Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er idiot på pc, og nå trenger jeg hjelp fra dere som ikke er det.

Har fått et dokument med navn og adresser, lagret i notisblokk (vet ikke om det heter det en gang). Det ser ganske kryptisk ut, og nå lurer jeg på hvordan jeg får dette til å bli adresseetiketter. Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo prøve å åpne filen i word?

Høyreklikk på filen og velg, åpne i og så velger du word om du har dette på maskina di ..

Skrevet

Det hjalp ikke...

Jeg klarer å lese hva som står der, bortsett fra at det mangler æ, ø og å, men aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette om til etiketter.

Skrevet

Du kan åpne den i word. Du trenger ikke gjøre annet enn å åpne word, og så velge fil - åpne - og bla til den filen du vil åpne (men du må kanskje velge noe "alle filer" i åpneboksen, om det ikke er satt allerede).

Eneste som kan bli et problem er om vedkommende som har laget filen bruker et annet operativsystem enn deg, hvor linjeskift representeres på en annen måte.

Men prøv først word-varianten og se hvordan det ser ut.

Skrevet

Du kan jo spørre vedkommende som lagde filen hva slags format den ble laget i?

Da vet du bedre hvor og hvordan du skal få åpnet den og brukt den til etiketter..

Gjest Gjest_Morten
Skrevet

Samme svar fra meg - spør den som har sendt filen. Be eventuelt om å få den tilsendt i annet format hvis den krever spesielt program som du ikke har (la avsender eksportere filen til annet format, lagre i annet format e.l.).

Det holder egentlig lenge med om du får dette i et format som er "lesbart" for ett av dine Windows-programmer som en dataliste. Det er kjapt å kopiere data og lime inn i et annet format.

- Excel kan være OK til å skrive ut etiketter - litt brysomt første gang bare. Det mest kompliserte er å angi etikettstørrelse og slik, hvis du ikke har standard etiketter som gjenkjennes på produsent/modellnummer.

- Works kan være OK for etiketter, men det er flere år siden jeg var borte i dette.

- Word er sikkert OK, men det bruker jeg bare til alle andre oppgaver. For etiketter er Excel like egnet.

Notisblokk brukes som "standard-program" for å åpne filer der du ikke har det rette programmet installert - det er mer "nødløsning" enn "rett program". Problem med æøå ÆØÅ skyldes at Notisblokk bruker ANSI tegnsett, mens de andre programmene bruker Unicode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...