Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ung mor til 2. Ene har nettopp begynt på skole, andre går i barnehage (4). Jeg Går nå på voksenopplæringa og tar opp noen fag, vil søke på Høgskole til neste år. Jeg er alene med barna, men de har/skal ha samvær med faren flere dager i måneden.

Jeg merker jeg er helt utslitt slutten av dagen og vil bare ligge på sofaen. Jeg får ikke tid/lyst til å lese og jeg er livredd for hva karakterene blir i år. Ifjor klarte jeg meg supert med 5ere:) Men er veldig i tvil hvordan det blir i år!

Jeg har heller ikke lyst til å gjøre noe særlig hjemme heller ikke med barna, utenom det nødvendige(mat, dusj, rene klær.. osv, osv). Vil ikke finne på noe sammen med dem i fritiden, f.eks. følge dem til parken, sykle, spille fotball utafor blokka vår),. ramser dette opp, for det er det små ting som ikke krever noen ting som de bli glade av som jeg ikke gidder å gjøre for jeg er så sliten? Og jeg gruer meg sikkelig nå som høsten er her! Hva feiler meg?

Hvis jeg ikke klarer videregående nivå (jeg klarer, men mangler/trenger sparken i r....) hva skjer når studiene blir mer "avanserte"? Det er det jeg spør meg daglig, men det hjelper ikke å bare sitte å tenke....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må forandre tankegangen og lære å planlegge bedre.

Disponer tiden de gått og sett deg mål, når du har nådd ett mål/ del mål

gi deg selv belønning.

Skrevet
Du må forandre tankegangen og lære å planlegge bedre.

Disponer tiden de gått og sett deg mål, når du har nådd ett mål/ del mål

gi deg selv belønning.

Jeg vil gjerne gjøre det, men vet ikke helt hvordan?!! Prøver å skrive en dagsplan/ukeplan, men den blir aldri fuglt!

Hva mener du med sett deg i mål? Å fullføre skolen, og gå videre med høyere utdanning f. eks. ett mål. Men det glemmer jeg NUET! Barn som er pri ÈN og hjem osv... Vil ikke det! Vil klare alt sammen! Men mangler hvorfor blir jeg utsatt for en bestandig "tenking" og ikk handling? Var teit spørsmål å stille dere, men det er kanskje noen som har hatt det sånt som vil dele erfaring med meg og hvordan de klarte det. :klemmer:

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du er så sliten, jeg. Du er ung mor, skriver du, og tar opp noen fag på VOP. Jobber du fullt i tillegg? Er det ting i livet ditt som tapper deg for krefter? Er du helt sikker på at du er frisk, har nok jern etc.? Er du litt deprimert, noe man kan bli svært sliten av? Får du nok avlastning og hjelp i hverdagen, eller har du aldri fri/tid til deg selv?

Det er lett å si at man bare må strukturere seg bedre, men det er ikke sikkert det er så lett hvis det er ting i livet som sluker kreftene dine...

I utgangspunktet burde en ung og frisk alenemor klare både skole, hjem og to barn sånn noenlunde. Men det krever energi og overskudd og godt humør. Det høres ut som om noe tapper deg for krefter.

Skrevet

Kan du ha en depresjon? Det kan tappe en masse for energi.

Skrevet
Jeg lurer på hvorfor du er så sliten, jeg. Du er ung mor, skriver du, og tar opp noen fag på VOP. Jobber du fullt i tillegg? Er det ting i livet ditt som tapper deg for krefter? Er du helt sikker på at du er frisk, har nok jern etc.? Er du litt deprimert, noe man kan bli svært sliten av? Får du nok avlastning og hjelp i hverdagen, eller har du aldri fri/tid til deg selv?

Det er lett å si at man bare må strukturere seg bedre, men det er ikke sikkert det er så lett hvis det er ting i livet som sluker kreftene dine...

I utgangspunktet burde en ung og frisk alenemor klare både skole, hjem og to barn sånn noenlunde. Men det krever energi og overskudd og godt humør. Det høres ut som om noe tapper deg for krefter.

Kan hende jeg mangler jern, og er til tider deprimert grunnet ensomhet og familielengsel. (er fra Stor Britanina opprinnelig pakistanisk, de bor i stor britannia). Jeg både lengter etter dem og er samtidig glad for at de er bortevekk, for de liker ikke min nye livstil. Kler meg og oppfører meg annerledes enn da jeg var hjemme. (har norsk kjæreste, drikker alkohol osv, disse tingene JEG synes er helt vanlig, men kan skape uvennskap med familien. I tillegg til min x svigerfamilie som mener at jeg har blitt for vestlig og at og som jeg tenker "hva tenker de å gjøre nå, skal de bortføre barna til India, eller noe?

Vel,.. hadde ikke lyst til å "utlyse" livet mitt på den måten, men siden du spør så kan dette være noe som jeg kan bli depremert av. Kanskje?

Men vil heller ikke at dette hindrer meg! Vil oppnå målet mitt!!

Skrevet

Det høres jo tøft ut, hele situasjonen :klem:

Men jeg henger meg litt opp i at du skriver TRØTT med store bokstaver, som om det er det som er hovedproblemet ditt. Nå høres jeg sikkert helt korka ut (det er lov å le!), men sover du nok? Altså i timer? Når tilværelsen er litt vanskelig, man er alene med barn, har noe på programmet hele tiden og det i tillegg er høst, kaldt og mørkt, så er det utrolig viktig å få nok avslapning.

Da jeg var alene med småbarn var det perioder der jeg var så sliten at jeg holdt på å sovne i køen på Rema. Løsningen ble å sparke seg selv i seng i nitiden en periode. Det var forferdelig kjedelig, siden det tross alt bare var kvelden som var "voksentid", men litt etter litt vendte overskuddet tilbake.

Ikke sikkert det er noe for deg, men du kan jo prøve et par kvelder og se om det hjelper...

Skrevet
Det høres jo tøft ut, hele situasjonen :klem:

Men jeg henger meg litt opp i at du skriver TRØTT med store bokstaver, som om det er det som er hovedproblemet ditt. Nå høres jeg sikkert helt korka ut (det er lov å le!), men sover du nok? Altså i timer? Når tilværelsen er litt vanskelig, man er alene med barn, har noe på programmet hele tiden og det i tillegg er høst, kaldt og mørkt, så er det utrolig viktig å få nok avslapning.

Da jeg var alene med småbarn var det perioder der jeg var så sliten at jeg holdt på å sovne i køen på Rema. Løsningen ble å sparke seg selv i seng i nitiden en periode. Det var forferdelig kjedelig, siden det tross alt bare var kvelden som var "voksentid", men litt etter litt vendte overskuddet tilbake.

Ikke sikkert det er noe for deg, men du kan jo prøve et par kvelder og se om det hjelper...

TRØTT, med storebokstaver, ja. For jeg er trøtt hele tiden. Sovner på t-banen og noen ganger på skolebenjen, hehe. Det er neppe sikkert jeg får nok søvn! Ja, jeg tenker samme som deg, kvelden er voksentiden. Jeg trenger noen timer for meg selv. Men jeg sovner på sofaen, selv om jeg har mye husarbeid! Ikke bra!

Gjest kaffedama
Skrevet

Sov nok.

Sjekk jernlagrene dine hos legen, lave jernlagre fører til at man føler seg sliten og deprimert.

Vurdér å gå til anskaffelse av en lyslampe (som gir dagslyssterkt lys) hvis du er plaget av høstdepresjoner.

Hvis ingen av disse tingene virker vil jeg også si det kan høres ut som om du har en lett depresjon. Kanskje legen din kan henvise deg til noen å snakke med?

Jeg har hatt mye glede av boka "Tenk deg glad - håndbok" (Feeling good handbook) av amerikansk psykiater David D. Burns. Han beskriver små triks for å endre tankesett når man er lettere eller alvorlig deprimert, har angst e.l.

Skrevet
Sov nok.

Sjekk jernlagrene dine hos legen, lave jernlagre fører til at man føler seg sliten og deprimert.

Vurdér å gå til anskaffelse av en lyslampe (som gir dagslyssterkt lys) hvis du er plaget av høstdepresjoner.

Hvis ingen av disse tingene virker vil jeg også si det kan høres ut som om du har en lett depresjon. Kanskje legen din kan henvise deg til noen å snakke med?

Jeg har hatt mye glede av boka "Tenk deg glad - håndbok" (Feeling good handbook) av amerikansk psykiater David D. Burns. Han beskriver små triks for å endre tankesett når man er lettere eller alvorlig deprimert, har angst e.l.

:klemmer: Takk! Jeg skal prøve det. Skal prøve å få tak i boka òg:)

Skrevet

Som andre her skriver så er det viktig å få nok søvn. men det er også viktig å få nok tid til deg selv. Når var sist du satte deg ned og gjorde noe bare fordi du hadde lyst til å gjøre noe? Det er så utrolig lett å fokusere på alt som skulle vært gjort, og å sett alle andre først, at man helt mister synet av seg selv. For å kunne ta vare på barna dine må du også ta vare på deg selv!

Du sier at faren skal ta barna flere dager i måneder. Gjør han det? Hva gjør du med den tiden du er alene? Stresser du med lekser og husarbeid?

Hvis faren ikke tar barna den tiden han skal, kan det være på tide å mase litt på ham. Dersom du har noen som kan barna noen timer fra tid til annen hjelper det også. De fleste komuner har også familiekontaker som kan komme og passe barna dine et par timer mens du gjør noe du trenger å få gjort. Hvis du spør på helsestasjonen så kan de sikker gi deg riktig nummer.

Når du nå har fått litt tid for deg selv er det viktig å bruke den riktig. Det siste du skal gjøre er å stresse over alt som skulle-kunne-burde vært gjort. Sett av litt tid hver uke der du tar et langt bad, setter på en god film, åpner en flaske vin og steller negler. Eller hva nå du synes er nytelse.

Når det gjelder studier så er det viktig å lage en leseplan. Jeg liker å lage ukesplaner. Spør læreren din om å få leseplanen for resten av året. Der ser du hva du skal lære hver uke frem til eksamen. Jeg syntes jeg lærte veldig mye av å ha studert kapitelet før vi skulle ha om det. Lag en plan for når du skal lese hvilke kapitler. Sett av en fast tid hver uke. Jeg brukte ukedagene til å lese kapitlene og helger til å løse oppgaver. Du må selv finne ut hva som passer best for deg.

Det viktige er at du gjør litt hver dag. Lag en plan, og hold deg til denne. Ikke prøv å gjøre for mye på en gang. Belønn deg selv hver gang du har gjort det du skal. Klarer barna dine å ta vare på seg selv en liten stund? Det er lov å si til barna at du nå skal legge deg i badekaret og ikke har lyst til å bli forstyrret.

Skrevet
Som andre her skriver så er det viktig å få nok søvn. men det er også viktig å få nok tid til deg selv. Når var sist du satte deg ned og gjorde noe bare fordi du hadde lyst til å gjøre noe? Det er så utrolig lett å fokusere på alt som skulle vært gjort, og å sett alle andre først, at man helt mister synet av seg selv. For å kunne ta vare på barna dine må du også ta vare på deg selv!

Du sier at faren skal ta barna flere dager i måneder. Gjør han det? Hva gjør du med den tiden du er alene? Stresser du med lekser og husarbeid?

Hvis faren ikke tar barna den tiden han skal, kan det være på tide å mase litt på ham. Dersom du har noen som kan barna noen timer fra tid til annen hjelper det også. De fleste komuner har også familiekontaker som kan komme og passe barna dine et par timer mens du gjør noe du trenger å få gjort. Hvis du spør på helsestasjonen så kan de sikker gi deg riktig nummer.

Når du nå har fått litt tid for deg selv er det viktig å bruke den riktig. Det siste du skal gjøre er å stresse over alt som skulle-kunne-burde vært gjort. Sett av litt tid hver uke der du tar et langt bad, setter på en god film, åpner en flaske vin og steller negler. Eller hva nå du synes er nytelse.

Når det gjelder studier så er det viktig å lage en leseplan. Jeg liker å lage ukesplaner. Spør læreren din om å få leseplanen for resten av året. Der ser du hva du skal lære hver uke frem til eksamen. Jeg syntes jeg lærte veldig mye av å ha studert kapitelet før vi skulle ha om det. Lag en plan for når du skal lese hvilke kapitler. Sett av en fast tid hver uke. Jeg brukte ukedagene til å lese kapitlene og helger til å løse oppgaver. Du må selv finne ut hva som passer best for deg.

Det viktige er at du gjør litt hver dag. Lag en plan, og hold deg til denne. Ikke prøv å gjøre for mye på en gang. Belønn deg selv hver gang du har gjort det du skal. Klarer barna dine å ta vare på seg selv en liten stund? Det er lov å si til barna at du nå skal legge deg i badekaret og ikke har lyst til å bli forstyrret.

Tusen takk! Det hjalp å lese svaret ditt :klemmer:

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Du sier du har laget planer men ikke klart å følge dem. Da har du laget urealistiske planer. Du må lage planer som er realistiske.

Ikke gå i den fellen at du planlegger all tid (mandag kl 1730 leke med ungene, kl 1800 sette på klær, kl 1815 tømme oppvaskmaskin, kl 1830 lage kvelds, kl ... osv.). Lag heller en plan for de tingene som pr dagens dato er vanskelig å få gjort, og hvis huset trenger en nedvask, hvorfor lage et uoverstigelig fjell av det. Bestem deg for at mandag vasker du badet, tirsdag rydder du stuen, onsdag rydder du soverommet, torsdag ... osv og legg planen med en frikveld fra husarbeidet i uken (belønning) slik at huset ditt er ferdig ryddet innen en måned eller 14 dager. Senk kravene litt, det MÅ IKKE skinne av enhver overflate til enhver tid.

Det samme gjør du med leseplan for studiene. Sett av litt av den tiden etter ungene er i seng og du er mest opplagt og legg inn en belønning for deg selv når du har gjennomført. Ellers hadde Kara W over her gode forslag.

Lag planen enkel, lag "små skritt" som til sammen over tid blir en hel "maraton".

Det kan være du har en depresjon, men det kan også være at du blir overveldet av alt som ikke blir gjort, burde vært gjort, andre får til, krav, krav ... osv. Sett dine egne krav, mål, og la dem være realistiske. Hvis planen ikke virker, analyser den, skriv noen ord om hvorfor den ikke virket (skulle vasket badet mandag, men det viser seg at det er feil dag da ... alltid skjer mandag. Løsning: bytter vaskedag for badet til torsdag og tar frikveld fra husarbeid mandag istedet ... f.eks.).

Skrevet

Mange gode råd her, men dersom jernlagrene er lave, er det utrolig mye som går veldig trått, og du vil være veldig trøtt. Har erfart det selv, og jerntilskudd har forandret myyye. Du må ta ferritin-nivået, ikke bare blodprosent.

Skrevet
Hei!

Jeg er ung mor til 2. Ene har nettopp begynt på skole, andre går i barnehage (4). Jeg Går nå på voksenopplæringa og tar opp noen fag, vil søke på Høgskole til neste år. Jeg er alene med barna, men de har/skal ha samvær med faren flere dager i måneden.

Jeg merker jeg er helt utslitt slutten av dagen og vil bare ligge på sofaen. Jeg får ikke tid/lyst til å lese og jeg er livredd for hva karakterene blir i år. Ifjor klarte jeg meg supert med 5ere:) Men er veldig i tvil hvordan det blir i år!

Jeg har heller ikke lyst til å gjøre noe særlig hjemme heller ikke med barna, utenom det nødvendige(mat, dusj, rene klær.. osv, osv). Vil ikke finne på noe sammen med dem i fritiden, f.eks. følge dem til parken, sykle, spille fotball utafor blokka vår),. ramser dette opp, for det er det små ting som ikke krever noen ting som de bli glade av som jeg ikke gidder å gjøre for jeg er så sliten? Og jeg gruer meg sikkelig nå som høsten er her! Hva feiler meg?

Hvis jeg ikke klarer videregående nivå (jeg klarer, men mangler/trenger sparken i r....) hva skjer når studiene blir mer "avanserte"? Det er det jeg spør meg daglig, men det hjelper ikke å bare sitte å tenke....

Du er litt utbrent for tiden.

Alle mødre er det innimellom, og vi om vi tillater oss å lage det til en diagnose for alle som opplever det, så vil verden ikke gå rundt. Altså må man vurdere alternativer.

Trekk pusten, innse at det er noe som skjer innimellom, sov skikkelig ut, vurder om kostholdet er optimalt, spis evt litt multivitaminer, sjekk om du trener passelig mye, evt prøv en ny treningsform for å gi kroppen nye impulser, sjekk om du kommuniserer nok med positive mennesker, begrens sosialisering med negative mennesker.

Hvis intet av dette hjelper i løpet av 2-3 uker, så snakk med legen din.

Skrevet

Som nevnt over her - husk også å jobbe mentalt. Ikke bruk mye tid til å tenke på hvor tungt og vanseklig alt er. Fyll hodet ditt med positive tanker om alt som er bra i livet ditt. Finn de små gledene og begynn med dem.

Hvis du har fullt fokus på alt som er vanskelig vil dette raskt utvikles til en raskt nedadgående spiral!

Tenk positivt!!!

Skrevet

anbefaler å ta det rolig, ikke stress at du ikke klarer/orker /har tid til ting. Spis riktig og nok, få i deg nok søvn (har selv studert og vært alene med barn, man lir utrolig sliten). Spør familien om litt avslastning en gang i uken, slik at du får lest skikklig ut og konsentrert deg på skole ting og slappet av. Så du får mer energi til ungene dine. Stå på! Det er tøft gjort å studere og være alene med barn:) Klarer det nok! Av erfaring vet jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...