Gjest Novise Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har nettopp begynt å sy, men har støtt på et problem jeg ikke finner ut av i noen av de grunnleggende bøkene som jeg har kjøpt i søm. Hvordan forstår man kodene på nålene til symaskinene. Altså hva betur f.eks 14/90 eller 12/80? Og hvordan velger jeg rett nål? Knakk flere nåler i går, så går ut i fra at jeg valgt feil....
Gjest Gjest_Tullemor_* Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 tallene du skriver er tykkelsen på nålen. Det finnes egne nåler for stretch, jeans, silke etc. Sjekk med en butikk (f.ex sømsenteret hvis du er i Oslo) som selger sysaker, de hjeler deg. (Nåler koster ikke all verdens så jeg har kjøpt flere forskjellige, for å være sikker.) Lykke til med syingen, det er gøy! Tullemor
Gjest Gjest_eve_* Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 14/90 er vel tjukkere enn 12/80. Hvis nålene knakk, så betyr det at du har brukt for tynn nål på for tjukt stoff, regner jeg med. Dess tjukkere stoff, dess tjukkere nål må du bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå