Gå til innhold

Kristiansand!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte til Kristiansand..

Har dere noen tips til;

* hvilken bydel er det best å bo i med barn?

* hvilke, og hvor store sjangser er det for å få inn barna på ulike aktiviteter som feks dans, idrett etc.

* hvilke barneskoler er nyest/best?

takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Tinnheia og Grim er de beste bydelene. Søm er også et fint sted, men langt fra byen. Bolig på Grim og Tinnheia koster langt mindre enn Søm og sentrum. Hånes er ikke noe å satse på. Vågsbygd, greit nok, men enorm morgentrafikk og rush. Lund: Dyre boliger og dårlig utsikt. Dette til tross; den mest populære bydelen pga beliggenheten midt mellom sentrum og universitetet.

Skrevet

Grim er bra der vokste jeg opp. Så det er bra for barnefamilier der. Bare 2 km til sentrum. Ikke langt til banheia heller om du går den riktige veien

så Grim er nok best for barnefamilier.. ...

Beste barne skolen... Vanskelig å si... Det er nok en av de som ligger i sentrum

Idrett er det stor mulighet for. Det er ivhertfall 3 fotball lag som trener rundt ved Grim og oppover mot tinnheia. Var ihvertfall det når jeg var ung men om det er nå lenger..vet jeg ikke

For å si det rett ut. Skal du flytte til Kristiansand så er nok Grim det beste om du har barn

Gjest kristiansander
Skrevet

Tror nok det er mange delte meninger om dette.... for min del har jeg alltid oppfattet Tinnheia og Grim som områder med mye innvandrere, skolebråk og ganske lite pent område.. er mye små bokshus tett i tett, og et par blokker inni mellom.. og av og til et par av de store fine gamle husene. Er sikkert et par fine områder inni der for dem som er godt kjent, men sånn generelt har jeg aldri hatt noe til overs for områdene.

Vågsbygd ville jeg nok styrt unna - Voiebyen er litt samme duren som Grim og Tinnheia - billige boligere, men en syk rushtrafikk både morgen og kveld.

Lund - veldig dyrt i forhold til hva du får for pengene. Her betaler du for beliggenhet (les: gåavstand til byen) og ikke kvalitet. Mye gamle og ombygde hus. Ikke bra for barn her. Veldig bymiljø. Mye pensjonister og studenter. Få barnefamilier.

Hånes: den ene siden er ok, god plass og ok hus, Den andre siden er mye "rødd", typisk billighus etc. Du ser det på finn dersom du søker på hånes, de husene som er billige ligger på "feil" side....

Søm: Ok. Bor her selv nå etter å ha bodd på lund et par år. Mye blanding av diverse familier. "Gamle" søm har mye store dyre hus med litt tomt, andre siden ut mot korsvik har mindre hus og rekkehus også. Fin blanding av diverse mennesker og inntenkter. Barneskolene her har fått mye skryt. Har ikke skolebarn selv, men naboer som har flyttet har kun flyttet innad i området fordi de ikke villle bort fra Søm eller skolekreten - bare ønske om å ha større hus.

Ligger midt mellom sørlandsparken og sentrum (ca 7 km hver vei) - aldri kø noen av veiene.

Tveit: landlig, men helt sikkert ok om du vil litt bort fra vanlige byggefelt.

Justvik: her bygges det ut MYE nå.. er ca 1 mil unna sentrum. Har rykte på seg fra gammelt av at det bor mye "rart" her ute... er et av de billigste områdene fortsatt, men prisene stiger nå som området satses på nå av kommunen. kommer ny skole og ny vei ut dit. Men fortsatt er det litt sjuskete preg, men tror det blir veldig fint her om noen år.

Idretten lever i beste velgående over hele byen, så det er ikke noe problem. Hver bydel har sitt eget lag, og det finnes turn etc også de fleste steder. svømming skjer i vågsbygd og sentrum stort sett.. det er her det er svømmehall.

turområdet finnes også i nærheten overalt. Søm har egen lysløype. Jegersberg er et kjempefint området med lysløype - ligger rett utenfor sentrum ved Gimle/Lund. Baneheia i sentrum.

På lund kan det være trangt om plassen på aktiviteter fordi her samles alle ungene fra sentrum og lund i en hall... feks lang venteliste på turn trening i Gimlehallen.

Gjest Raptuza
Skrevet

Lund, Gimlekollen og Hellemyr er vel dei bydelane som har høgast status.

Gjest Kristiansander
Skrevet
Lund, Gimlekollen og Hellemyr er vel dei bydelane som har høgast status.

Unnskyld at jeg ler, men du er ikke fra byen, er du? :ler:

De fleste områdene i og rundt Kristiansand egner seg for familier med barn, og det jeg ville vurdere, hvis jeg skulle flyttet tilbake, er nærheten til arbeidsplassen.

Jeg kunne bodd nesten hvor som helst i og rundt byen, med unntak av Tinnheia, Hånes og Justvik.

Høystatusbydeler er det så og si ikke lenger, men Gimlekollen var det en gang, nå har kanskje Odderhei tatt over på den siden av byen. Ellers var Fiskåtangen og Andøyen en gang i tiden litt finere enn andre steder. Lund er ikke høystatus, der er prisene høye fordi det er bynært. Grim sies å følge etter prismessig, også fordi området er bynært.

Skolene er stort sett bra i hele byen, de var det ihvertfall da jeg hadde barn i skolealder.

Kristiansand er en trivelig by, men den er liten, på godt og vondt.

Vokste i sin tid opp på Grim, og har venner som bor der nå. Kjenner ikke igjen bydelen slik gjest beskriver den, men det ofte slik at de som kommer fra østsiden av byen foretrekker den siden akkurat som de som kommer fra vestsiden foretrekker den.

Gjest kristiansandsjenta:)
Skrevet

jeg har bodd i flere bydeler(uten barn vel og merke), og har vokst opp i kristiansand.

det kommer helt an på hvilken type personlighet du har, og enkelte av de fordommene en her kommer med om enkelte bydeler henger igjen fra lenge siden, når jeg var barn.

la meg generalisere:

har du veldig god økonomi, foretrekker enebolig og er typisk "veloppdragen" type av deg er gimlekollen og deler av lund/søm/odderheia midt i blinken.

vil du bo litt rimeligere, men ikke sentrumsnært er vågsbygd topp. problemet her er at man sitter i kø fra og til jobb i en time fordi veiene venter på å bli bygd ut. men det er forskjeller i vågsbygd, og området er ganske stort.

litt mer sentrumsnært er tinnheia, og enda mer sentrumsnært er grim. disse to områdene, spesielt grim er for de som setter pris på nærhet til sentrum. dette området har flest velgere på den røde siden, og jeg vil si at holdningene til beboerne bærer preg av dette.

så må vi ikke glemme eg, sentrumsnært - nydelig - men litt dyrt......

jeg har bodd på lund, eg, grim, og i vågsbygd.

eg og grim er mine absolutte favoritter både nå og med tanke på fremtidig familie.

i vågsbygd vet jeg at de har lange ventelister på bl.a fotball, men ellers i kristiansand skal det være tilgjengelig med alt mulig av fritidsaktiviteter.

samsen er et kulturhus nær sentrum og grim som er veldig populært blandt ungdom i alle aldre. masse aktivitet!

ellers anbefaler jeg kulturskolen. begge disse to er vennlige ifht familier som ikke har superromslig økonomi.

rett og slett, du kan velge og vrake i tilbud for barn, selv gikk jeg på svømming, håndball, dansing, musikkundervisning og gudene vet hva oppigjennom.

se på www.kristiansand.kommune.no, der skal det ligge ute litt av hvert på fritidstilbud.

dessuten må jeg si det er TRAGISK at folk bruker innvandrere som et negativt stempel på en bydel. søndre nordstrand i oslo er kåret til den beste bydelen å bo i, og der er det et stort antall innvandrerere.

selv orker jeg ikke pretensiøsitet og snobbing, og jeg tror gimlekollen for meg er det siste stedet jeg kunne tenke meg å bo med tanke på de holdninger som har kommet frem i ulike debatter i lokalavisen. men folk er jo ulike.......

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Trond_*
Skrevet
Vi vurderer å flytte til Kristiansand..

Har dere noen tips til;

* hvilken bydel er det best å bo i med barn?

* hvilke, og hvor store sjangser er det for å få inn barna på ulike aktiviteter som feks dans, idrett etc.

* hvilke barneskoler er nyest/best?

takk!

Hei, da vil jeg anbefale bydelen Justvik m/Ålefjær/Erklev. Vi (2v + 2b) har bodd her siden 94 og trives fortsatt. Her er barneskole, Vel forening, idrettslaget JUST IL, kirka og bydelshus som driver flott barne -og ungdomsarbeide, butikk, ballbinge/ny fotballøkke, kunstgressbane, barnehage, historielag, flott ride og hestesportsenter (Hestehagen). Det er også en flott golfbane 10 min fra Justvik mot Ålefjær(Bjåvann). Det er et godt oppvekstmiljø for barn og unge noe de nevnte aktører bidrar sterkt til. Det er mange som bidrar med frivillig arbeid og flere er velkommen til lag og foreninger. Det nye store her ute nå er Justneshalvøya som bygges ut med oppveksstenter, skole og idrettshall og baner. Flott og lett tilgjengelig natur er det også. Gillsvannet m/badeplasser er en perle om sommeren. Kan anbefales!

Gjest Gjest_anine_*
Skrevet

Husk på at Kristiansand er en by med mange konservative i. Er selv innflytter, og føler ofte man blir sett litt ned på dersom man har barn og ikke er gift, men det oppleves vel litt forskjellig.

Ellers er det en fin by, og vi trives godt:)

Synes Lund er et fint område, men ganske dyrt. Det som er fint med Kristiansand er at selv om det er en by, så trenger man ikke gå langt for å komme til fine skogs+grønt\tur-områder:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...