Gå til innhold

ER DET TRYGT Å REISER TIL EGYPT NÅ?

Anbefalte innlegg

Gjest litt engstelig
Skrevet

Skal til Egypt vi også har jeg hørt om kidnappinger og sånt der nå.

Skal bla. til Kairo og arkeologisk museum. Men det jeg gruer litt for er tur ut til pyramidene. Er det ikke på bussturer og på sånn severdigheter at det har skjedd ting da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er omtrent like trygt/ikke trygt som det alltid har vært. For noen år tilbake ble folk frarådt å reise til Egypt, etter at det hadde vært et terror-angrep mot turister ikke langt fra pyramidene. Noen måneder ble denne advarselen opphevet, og folk reiser igjen til Egypt. Man skal være oppmerksom på hva man gjør når man er turist i et annet land, man holder seg unna demonstrasjoner, man drikker seg ikke av beina, man går ikke alene ut i mørket som kvinne, man ypper ikke til bråk, man kler seg med respekt for kulturen i det landet man besøker osv osv...

Hvis forhåndsregler tas, er ydmyk og forsiktig, så er sjansen liten for å komme bort i trøbbel. Det kan skje terroraksjoner, men det skjer skyteepisoder også i Oslo, så 100% sikker kan man vel neppe være noen plasser.

Når det gjelder Kairo og arkeologiske museum, så befinner du deg der i et område hvor det finnes utrolig mye folk, slik at risikoen for at noe skulle skje, er liten. Ikke la frykt ødelegge for kulturopplevelsen. Egypt er spennende og anderledes!

Skrevet

Helt enig med gjesten over.

Den kidnappingen du tenker på skjedde ute i den Libyske ørken et godt stykke fra Aswan, ikke så langt fra grensen til Sudan - du kommer garantert ikke dit.

Assyut i Midt-Egypt er et lite terroristreir, men politiet gir beskyttelse til de turistene som kommer dit så det er ingne fare. Å få følge med politimann med maskingevær på do er jo bare moro. :ler:

Vær trygg og kos deg.

Det tryggeste er forresten å menge seg med lokalbefolkningen. Typiske turistbusser som de kolonnene som går fra Hughada til Kairo om natten i en vanvittig fart, er langt mer utsatt for angrep enn ei lokal mjølkerute som hopper rundt på hullete veier. Men jeg kan ikke hsuke sist jeg hørte om bandittansalg mot turisttransport i Egypt.

Var ved Hapsetuts (ser det er feil skrevet) tempel ved Kongenes Dal ved Luxor det var et stort terrorangrep mot turister for noen år siden. Det er laaaangt unna Kairo.

Pyramidene (i Giza) utenfor Kairo er nå så overturistifisert at det ikke er sannsynlig at det kommer terrorister gjennom sikkerhetskontrollene der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...