Gå til innhold

Lett eller Helmelk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Små barn skal helst har H melk, men de kan godt drikke lettmelk også. Det er ikke anbefalt å gi så små barn skummetmelk. H melk er jo ikke spesielt fett da, den inneholder 3,9% fett. Hvis barnet trenger mer fett på kroppen, så er det nok ikke melken som er avgjørende:)

Ingen mennesker har godt av kumelk.

Skader jo ikke med lettmelk..bare mer vannet ut den:)

Kumelk er faktisk skadelig for mennesker. At melk er sunt er kun en løgn skapt av melkeindustrien blant annet.

Fett kan man få andre steder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare det å anbefale småunger å bruke slankekost er hårreisende, mener jeg. Vi gir helmelk og har alltid gjort det, men vi vanner den ut. Vi vil at ungen skal ha alle stoffene melken har uten at det er fjernet. Vi gir smør og pølse på maten også, ikke planteoljedrit og lettprodukter. En sjelden gang får ungen litt brus, også da vannet ut. Skal det være snop og melk skal det være skikkelig med fett og sukker, ikke kjemiske erstatningsprodukter.

Hvis man skal gjøre noe med kostholdet til små barn og er så bekymret så skal man kanskje ta et blikk rundt og se hvor mange unger som sitter på Burger King, går rundt med godteposer, drikker brus etc. jeg har selv opplevd en ettåring i barneselskap hos oss som fikk brus av tutekopp "det er jo bursdag".

Se på hva sags brød ungene spiser, mellommåltider, regelmessige måltider, hvor mange barn har du sett i butikken i dag med en donut i hånden?

Greit og nødvndig å være opptatt av hva barn får i seg, men det er veldig viktig å se hele bildet, ikke bare fragmenter.

Skrevet
Bare det å anbefale småunger å bruke slankekost er hårreisende, mener jeg. Vi gir helmelk og har alltid gjort det, men vi vanner den ut. Vi vil at ungen skal ha alle stoffene melken har uten at det er fjernet. Vi gir smør og pølse på maten også, ikke planteoljedrit og lettprodukter. En sjelden gang får ungen litt brus, også da vannet ut. Skal det være snop og melk skal det være skikkelig med fett og sukker, ikke kjemiske erstatningsprodukter.

Hvis man skal gjøre noe med kostholdet til små barn og er så bekymret så skal man kanskje ta et blikk rundt og se hvor mange unger som sitter på Burger King, går rundt med godteposer, drikker brus etc. jeg har selv opplevd en ettåring i barneselskap hos oss som fikk brus av tutekopp "det er jo bursdag".

Se på hva sags brød ungene spiser, mellommåltider, regelmessige måltider, hvor mange barn har du sett i butikken i dag med en donut i hånden?

Greit og nødvndig å være opptatt av hva barn får i seg, men det er veldig viktig å se hele bildet, ikke bare fragmenter.

Hvem er det som har anbefalt småunger slankekost her??? Det innlegget har ikke jeg fått med meg.

Er det lettmelk og skummetmelk du snakker om, så er det jo ikke slankekost. Det er naturlige produkter som bare har fått fjernet litt av fettet. Det som kan være skadelig er sånt som har fått tilsatt kunstige ting for å gjøre dem sunnere. F.eks. "søtsaker" med kunstig søtningsstoff istedet for sukker. Skummetmelk og lettmelk er ikke kunstige produkter, men ekte naturprodukter der noe er tatt vekk. Stor forskjell på å ta vekk og legge til.

Skrevet

Å ta bort det man kan av usunt fett fra kosten også heller supplere med SUNT fett er da fornuftig og har ingenting med slankekost eller kjemiske erstatningsprodukter å gjøre.

Skrevet

Hvorfor i alle dager vanner du ut melken til barnet ditt? Det er ingen stoffer som er fjernet fra lettmelk eller skummetmelk, den eneste forskjellen er at lett og skummetmelken inneholder mindre fett. Dvs at de er homogenisert lengre. De lettere melketypene inneholder akkurat de samme mengdene vitaminer og andre nærinsstoffer som h-melk.

Gjest Elfrida
Skrevet
De lettere melketypene inneholder akkurat de samme mengdene vitaminer og andre nærinsstoffer som h-melk.
Det stemmer nok ikke, det forsvinner endel fettløselige vitaminer når du fjerner fettet.
Skrevet
Det stemmer nok ikke, det forsvinner endel fettløselige vitaminer når du fjerner fettet.

Ikke i følge Jorunn Sundgot Borgen:)

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er bare å lese på baksiden av melkekartongen så ser du det.

Skrevet
Det er bare å lese på baksiden av melkekartongen så ser du det.

Det spiller da tydeligvis ingen rolle, ettersom Helsedirektoratet ikke anbefaler helmelk til små barn.

Skrevet

1: jeg oppfatter lett og skummet melk som slankekost

2: det fjernes ting fra lett og skummet melk som jeg ønsker barnet mitt skal få i seg.

3: jeg vanner ut fordi min unge skal få drikke melk, men trenger også masse vann. Da slår vi to fluer i ett smekk.

Og hva den ene eller andre forskeren sier om det ene eller andre kan man slå hverandre i hodet med til man blir blå. Slike ting som melk vil det alltid være uenighet om og ingen gjest på KG får meg til å endre mening med utsagn som at "kumelk er for kalver" etc.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Men det er ikka hvordan alle oppfatter det. Jeg drikker skummetmelk, og ser ikke på det som noe slankekost. Kommer også til å gi det til mitt kommende barn, rett og slett fordi det er det vi drikker her i huset. H-mel byr meg virkelig i mot.

Skrevet

2: det fjernes ting fra lett og skummet melk som jeg ønsker barnet mitt skal få i seg.

3: jeg vanner ut fordi min unge skal få drikke melk, men trenger også masse vann. Da slår vi to fluer i ett smekk.

Og hva den ene eller andre forskeren sier om det ene eller andre kan man slå hverandre i hodet med til man blir blå. Slike ting som melk vil det alltid være uenighet om og ingen gjest på KG får meg til å endre mening med utsagn som at "kumelk er for kalver" etc.

Ja, men kjære deg. Det er ingen forskere som oppfatter skummet eller lettmelk som slankekost. Det eneste som er fjernet fra disse melketypene er fett, og det skjer når melken blir homogenisert. Det handler ikke om hva noen oppfatter, det handler om fakta. Det er jo ikke så vanskelig å måle hva som er i de forskjellige melketypene, og man kan ikke mene seg bort fra fakta. Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du vanner ut melken til barnet ditt, det fører jo bare til at barnet får i seg mindre av det som er i melken.. Små barn skal maks ha 5-6 dl melk hver dag, inkl melkeprodukter som yoghurt og ost. Vann er det beste som tørstedrikk.

Skrevet

Kjempebra innlegg! Jeg er enig i alt du skriver.

Skrevet

SITER(Tusenfryd @ 09.10.2008 (14:47) )

Nei, skjønner jo at du ikke er opptatt av fragmenter, som kommenterer barn på burger king og som får brus i bursdagsbesøk, hjelpe meg, det er jo ikke sikkert de får det hver dag da!!

Hvis du ser deg selv som bedre og kaller lett og skummet melk for lettprodukter, så tror jeg kanskje jeg ville forsket litt på hva mettet fett

(fra h-melk og pølse) faktisk gjør med blodårene til ungene dine...det er ikke så veldig mye bedre egentlig...

Gjest Elfrida
Skrevet
Hvis du ser deg selv som bedre og kaller lett og skummet melk for lettprodukter, så tror jeg kanskje jeg ville forsket litt på hva mettet fett

(fra h-melk og pølse) faktisk gjør med blodårene til ungene dine...det er ikke så veldig mye bedre egentlig...

Nå har det seg slik at ny viten ser ut til å vise at fett fra melkeprodukter ikke er så skadelig som man tidligere har trodd. Folk som bruker mye melkeprodukter er ikke sykere enn andre. Pølse er en annen historie.

http://www.forskning.no/artikler/2006/september/1159433064.4

Skrevet (endret)

Når det gjelder barn av foreldre som er "redd" fett i kosten, fant jeg en ganske god artikkel her

Ja, jeg vet at trådstarter ikke snakker om slanking eller dietter for småbarn, men fetthysteriet vårt kommer vel først og fremst derfra.

Endret av mysan
Skrevet (endret)

Et problem når det gjelder å skulle finne ut av hvorvidt melkeprodukter er sunne eller usunne, er at det sikkert varierer etter hva slags melkeprodukt det er snakk om. For eksempel er det ting som tyder på at det ikke er spesielt heldig å drikke homogenisert melk, men det betyr ikke nødvendigvis at yoghurt eller upasteuriserte oster er usunt.

Jeg fant en veldig god artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening somgår gjennom alle relevante studier som har blitt foretatt de siste 20 årene vedrørende melk og kosthold/helse. Den oppsumerer funnene slik:

Melk og melkeprodukter inneholder mange essensielle næringsstoffer som kan tenkes å bidra til positive helseeffekter (tab 1) (45). Helmelk og surmelk kan gjøre at magesekken tømmes langsommere, noe som kan gi redusert glykemi og appetitt.

Artikkelen finnes her: http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1595364

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler.

Helen - mod.

Endret av Helen
Skrevet
Helst skulle datteren min hatt hel-melk, rett og slett fordi hun trenger litt fett på kroppen, men da må jeg huske å kjøpe dette spesielt til henne,

Eh, ja? Og om ett av barna var astmatiker, så var det prisgitt at du HUSKET å kjøpe astmamedisinen? Rar argumentasjon du kommer med... Har man barn med spesielle behov, så er det foreldrenes plikt å følge det opp. Og ikke kom med pisse-unnskyldninger ala "jeg må prøve å huske å fylle mine barns behov"

Gjest småbarnsmamma
Skrevet
Fordi at...............

LINK!

De finner en link til dette tidligere i tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...