Adila Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Hei Vi skaffet oss nettopp en kattunge på 3 mnd fra dyrebeskyttelsen. Vi fikk med tørrfor fra dyrelegen som den er vant med. Saken er at den spiser ytterst lite av dette, men har fått litt kokt fisk og bløtfor av oss. Jeg hører hun knasker på tørrforet om natten, men det er ikke så mye som blir spist. Skal vi "tvinge" den litt til å spise dette tørrforet ved å ikke gi den så mye annet? Jeg har hørt at tørrforet skal være hovedkosten, alt annet blir litt variasjon.. Hvor mye skal vi gi i en posjon av fisk og bløtfor? Nok til at den ikke orker alt på fatet? Hun maser jo stadig på mat selv om hun har fått i rikelige mengder, så det er litt vanskelig å beregne syns jeg. Hun blir en innekatt i 1 til 2 år for vi bor foreløpig i leilighet, så vi ønsker jo ikke at hun skal få dårlige vaner og bli for fet i mellomtiden Flott hvis noen har råd til meg!
me_too Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Katter er fine sånn, de regulerer inntaket av mat selv. Men de liker å ha full matskål til enhver tid, ingen av mine katter har noen sinne spist om skåla har vært halvfull. Og når katten vet at det kommer noe annet om den ikke rører tørrforet, da er det jo ikke rart den venter.
Adila Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2008 Hehe, ja du sier noe der. Hun blir nok litt bortskjemt av å ha en bekymret matmor Men kattunger skal jo ha en del mat da. Men siden dette blir en midlertidig innekatt så må jeg jo muligens være litt streng på dietten etterhvert. Har du innekatt Me too ?
Roxy Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Så lenge de er små og i sterk vekst ville jeg gitt fri tilgang på tørrfôr og et måltid våtfôr om dagen.
Adila Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg syns denne katta spiser som en hest jeg, så 1 måltid med bløtfor holder ikke, hehe. Hun bæsjer som en også bare så det er sagt Jeg gir henne små posjoner av bløtforet så hun spiser opp alt. Men jeg har prøvd la henne vente litt når hun begynner å mase, så da går hun bort og spiser litt av tørrforet. Så det har tatt seg opp nå. Men det er nesten som å mate et sort hull det her, ingen ende på det, hehe. Hun spiser jo mer enn den voksne hannkatten jeg hadde, han var jo 6 kg.
angie Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Det er ikke sikkert kattungen liker maten, selvom det er den maten den er vant med. Kattunger liker oppbløtet mat, så du kan jo kjøpe det på Felleskjøpet. Jeg har 2 matskåler med mat, en med oppbløtet for og en med tørrfor. Da kan jo katten selv velge hva den vil spise + at du får et inntrykk av hvor mye den spiser når den selv kan velge hva den vil spise. Du kan jo evt ta litt våtfor og blande det med tørrforet. Det er slik jeg gjør det når kattene mine blir matlei. Uansett, lykke til med den nye katten =)
Gjest Miley Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Vi har innekatt. Han har fri tilgang til tørrfor, våtfor får han en gang om dagen (middag). Blir han sulten utenom dette har han så mye tørrfor han bare måtte ønske. Dersom du overforer katten din med våtfor skiter den mye, det stemmer. Det er ikke noe poeng i å gi den fordi den vil ha, det den trenger er sunn mat, ikke bare fyll. Det kan være en ide å bytte tørrfor, de smaker ikke likt, og kattene liker litt forskjellig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå