anna panna Skrevet 7. oktober 2008 #1 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei. Hva gir dere av melk til 1 åringene som har gått over fra bryst (nan)melk? Er det best med hel - eller lettmelk.....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msDelenn Skrevet 7. oktober 2008 #2 Del Skrevet 7. oktober 2008 Vi gir H-melk, da den inneholder mest fett:) Skader jo ikke med lettmelk..bare mer vannet ut den:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minni-Mus Skrevet 7. oktober 2008 #3 Del Skrevet 7. oktober 2008 Vårt barn begynnte å drikke lettmelk, og det er det hun drikker ennda. Stort sett ekstra lett da, den de har i barnehagen også. men får hun h-melk eller skummet drikker hun dette også (om vi har vært hos andre som ikek hadde annet ol.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 7. oktober 2008 #4 Del Skrevet 7. oktober 2008 Kommer nok aldri til å gi H-melk. Her i huset drikker vi skummetmelk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #5 Del Skrevet 7. oktober 2008 Når et barn slutter med morsmelken trenger det strengt tatt ikke drikke mer melk. Det gjelder i hvertfall de fleste barn. Derfor spiller det egentlig liten rolle om barnet får skummet, lett eller hel. Eller ingen melk i det hele tatt. Men jeg vet enkelte foreldre velger helmelk dersom barnet spiser dårlig og trenger litt ekstra fett på kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 7. oktober 2008 #6 Del Skrevet 7. oktober 2008 Lettmelk anbefales Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anna panna Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 7. oktober 2008 Så bra. Han drikker lettmelk nå - men ble et lite sekund usikker.... Takk for erfaringer og råd folkens!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daiquiry Skrevet 7. oktober 2008 #8 Del Skrevet 7. oktober 2008 Helst skulle datteren min hatt hel-melk, rett og slett fordi hun trenger litt fett på kroppen, men da må jeg huske å kjøpe dette spesielt til henne, siden hele familien er veldig glad i melk, men klarer ikke smaken av h-melk.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 7. oktober 2008 #9 Del Skrevet 7. oktober 2008 Så fremst barnet har et normalt kosthold og normal kropp, så holder det med lettmelk eller ekstra lett/skummet melk. Er ingen grunn til at barnet skal få enda mer fett enn nødvendig, men som noen sier, hvis barnet trenger litt ekstra så går det nok bra med H-melk. Jeg ville i allefall holdt meg til maks lettmelk, fordi jeg føler at de færreste barn trenger det fettet som er i H-melk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #10 Del Skrevet 7. oktober 2008 Vi drikker ikke melk hos oss. Kun brystmelk når de er små. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 7. oktober 2008 #11 Del Skrevet 7. oktober 2008 mine fikk lett melk til å begynne med... Men minsten var veldig liten og tynn, så ble anbefalt å gi han h melk.. Siden en 1 åring ikke drikker opp en liter melk, så får store søster på 4 også h melk.. Men hun er heller ikke spesielt stor av seg... Så tror de har godt av det ekstra fettet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 8. oktober 2008 #12 Del Skrevet 8. oktober 2008 Vi drikker ekstra lett melk fordi jeg synes den er best I barnehagen drikker de lettmelk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest småbarnsmor Skrevet 8. oktober 2008 #13 Del Skrevet 8. oktober 2008 Små barn skal helst har H melk, men de kan godt drikke lettmelk også. Det er ikke anbefalt å gi så små barn skummetmelk. H melk er jo ikke spesielt fett da, den inneholder 3,9% fett. Hvis barnet trenger mer fett på kroppen, så er det nok ikke melken som er avgjørende:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 8. oktober 2008 #14 Del Skrevet 8. oktober 2008 Små barn skal helst har H melk, men de kan godt drikke lettmelk også. Har du noen dokumentasjon på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnockedUp Skrevet 8. oktober 2008 #15 Del Skrevet 8. oktober 2008 Barn trenger jo litt fett, men jeg ville heller gitt lett-/skummetmelk og evnt tilsatt ekstra fett i form av planteoljer i grøt o.l. (står om dette i spedbarnsboken du får på sykehuset). Fettet i melka er jo animalsk = usunt fett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 8. oktober 2008 #16 Del Skrevet 8. oktober 2008 Veslejenta får helmelk, for det er det vi kjøper. Altså, faren hennes drikker det. Jeg drikker ikke melk no særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 8. oktober 2008 #17 Del Skrevet 8. oktober 2008 Da vi skulle begynne å gi lillegutten melk, så anbefalte halvparten av ekspertene Helmelk, på grunn av at barn trenger fettet, og den andre halvparten ekstra lett eller skummet, fordi man ikke trenger fettet... SÅ jeg gav opp og gir det vi har. Om jeg må kjøpe spesielt til guttungen, så kjøpes det økologisk lettmelk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 8. oktober 2008 #18 Del Skrevet 8. oktober 2008 Skader jo ikke med lettmelk..bare mer vannet ut den:)Den er ikke vannet ut, man har fjernet mer av fettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msDelenn Skrevet 8. oktober 2008 #19 Del Skrevet 8. oktober 2008 Den er ikke vannet ut, man har fjernet mer av fettet. greit..den har mindre fett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rangi Skrevet 8. oktober 2008 #20 Del Skrevet 8. oktober 2008 http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern...elketyper_37519 Her er det offisielle rådet om melketyper fra Helsedirektoratet. De anbefaler ikke helmelk til små barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå