Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg tenkte at jeg kanskje kunne melde meg som bøssebærer for årets tv-aksjon... (Hvem kontakter jeg da?) Men før jeg bestemmer meg, så vil jeg vite litt om hvordan det er å være bøssebærer. Omtrent hvor stort er området en bøssebærer (eller går to og to sammen?) skal dekke? I hvor lang tid er man ute og banker på folks dører?
Gjest Portis Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Normalt sett så skal man gå to sammen, og rutene pleier å være som en god søndagstur. Har ikke gått selv, men jeg pleier å melde meg som frivillig sjåfør. Dvs jeg kjører skolebarn rundt til boligfelt og holder ett øye med dem (det er nemlig utrolig hvor mange skremmende mennesker som åpner døra man banker på) Hvem kontakter du? Har ikke fulgt med på hva det er som gjelder i år, da jeg har nok å gjøre akkurat nå. Du kan jo ringe en lokal skole og høre med de
Titti72 Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Ta kontakt med nærmeste skole, de har en komite som jobber med dette, og som sikkert blir kjempe glad for at du stiller opp. De gangene jeg har gått, så har runden vært over på 2-3 timer, avhengig av alderen på datteren min.
TiaMaria86 Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg gikk bøssebærer i fjor, fikk en rute på ca 4 timer, siden det ikke var så mange andre som meldte seg, måtte jeg gå alene, i dødskulda.. Men det verste var ikke turen, eller været, det klarer man jo! Men enkelte av folkene jeg ringte på døra til, ba meg regelrett komme meg til helsikke vekk derfra, og de var ikke interessert i å gi så mye som en femtiøring liksom.. Derfor kommer jeg aldri til å gå bøssebærer igjen, var bare for mange slike her jeg bor
Titti72 Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Det har jeg også opplevd. Noen skjelte ut min stakkars 10-åring, og hun gråt etterpå. Men 90% er hyggelige, og vi fikk tom sjokolade av 2 forskjellige! Siden vi var så flinke.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg gikk bøssebærer i fjor, fikk en rute på ca 4 timer, siden det ikke var så mange andre som meldte seg, måtte jeg gå alene, i dødskulda.. Men det verste var ikke turen, eller været, det klarer man jo! Men enkelte av folkene jeg ringte på døra til, ba meg regelrett komme meg til helsikke vekk derfra, og de var ikke interessert i å gi så mye som en femtiøring liksom.. Derfor kommer jeg aldri til å gå bøssebærer igjen, var bare for mange slike her jeg bor Jeg har opplevd det samme. Å gå alene, og bli skjelt ut. Spesielt av eldre mennesker, til min forundring. Blant annet var det en gammel mann som tok tak i armen min og begynte å lekse opp om at han ikke trodde på tigging, men på ærlig arbeid, og at i hans tid bla bla bla.. Men da var det "tvang" å gå rundt, i en organisasjon jeg er med i. Jeg er forøvrig enig med enkelte av de som ble sure i at det er en uting å gå rundt og tigge på dørene. Det er mye bedre med bare kampanjer i aviser/tv, hvor man oppgir kontonumre folk kan sette inn penger om de vil gi/evt tlfnr folk kan ringe for å gi.
Gjest Ansjoni Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Det var nok enklere å gå med bøsse under tv-aksjonen tidligere, da var det ikke så mange andre innsamlingsaksjoner og dess like. Nå er det jo "alltid" en eller annen aksjon som foregår. Pleide å gå og samle inn penger før, og da ga de fleste. Det er jo en søndagstur med god samvittighet, men er litt mere skeptisk til sure mennesker nå...
TiaMaria86 Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har opplevd det samme. Å gå alene, og bli skjelt ut. Spesielt av eldre mennesker, til min forundring. Blant annet var det en gammel mann som tok tak i armen min og begynte å lekse opp om at han ikke trodde på tigging, men på ærlig arbeid, og at i hans tid bla bla bla.. Men da var det "tvang" å gå rundt, i en organisasjon jeg er med i. Jeg er forøvrig enig med enkelte av de som ble sure i at det er en uting å gå rundt og tigge på dørene. Det er mye bedre med bare kampanjer i aviser/tv, hvor man oppgir kontonumre folk kan sette inn penger om de vil gi/evt tlfnr folk kan ringe for å gi. Ja, jeg er enig i det nå, at å få oppgitt kontonummer på tv eller ringe inn og donere penger er det beste. Jeg har aldri gått bøssebærer før i fjor, og jeg har alltid vært snill mot de bøssebærerne som har kommet til meg, så jeg tenkte jeg bare skulle gjøre en god gjerning å ta den runda. Er nok ganske sikker på det ble siste gangen etter den opplevelsen, og man bør jo respektere de som ikke vil ha folk på døren sin, selv om de sier det i en skarpere tone enn godt er.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er forøvrig enig med enkelte av de som ble sure i at det er en uting å gå rundt og tigge på dørene. Det er mye bedre med bare kampanjer i aviser/tv, hvor man oppgir kontonumre folk kan sette inn penger om de vil gi/evt tlfnr folk kan ringe for å gi. Jeg synes det er litt av sjarmen med tv-aksjonen jeg da. At det kommer folk innom gjør det litt mer folkelig og lett å forholde seg til. Jeg synes det er helt feil å kalle det tigging all den tid de simpelthen spør om du vil støtte aksjonen og så går igjen. Jeg bor midt i Oslo, men har kun besøk på døra fra bøssebærere en gang i året, og det er til tv-aksjonen. Tv-aksjonen hadde fått inn mye mindre penger hvis de ikke gikk rundt. For kampanjer på tv og i avisen er vi iallfall vant til å se og litt lei av.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg synes det er litt av sjarmen med tv-aksjonen jeg da. At det kommer folk innom gjør det litt mer folkelig og lett å forholde seg til. Jeg synes det er helt feil å kalle det tigging all den tid de simpelthen spør om du vil støtte aksjonen og så går igjen. Jeg bor midt i Oslo, men har kun besøk på døra fra bøssebærere en gang i året, og det er til tv-aksjonen. Tv-aksjonen hadde fått inn mye mindre penger hvis de ikke gikk rundt. For kampanjer på tv og i avisen er vi iallfall vant til å se og litt lei av. Narkisene som henger ved busstasjonen her i byn kommer også bare bort og spør om du kan hjelpe dem med en krone, og så går de vekk om du sier nei. Det er like fullt tigging. Jeg bor midt i Bergen, og det kommer folk som skal selge lodder og slikt til støtt og stadighet... Så jeg er rimelig lei av folk som ringer på døren bare for å ville ha penger av meg. Jeg liker ikke oppsøkende selgere, ei heller oppsøkende "tigging", spesielt ikke når de "trenger seg på" i mitt eget hjem. Det er ikke mindre plagsomt med folk som ringer på døren enn telefonselgere som ringer på telefonen. De kan man i det minste reservere seg mot. (det var en stund i fjor vår det var så mange loddselgere at jeg vurderte å henge et stort skilt med "GÅ VEKK!!!" på døren min )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå