Ninen Skrevet 7. oktober 2008 #1 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har en god del epler, og jeg har tenkt å lage eplesyltetøy av en god del av dem. Er det noen som har en god oppskrift? Jeg tar også gjerne i mot gode epleoppskrifter på andre ting, som for eksempel kaker. Jeg prøver gjerne noe nytt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 7. oktober 2008 #2 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg lager eplesyltetøy på denne måten: Skreller eplene og skjærer av fruktkjøttet i klumpete biter rundt kjernehuset, det går kjappere enn å dele eplet og så fjerne kjernehuset. Fyller en kjele med eplebiter på den måte, det gjør ikkenoe at det er noen store og noen små. har lå litt vann i bunnen av kjelen, bare så eplene ikke skal sette seg fast innen de safter seg. Lar det koke opp på middels varme og vender litt på det av og til. Lar stå å putre svakt til eplene er møre, har falt sammen og blitt til syltetøy med biter. Smaker til med sukker, er ikke alltid det trengs så mye, så syns det er greit å gjøre dette mot slutten. Lar det stå litt så sukkeret løser seg opp. Nå kan du enten mose med f.ekst stavmikser om du vil ha eplemos, eller ha direkte over på glass/bokser. Jeg bruker godt rengjorte gamle glass til syltetøy, som jeg lar stå på rist på 120 grader i ovnen så de blir sterile. Har varmt syltetøy på varme glass og setter på sterilisterte lokk, det er viktig å fylle glassene helt fulle. Så setter jeg dem opp ned til avkjøling. Evt kan du bruke plastbokser og putte i fryseren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 7. oktober 2008 #3 Del Skrevet 7. oktober 2008 Glemte å legge med favorittepleoppskriften min da. Den er laget av mamma, som vant en oppskriftskonkurranse med den en gang når jeg var liten Ferdig butterdeig fra frysedisken. Nøkkelost Syrlig eplesyltetøy Egg til pensling Melisdryss Kjevle ut butterdeigplatene til kvadrater på dobbel størrelse. Legg seks klatter med eplesyltetøy på kvadratet, og 1 sammebrettet skive nøkkelost på hver epleklatt. Pensle med egg i kantene og mellom eple/ostefyllet. Legg et annet kvadrat oppå og press sammen så den fester seg i egget. Del opp i seks rektangulære kaker og legg på stekebrett. Pensle med egg på toppen. Stek ved 200 grader til de har hevet seg og er gyldne. La de avkjøle på rist og dryss godt med melis på toppen ved hjelp av en tesil. Aller best servert lune og bør absolutt spises samme dag. Kombinasjonen sprø butterdeig, saftig syrlig syltetøy, litt salt og krydret ost og den søte melisen på toppen er bare fantastisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 7. oktober 2008 #4 Del Skrevet 7. oktober 2008 Skal man bare lage eplemos, så synes jeg sukker er helt unødvendig. Det kan man eventuelt tilsette senere om man vil. Jeg fryser det jeg lager. Lager man syltetøy trenger man muligens sukker for konserveringens skyld. Nå skal jeg faktisk ut i kjøkkenet og koke opp årets ladning eplemos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninen Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 8. oktober 2008 Tusen takk for gode tips! Da blir det eplesyltetøy i kveld Og den oppskriften din, så spennende ut, Kvist. Jeg hadde aldri tenkt på at nøkkelost og epler kan kombineres. Det skal absolutt prøves! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå