en som jeg ender opp med å ikke tåle. Er det noen her som vet hvilke hunder som er "annbefalt" av astma og allergiforbundet, eller om det er noen sorter som dere vet er bedre enn andre? Den rasen vi har mest lyst på er en Dvergschnauzer, som jeg har hatt mye med å gjøre og reagerer ikke på den rasen på noen måte såvidt jeg vet. Er det noen her som vet bedre enn meg?
Frey Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Raser om puddel, bichonrasene, nakenhunder er hunder som regnes som allergivennlige. Dvergschnauzeren regnes i utgangspunktet ikke som allergivennlig, men noen allergikere reagerer likevel ikke på dem fordi de ikke røyter. Det du kan gjøre er å kontakte en oppdretter nær deg og forklar situasjonen, og spør om du kan få låne en hund noen dager. Kos mest mulig med hunden de dagene den er hos dere. La den da sove på et teppe som du selv fortsetter å ha inntil deg etter at den har dratt. Dette bør i alle fall gi en indikasjon på hvorvidt du vil reagere på hunden eller ikke. Liste over oppdrettere finner du på nsbk.org. Hvor i landet bor du? Kanskje jeg kan gi deg et tips eller to (har to stykker selv)
Gjest Lille Bie Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Raser om puddel, bichonrasene, nakenhunder er hunder som regnes som allergivennlige. Dvergschnauzeren regnes i utgangspunktet ikke som allergivennlig, men noen allergikere reagerer likevel ikke på dem fordi de ikke røyter. Det du kan gjøre er å kontakte en oppdretter nær deg og forklar situasjonen, og spør om du kan få låne en hund noen dager. Kos mest mulig med hunden de dagene den er hos dere. La den da sove på et teppe som du selv fortsetter å ha inntil deg etter at den har dratt. Dette bør i alle fall gi en indikasjon på hvorvidt du vil reagere på hunden eller ikke. Det var en god ide! Tanta mi har en dvergschnauzer nemlig, så derfor har jeg vært en del borti den rasen. Kanskje jeg skal kidnappe hennes hund i noen dager? Nakenhunder er vel det styggeste jeg vet om, så det er passe uaktuelt du! Men jeg har ofte tatt med meg hunden til tanta mi på hytta ei helg, der den har svinset rundt meg, inn og ut av soverommet og jeg har jo selvfølgelig kost med den så jeg krysser fingerene for at jeg ikke reagerer på rasen.
Jigva Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Chinese Crested Powder Puff og Chinese Crested Er to raser som er allergivennlige, eller to variasjoner av samme rasen. men husk å ikke bare tenke allergivennlighet, passer hunden for deg? Den rasen jeg nevnte over er veldig signalsensitiv og litteratur på området er ikke alltid like åpen om det. Det kan bli et gigantisk problem om noen i familien for eksempel er litt redd for hund for da kan de sende ut aggressive signaler til hunden og gjøre den usikker også. Ellers så er puddel også en type hund som skal være allergi vennlig, men for eksempel dverg-puddelen har veldig varslerinnstinkt, kan bjeffe en del.. Altså tenk lenger enn bare hvilken rase som er allergivennlig.. den skal passe i livsstilen din også.
Fakse Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Mamma er allergisk mot katt, men de har hatt hund i mange år uten problemer, så det trenger ikke være noen sammenheng. Når det er sagt er en hund på lån noen dager ikke nok til å vite om man vil utvikle alleri over tid. Jeg utviklet alleri mot rotter etter å ha hatt dem i hus i over et år. Dersom du vil være helt sikker på å ikke skaffe hund uten å måtte kvitte deg med den senere, så kan det kanskje være lurt å tilby seg å være nødhjem for dyrebeskyttelsen lenge nok til at du føler deg trygg på at det går bra?
Gjest Wind Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Nakenhunder er vel det styggeste jeg vet om, så det er passe uaktuelt du! Kinesere finnes som puffer, vet du.
Gjest Lille Bie Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Kinesere finnes som puffer, vet du. Ewww... Man kan vist aldri helgardere seg for å ikke utivkle allergi mot et dyr, så jeg tror nok vi kommer til å kjøpe oss hund (Dvergschnauzer eller puddel) så får egentlig tiden vise hva som skjer. Det er selvfølgelig utrolig trist om vi må gi fra oss hunden, men vi får nesten bare se hva som skjer etter hvert. Finnes det ikke en sjampo/balsam som man kan vaske hunden med slik at den ikke "slipper ut" så mye av det allergiframkallende stoffet som finnes i huden dens?
AnetteR Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Mamma er allergisk mot katt, men de har hatt hund i mange år uten problemer, så det trenger ikke være noen sammenheng. Når det er sagt er en hund på lån noen dager ikke nok til å vite om man vil utvikle alleri over tid. Jeg utviklet alleri mot rotter etter å ha hatt dem i hus i over et år. Dersom du vil være helt sikker på å ikke skaffe hund uten å måtte kvitte deg med den senere, så kan det kanskje være lurt å tilby seg å være nødhjem for dyrebeskyttelsen lenge nok til at du føler deg trygg på at det går bra? Sier meg veldig enig i at jeg anbefaler å låne hund eller være fosterperson for hunder en periode først. Nå er min erfaring mest rettet mot katter, men med tanke på allergi blir det ganske likt. Mange med mild allergi eller som reagerer på andre ting, utvikler kraftigere allergi når dyret er i hus. Det kommer inn alt for mange dyr til DB på grunn av allergi. Kryssallergi katt-hund er vanlig, men det er ingen absolutt sammenheng. Det er vanvittig trist både for eiere og kjæledyret når eier blir allergisk. Det er fryktelig plagsomt å leve med dyr og allergi.
Gjest Wind Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Ewww... Var visst litt dumt ordvalg der.
Gjest Gjest_Tara_* Skrevet 10. oktober 2008 #10 Skrevet 10. oktober 2008 Ewww... Man kan vist aldri helgardere seg for å ikke utivkle allergi mot et dyr, så jeg tror nok vi kommer til å kjøpe oss hund (Dvergschnauzer eller puddel) så får egentlig tiden vise hva som skjer. Det er selvfølgelig utrolig trist om vi må gi fra oss hunden, men vi får nesten bare se hva som skjer etter hvert. Finnes det ikke en sjampo/balsam som man kan vaske hunden med slik at den ikke "slipper ut" så mye av det allergiframkallende stoffet som finnes i huden dens? Det finnes noe som heter Petal Cleans ( litt usikker på stavemåte ) som du vasker hunden i . Den skal visst binde allergener slik at allergikere tåler hunden.
AnetteR Skrevet 10. oktober 2008 #11 Skrevet 10. oktober 2008 Det finnes noe som heter Petal Cleans ( litt usikker på stavemåte ) som du vasker hunden i . Den skal visst binde allergener slik at allergikere tåler hunden. Dette virker bare for de som har en svak form for allergi. Og det er ikke alle det virker for. Petal Cleanser vil jeg si er en løsning for de som utvikler allergi mens de har husdyr, og ikke noe å satse på at skal virke om man misstenker allergi allerede før dyret er i hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå