Gjest Kattegjest Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Noen som vet hvor gammel en kattunge (hannkatt) må være før den kan kastreres? Har hørt at det er 6 mnd, stemmer det? Takker for svar
Peekaboo Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Min katt ble kastrert da han var ca 4 måneder. Hankattene kan vel kastreres når som helst etter at testiklene har falt ned, tror jeg. Men vet at mange veterinærer ikke kastrerer før etter seks måneder.
Gjest Kari Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Det er veldig forskjell på dyrlegene, når de velger å gjøre det. Noen tar det allerede fra 3 måneder, andre ikke før ved 6 måneder. Men tester viser at aldersmessig har det ikke noe særlig forskjell i psyken til kattene ut i fra om man tar en tidlig eller sen kastrering. Men restitusjonen til kattene er ofte raskere jo yngre katten er.
Gjest anamone Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Man skal ikke kastrere /sterilisere kattene før dem er mellom 6-12 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Man skal ikke kastrere /sterilisere kattene før dem er mellom 6-12 mnd.Og den påstanden begrunner du med hva? Da jeg spurte "min" veterinær fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem å kastrere fra 11 - 12-ukers alder, altså like før kattungene er leveringsklare.
AnetteR Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Dyrebeskyttelsen holder seg stort sett til 5-6 måneder. De ulike dyrlegene har forskjellige grenser, alt fra 4 måneder til 8 måneder har jeg hørt. Jeg har lest en del undersøkelser på temaet, og jeg har aldri lest noen god dokumentasjon på at katten bør være kjønnsmoden først, snarere tvert i mot. Jeg synes derfor det er snynd at en knippe dyrleger fortsatt har dette som grense. Tidligere var oppfatningen at man måtte vente til katten var et år, da den var større og lettere taklet narkose og operasjon. Nå er opfatningen at katten er stor nok til å gå gjennom kastrering allerede i 3-5 måneders alderen. Det er en fordel at kastrering blir gjort før katten er kjønnsmoden, da vil den aldri "lære" den typen adferd. En katt blir kjønnsmoden ved 5-9 måneders alder. Litt off topic her - men en hunkatt bør kastreres før den er et år, ellers vil den sannsynligvis aldri legge av seg løpetiden.
Gjest Miley Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Dyrlegen her vil helst at katten er tre kg.
angie Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har kastrert/ sterilisert alle kattene mine når de har vært 5-6 mnd gamle. Dyrlegene har nå ikke sagt noe på det.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Katten min blir sterilisert nå!!!! Stakkar. Hun er 6 mnd akkurat!
Gjest Caya Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Dyrebeskyttelsen holder seg stort sett til 5-6 måneder. Dyrebeskyttelsen avd. Oslo og Akershus (DOOA) kastrerer alle ungene (hunner og hanner) når de er 12 uker. Dette er selvfølgelig knyttet til at folk ikke alltid holder det de lover når de får påbud om å kastrere kattungen de adopterer, men det er også slik at ungene takler det veldig godt. Det er forskning som viser at katter som tas i tidlig kommer seg fortere enn de som tas senere. Kattungene hos DOOA er spretne og lekne og helt normale igjen veldig kort tid etter inngrepet.
AnetteR Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Dyrebeskyttelsen avd. Oslo og Akershus (DOOA) kastrerer alle ungene (hunner og hanner) når de er 12 uker. Dette er selvfølgelig knyttet til at folk ikke alltid holder det de lover når de får påbud om å kastrere kattungen de adopterer, men det er også slik at ungene takler det veldig godt. Det er forskning som viser at katter som tas i tidlig kommer seg fortere enn de som tas senere. Kattungene hos DOOA er spretne og lekne og helt normale igjen veldig kort tid etter inngrepet. Takk for informasjon=) Har aldri hatt noe med DB Oslo å gjøre, så det var interessant å vite. Min lokale DB har heldigvis god erfaring med at det lykkes å få utleverte kattunger kastrert ved 5 måneders alder.
Gjest Sisu Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 Denne linken inneholder en del info som kan være kjekk å lese om temaet.
Elbereth Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Dyrlegen her vil helst at katten er tre kg. Oi Da ville den ene pusen min aldri ha blitt kastrert. Hun er ennå ikke tre kg, og nå er hun 5 år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå