muesli Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 I går tok eg ut eit heilt nytt sengetøy fra embalansjen. Og det luktet heilt grusomt! Sur, ekkel lukt. Holder nå på å vaske det for 3. gang for å få vekk lukten! Dette blei kjøpt på kid, og begge pakkene luktet. Har opplevd dette tidligare også, men eg tenkte det kanskje bare var eit eingangstilfelle. Samboeren min seier at han har opplevt det på jysk også. Er dette vanligt? Og kva er årsaken til at det blir sånn lukt?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Det er rester fra fargeprosesser og lignende, og skal gå bort etter noen vask. Typisk for billig sengetøy, og billig klær også - ikke sjelden jeg kjenner den samme lukta på tæy fra H&M!
Gjest Portis Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Har kjøpt alle mine sengetøy fra Kid, og aldri opplevd noe uvanlig lukt fra dem. De lukter selvfølgelig litt "nytt" og plastikk, men etter en vask så er lukta helt borte
Gjest Miley Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Ja har opplevd det. Det er ekkelt. Unødvendig at man skal måtte vaske sengesett tre fire ganger før man kan bruke dem.
Christal Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Har kjøpt alle mine sengetøy fra Kid, og aldri opplevd noe uvanlig lukt fra dem. De lukter selvfølgelig litt "nytt" og plastikk, men etter en vask så er lukta helt borte Signerer denne. Har heller aldri opplevd å måtte vaske sengetøyet fra Kid flere enn en ganger før jeg legger det på. Ikke har jeg opplevd noen ekkel lukt annet en "nytt" og papp/plastikk. Kan du ikke spørre i butikken? Det hadde jeg gjort, tuslet inn og spurt om hva det er for en lukt som gjør at du må vaske sengetøyet opp til 3 ganger før du kan legge det på sengen.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Nei, ikke på sengklær, men har nettopp kjøpt 5 lengder gardiner - og den ene lengde luktet skikkelig gammel og sur røyklukt!!! Isj og æsj!!! Og de lå pent innpakket i pakken sin.
Gjest Grafica Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Var dette tilfeldigvis de flanellssengesettene som har vært på tilbud til 99kr? JEg har vaska de FEM ganger for å bli kvitt lukt, og for å få de til å slutte og loe... Det kommer helt ekstremt mye lodotter fra det! Jeg kan ikke legge noe sort eller strikket på senga, for det blir helt hvitprikkete.
muesli Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2008 Var dette tilfeldigvis de flanellssengesettene som har vært på tilbud til 99kr? JEg har vaska de FEM ganger for å bli kvitt lukt, og for å få de til å slutte og loe... Det kommer helt ekstremt mye lodotter fra det! Jeg kan ikke legge noe sort eller strikket på senga, for det blir helt hvitprikkete. Ikkje flanell nei, bommul begge gangene. Nå har eg fått vekk lukten, men trur eg kommer til å holde meg unna Kid sengesett, orker ikkje den lukten. Heile badet mitt luktet når eg tok det ut av vaskemaskinen første gangen
Gjest *Mim* Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 Nei, men jeg har opplevd at det virkelig stinket surt i butikken. Spurte de ansatte hva som hadde skjedd, og de kjente ingenting. :klø:
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Ja har opplevd det. Det er ekkelt. Unødvendig at man skal måtte vaske sengesett tre fire ganger før man kan bruke dem. Det er anbefalt å vaske nytt tøy minst tre ganger for å få vekk så mye kjemikalier som mulig. Da jeg vokste opp, var det aldri snakk om å ta på seg nytt tøy før det hadde fått noen omganger i maskinen. Det var veldig morsomt for en unge som gledet seg til å kle på seg nytt tøy....nei. Er ikke så mange ukene siden en av nettavisene hadde en artikkel hvor det ble anbefalt å kjøpe brukt barnetøy, for da var det vasket så mange ganger at mye av kjemikaliene var borte. Jeg er heller ikke så flink på vaskefronten at jeg vasker nytt tre ganger før bruk, men en gang vasker jeg alltid nytt tøy.
Suzy Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 Har opplevd at sengetøy har luktet litt .. tja.. oppkast før det har blitt vasket, men ikke at jeg har vært nødt til å vaske det mer enn en gang. Har heller ikke tenkt over om det var fra Kid eller noe annet sted egentlig. Jeg vasker nå uansett alltid nytt sengetøy minst en gang før jeg legger det på senga. Det er jo fullt av stivelse og div annet aom jeg ikke vil sove i.
muesli Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 9. oktober 2008 Har opplevd at sengetøy har luktet litt .. tja.. oppkast før det har blitt vasket, men ikke at jeg har vært nødt til å vaske det mer enn en gang. Har heller ikke tenkt over om det var fra Kid eller noe annet sted egentlig. Jeg vasker nå uansett alltid nytt sengetøy minst en gang før jeg legger det på senga. Det er jo fullt av stivelse og div annet aom jeg ikke vil sove i. Vasker så klart 1 gang eg også. Men eg synnst det nesten er litt på kanten at ein må vaske det 3 ganger og at heile badet skal lukte. Oppkast er eit godt ord på ka det lukter, litt sur oppkast. Heldigvis fått det luktfri nå
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #14 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg gikk en gang tilbake til en butikk med klær som luktet, og hvor lukta ikke gikk bort ved vask. Fikk til svar at klærne var sprøytet med kjemikalier som skulle forhindre at de mugnet ved sjøtransport. Forsto det sånn at de ble fraktet fra Asia med skip og at det tok flere uker. Så for å forhindre mugg i den fuktige lufta på havet var de sprøytet med kjemikalier som kunne være vanskelig å få bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå