Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Hva og når kan man starte å gi det isdet for disse galssene, som forøvrig koster skjorta!?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 det kan du gi fra du begynner å gi fast føde til barnet ditt. De glassen er absolutt ikke et must. Det eneste du må gjøre er å ta av en porsjon før du krydrer og ordner
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Hva og når kan man starte å gi det isdet for disse galssene, som forøvrig koster skjorta!? Det har du kunnet lenge allerede.
Zarabi Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Er jo bare å mose en porsjon av det du spiser til middag. Husk å ta av en posjon før du kryddrer maten som nevnt over her. Er ikke nødvendig å kjøpe disse glassene...
LukaFrost Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Skal man ikke krydre maten til så små barn i det hele tatt? Salt, pepper, timian, rosmarin?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Skal man ikke krydre maten til så små barn i det hele tatt? Salt, pepper, timian, rosmarin? Ikke salte, men gjerne krydre. Husk bare at krydderblandinger (grillkrydder, piffikrydder osv.) for en stor del består av salt, og altså ikke skal brukes. Pepper, hvitløk, urter osv. er helt fint. For helsas skyld kan man gjerne følge samme anbefaling selv, for øvrig - de fleste får i seg altfor mye salt, og det er ikke bra.
Susan Sto Helit Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Ikke salte, men gjerne krydre. Husk bare at krydderblandinger (grillkrydder, piffikrydder osv.) for en stor del består av salt, og altså ikke skal brukes. Pepper, hvitløk, urter osv. er helt fint. For helsas skyld kan man gjerne følge samme anbefaling selv, for øvrig - de fleste får i seg altfor mye salt, og det er ikke bra. Noe man merker godt, hvis man ikke salter til ettåringen, og begynner å lage mye mindre mat med salt i til seg selv også. Liker nesten ikke ferdigmat lenger, for det smaker så grassalt salt, er skikkelig ekkelt, faktisk. Ellers: Når de er ett år, kan de begynne å få mat med bittelitt salt i også. Krydder og urter liker de små ofte veldig godt. Mellom ett og to år bør jo barna lære seg å spise den samme maten som dere.
Minni-Mus Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Man har aldri behod for å MÅ ha disse middagsglassene, men mange synes de er veldig praktiske da. babyen kan begynne å spise "valing" middag fra ca 6mnd alder. Vi begynnte med potet og grlønnsaker som vi moste, litt fisk eller kjøtt. Økte gradvis hvior mye man moste og nye smaker og retter. Rundt 1 år spiste hun stort sett det samme som oss.
AnetteR Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Flere av mine venninner har aldri gitt ungene barnemat på glass, de mener det inneholder for mange tilsetningsstoffer og at de ikke helt vet hva barna deres får i seg. De pleier å koke opp ulike grønnsaker og fisk/kjøtt, og mose dette sammen. Ofte etter inspirasjon av hva de putter i glassene. Det samme med frukt - her brukes blender, koking osv for å få riktig konsistens.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Flere av mine venninner har aldri gitt ungene barnemat på glass, de mener det inneholder for mange tilsetningsstoffer og at de ikke helt vet hva barna deres får i seg. De pleier å koke opp ulike grønnsaker og fisk/kjøtt, og mose dette sammen. Ofte etter inspirasjon av hva de putter i glassene. Det samme med frukt - her brukes blender, koking osv for å få riktig konsistens. Vi har aldri brukt middagsglass, men det er først og fremst ut fra økonomiske motiver. Barnemat er en megaindustri, og når det gjelder tilsetningsstoffer, salt osv. blir den nok nøye holdt i ørene av bevisste foreldre. Hva som er i glasset, kan du lese på etiketten, det er ikke noe annet oppi enn det som står der. Men hjemmelaget mos er ekstremt mye billigere, pluss at babyen (og eventuelle storesøsken) får forståelsen av hvordan middag blir til. Et blendertips: Pasta blir lim hvis du kjører det i blender sammen med saus. Lag heller bittesmå biter/mos med en gaffel.
msDelenn Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Hva og når kan man starte å gi det isdet for disse galssene, som forøvrig koster skjorta!? Dersom dere gir glass så kan han spise det samme som dere. Bare mos det du lager så det er lettere å spise, og selfølgelig med litt mindre krydder. Bare å merke seg til neste dag om ha/hun reagerer på maten..så finner du ut av hva de tåler:) Mine barn har alltid spsit det samme, selvom de ikke spiser alt opp så er de med på måltidet. Vi gir grøt før legge tid allikavel. Endret 7. oktober 2008 av sashadelenn
Mamma1 Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Ingen vits i å salte maten selv om du kan gjøre det fra ettårs alder. Når barnet blir større er det bedre å bruke litt saus eller kraft i stedet for salt.
starie Skrevet 8. oktober 2008 #14 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg har en gutt på 15 måneder og han har aldri fått middag på glass. Han har fått most potet/gulerot og kylling eller fisk. Nå spiser han det samme som meg til middag.
Gjest Marillia Skrevet 8. oktober 2008 #15 Skrevet 8. oktober 2008 Mine barn spiste nesten aldri middag fra glass, men det var ene og alene fordi jeg ikke klarte hverken smak eller lukt fra denne maten. Senere når de var rundt 11-12 måneder, fikk de stort sett helt vanlig middagsmat, men jeg saltet ikke maten, og var forsiktig med enkelte krydder.
abelille Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 Hos oss har det ofte vært middagsrester som har blitt most og puttet i små bokser som har vært barnematglassene. Litt krydder er det da gjerne i, men små mengder, vil man ha mer kan man krydre på tallerkenen (må sies at han har blitt vant til krydder og spiser gjerne mat med smak).
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Middagsglass til barn er flott når man skal på besøk til noen som ikke har barnevennlig mat, når man spiser på kafé eller når man selv lager en middag som ikke passer for barnet. Altså av praktiske årsaker. Ellers er det som de andre her sier bare å gi barnet samme mat som man selv spiser, bare pass på saltet. Og så bør man vel i starten introdusere fisk og andre allergifremmende matsorter forsiktig for å se om det kommer noen reaksjon.
Leanne Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 Vi har aldri brukt middagsglass, men det er først og fremst ut fra økonomiske motiver. Barnemat er en megaindustri, og når det gjelder tilsetningsstoffer, salt osv. blir den nok nøye holdt i ørene av bevisste foreldre. Hva som er i glasset, kan du lese på etiketten, det er ikke noe annet oppi enn det som står der. Men hjemmelaget mos er ekstremt mye billigere, pluss at babyen (og eventuelle storesøsken) får forståelsen av hvordan middag blir til. Et blendertips: Pasta blir lim hvis du kjører det i blender sammen med saus. Lag heller bittesmå biter/mos med en gaffel. Middagsglassene må jo inneholde noe rart i og med at kjøttkaker i brunsaus holder seg i over et år i romtemperatur... Det gjør ikke de jeg lager...... Jeg har så og si aldri brukt middags glassene, laget mat, most og hatt i plast bokser i fryseren.. Skulle vi bort tok jeg med mat - hadde det i kjøleskapet dit vi skulle til vi skulle spise det... Hadde jeg ikke mulighet til det ga vi middag til lunsj hjemme og spiste grøt borte.... Fra 1 års alderen spiste begge barna det samme som resten av familien..
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 Middagsglassene må jo inneholde noe rart i og med at kjøttkaker i brunsaus holder seg i over et år i romtemperatur... Det gjør ikke de jeg lager...... Det er vel fordi det er hermetikk. Hjemmelagd hermetikk kan også holde seg i årevis om glassene er sterilisert. Hva barnematen inneholder står vel på glasset. Ellers enig i at det er en god løsning å lage maten selv, da vet man jo kvaliteten på råvarene som blir brukt osv.
Susan Sto Helit Skrevet 9. oktober 2008 #20 Skrevet 9. oktober 2008 Middagsglassene må jo inneholde noe rart i og med at kjøttkaker i brunsaus holder seg i over et år i romtemperatur... Det gjør ikke de jeg lager...... Glassene inneholder ingenting annet enn det som står på dem. Det er veldig streng kontroll med produsentene av matvarer til små barn! Konserveringsmiddler er forbudt, det samme er salt i maten til de under ett år. Melk skal ikke brukes i mat til de under 10mnd. I motsetning til det du lager, så er alt av redskaper og glassene sterilisert. I tillegg er det vacuum i glassene, ikke luft. Maten blir jo dårlig på ett døgn eller to om det kommer luft til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå