Gå til innhold

Hvordan er det med tabelltrekk og restskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor får man igjen på skatten eller får restskatt om man har tabelltrekk? Trodde den trakk riktig uansett hva man tjente? Sånn innen rimelighetens grense hvertfall.. Jeg er sykepleier og har litt varierende inntekt, men likevel så får jeg igjen eller blir skyldig hvert eneste år Til tross for tabelltrekk. Burde jeg heller hatt %trekk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye er det du skylder/får igjen pr år da? Og hvor mye varierer inntekten din?

Skrevet

Det er riktig at skatten skal bli riktig nesten uavhengig av hvor mye du tjener. Men tabellkortet tar ikke hensyn til endringer i fradragene dine. Dette er informasjon som må legges inn når du får skattekortet. Særlig med endringer i renta er det mange som får restskatt/får tilbake skatt. Nå når renta har gått opp er det mange som får igjen på skatten.

Du kan gå inn på skatteetatens hjemmesider og regne ut hvor mye skatt du skal betale. Du br endre skattekort på slutten av året (da får du nok prosentkort) for å få et bedre forskuddstrekk.

Skrevet

det varier jo veldig på sluttoppgjøret.. det som trekkes er jo som regelt ca 1/3 av den månedlige lønna di.. men summasummarum så ser de på årslønna og om det skulle vært trukket mer eller mindre skatt..

ta feks meg, jeg begynte å jobbe fult i august (var stundet før) og ringte inn og ba om nytt skattekort. jeg fortalte at jeg kom til å tjene rundt 300.000 i året, men det hadde ingen betydning når jeg skulle få tabellkort.

men jeg rekker jo ikke å tjene 300.000 kr, siden det bare er i underkant av et halvt år igjen (da jeg starta i august) jeg får utbetalt 16.000 kr.

en annen venninne fra klassen fikk også jobb samtidig, og fortalte at hun kom til å tjene 150.000 kr siden det var et halvt år igjen. hun fikk prosent trekk utfra denne halv års lønna..

hun får utbetalt 20.000 kr.

så her vil jeg få igjen en del på skatten neste år. fordi de tok utgangspunkt i at jeg kom til å tjene 300.000, selvom jeg har tabellkort ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...