Gjest Frosk Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Naboen har en busk i hagen som jeg *tror* er en liten ildkvede - busken har små gule eplelignende frukter. Mener å ha hørt at disse kan brukes til gelé (eller blander jeg med vanlig kvede nå....? :klø: ) Noen som har laget gelé av liten ildkvede - og smaker det i såfall bra? Noe annet den kan brukes til...?
Gjest itla Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Siden jeg lurte på hvordan ildkvede så ut måtte jeg google litt, og da fikk jeg opp denne artikkelen... Så det kan i hvertfall lages gelé av dem!
Gjest Frosk Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Takker! Har søkt litt rundt, og ser at mange sier liten ildkvede / småildkvede / japansk kvede funker bra til gelé (men har også funnet noen som skriver det smakte grusomt, hehe) Tenker jeg prøver (må bare over til naboen og stjele frukt først )
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Naboen har en busk i hagen som jeg *tror* er en liten ildkvede - busken har små gule eplelignende frukter. Mener å ha hørt at disse kan brukes til gelé (eller blander jeg med vanlig kvede nå....? :klø: ) Noen som har laget gelé av liten ildkvede - og smaker det i såfall bra? Noe annet den kan brukes til...? Blir nydelig gele og har også laget nydelig likør av den; fyll f.eks et 2 ltrs norgesglass med kvede-epler, fyll opp md sukker det du får plass til og fyll så glasset fullt med sprit (minst 60 %) ...snu glasset annen hver dag helt til sukkeret er løst opp (bør stå lengst mulig) og sil gjennom et saftklede f.eks...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå