Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Jeg er en student som bor i Paris. Ved siden av studiene tjener jeg godt på forskjellige strøjobber, stort sett som servitør, men også noe barnepass. Jeg har ingen fast oppdrags/arbeidsgiver, og går altså under regelen om skattefri betaling dersom summen går under 1000 kroner.

MEN... jeg vil jo gjerne rapportere det jeg tjener for det, sånn at jeg ikke vil få problemer, og sånn at jeg har en inntekt å vise til når jeg etterhvert skal søke om lån. Hvordan gjør man dette? Og hva er "taket" på hvor mange penger man kan tjene før strøjobber også må skattes?

Skal jeg skatte til Norge? Jeg tenker litt på pensjonspenger og sånn og jeg da... er bare 22 år, men det er vel lurt å tenke litt langsiktig?

Håper virkelig noen kan svare meg! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du skal skatte til Frankrike og ikke til Norge, dessuten følge fransk skattelov, ikke norsk.

(og når det gjelder flere strøjobber hvor hver er under 1000 kr - det er ikke slik at hver av disse er skattefrie, bare inntil du når 1000 kr totalt. Utover det gjelder frikort osv.. men dette er altså i Norge)

Skrevet

Det er Frankrike du skatter til, saa du maa nok sjekke opp reglene saa du ikke plutselig oppdager at du skylder masse skatt.

Gjest regnskapsføreren
Skrevet

Hvordan kan dere forrige uttale dere om at hun ikke har skatteplikt til Norge?

Skatteplikten følger ikke folkeregistrert adresse. Reglene finne man i skatteloven § 2-1 og det tar lang tid (dvs minst 3 år) før man er skattemessig utflyttet hvis man har vært skattemessig bosatt til Norge i 10 år.

Så TS skal nok høyst sannsynligvis betale skatt i Norge, men får fradrag i fransk skatt for den skatten hun betaler til Norge.

TS: når du får under 1000 kr for hvert oppdrag, er dette fra en oppdragsgiver eller fra samme oppdragsgiver?

Jeg vil tro at likningsmyndighetene ikke vil ha noe imot at du oppgir også småbeløp til beskatning, for du vil jo ikke kreve noen ekstra fradrag regner jeg med?

For å få pensjonspoeng må du vel tjene mer enn 1G, så det er mange studenter som ikke får pensjonspoeng. Så jeg ville nok ikke bekymret meg så mye for dette hvis jeg var deg.

Men jeg er ingen skatteekspert, så jeg kan ikke gi deg noe eksakt svar. Det er mulig det står noe i skatteavtalen med Frankrike som jeg ikke har lest. Men kanskje de som har svart før meg har lest denne skatteavtalen siden de sier at du ikke har skatteplikt til Norge?

Gjest regnskapsføreren
Skrevet
Hvordan kan dere forrige uttale dere om at hun ikke har skatteplikt til Norge?

Skatteplikten følger ikke folkeregistrert adresse. Reglene finne man i skatteloven § 2-1 og det tar lang tid (dvs minst 3 år) før man er skattemessig utflyttet hvis man har vært skattemessig bosatt til Norge i 10 år.

Så TS skal nok høyst sannsynligvis betale skatt i Norge, men får fradrag i fransk skatt for den skatten hun betaler til Norge.

TS: når du får under 1000 kr for hvert oppdrag, er dette fra en oppdragsgiver eller fra samme oppdragsgiver?

Jeg vil tro at likningsmyndighetene ikke vil ha noe imot at du oppgir også småbeløp til beskatning, for du vil jo ikke kreve noen ekstra fradrag regner jeg med?

For å få pensjonspoeng må du vel tjene mer enn 1G, så det er mange studenter som ikke får pensjonspoeng. Så jeg ville nok ikke bekymret meg så mye for dette hvis jeg var deg.

Men jeg er ingen skatteekspert, så jeg kan ikke gi deg noe eksakt svar. Det er mulig det står noe i skatteavtalen med Frankrike som jeg ikke har lest. Men kanskje de som har svart før meg har lest denne skatteavtalen siden de sier at du ikke har skatteplikt til Norge?

Må bare legge til at TS nok sannsynligvis har skatteplikt både til Norge og Frankrike, men høyst sannsynlig får fradrag i fransk skatt for den skatten hun betaler til Norge.

Skrevet

Jeg baserte mitt svar paa kjennskap til Norske venner som har jobba i utlandet og ikke har skattet til Norge, men til landet de var bosatt i. De hadde ikke bodd ute av landet i over tre aar.

Men gjelder den regelen om man i forkant har skattet til Norge i 10 aar eller mer?

Hvis det er saa, og TS er 22, saa har hun neppe skattet til Norge i 10 aar eller mer?

Gjest regnskapsføreren
Skrevet

Som nevnt tidligere er jeg ingen skattejurist og liker derfor ikke å uttale meg om det jeg ikke er sikker på.

men når man leser lovteksten er kriteriet for skatteplikt skattemessig bosatt, § 2-1, uavhengig av om man faktisk betaler skatt eller ikke. At barn under 13 år i § 2-14 fritas for å liknes særskilt men liknes sammen med foreldrene kommer som en separat bestemmelse som ikke endrer det faktum at man også som barn er skattemessig bosatt i et land. Hvis det at man skulle betalt skatt var kriteriet ville jo det samme vært gjeldende for husmødre som har blitt forsørget av ektemannen i minst 10 år osv. Dette til tross for at både barn og andre som blir forsørget blir forsørget av en inntekt som er opptjent i Norge.

Så lenge det foreligger skatteavtaler vil jo ikke skattetrykket bli dobbelt selv om man er skattemessig bosatt i to land samtidig. Man betaler skatt til Norge, så reduseres skatten til det landet man er bosatt i med tilsvarende beløp. Så det er kanskje derfor dine bekjente ikke skjønte til hvilken stat de betalte skatt. Man betaler skatt til Norge, så ettergir

Og likningskontorene er ivrige på å få inn selvangivelser nesten uansett. Vet at den nordiske skatteavtalen har regulert mellom landene grensene for skattemessig bosetning. Men likevel ønsker likevel likningskontorene selangivelsene innlevert for de som er bosatt i nordiske land for kontroll de første 3 årene...

Skrevet
Som nevnt tidligere er jeg ingen skattejurist og liker derfor ikke å uttale meg om det jeg ikke er sikker på.

men når man leser lovteksten er kriteriet for skatteplikt skattemessig bosatt, § 2-1, uavhengig av om man faktisk betaler skatt eller ikke. At barn under 13 år i § 2-14 fritas for å liknes særskilt men liknes sammen med foreldrene kommer som en separat bestemmelse som ikke endrer det faktum at man også som barn er skattemessig bosatt i et land. Hvis det at man skulle betalt skatt var kriteriet ville jo det samme vært gjeldende for husmødre som har blitt forsørget av ektemannen i minst 10 år osv. Dette til tross for at både barn og andre som blir forsørget blir forsørget av en inntekt som er opptjent i Norge.

Så lenge det foreligger skatteavtaler vil jo ikke skattetrykket bli dobbelt selv om man er skattemessig bosatt i to land samtidig. Man betaler skatt til Norge, så reduseres skatten til det landet man er bosatt i med tilsvarende beløp. Så det er kanskje derfor dine bekjente ikke skjønte til hvilken stat de betalte skatt. Man betaler skatt til Norge, så ettergir

Og likningskontorene er ivrige på å få inn selvangivelser nesten uansett. Vet at den nordiske skatteavtalen har regulert mellom landene grensene for skattemessig bosetning. Men likevel ønsker likevel likningskontorene selangivelsene innlevert for de som er bosatt i nordiske land for kontroll de første 3 årene...

og vil bare legge til at man må inn i skatteavtalen med det aktuelle landet for å se om det eksplisitt står regulert vedr når skattemessig bosatt. Jeg kjenner ikke skatteavtalen mellom Norge og Frankrike, så jeg kan ikke uttale meg. Jeg vet kun at det vanlige er kredittmetoden, dvs den metoden jeg beskrev i mitt forrige innlegg.

Nettopp derfor synes jeg det er så underlige at så mange her uttaler seg slik som at "du er ikke skattepliktig til Norge for jeg kjenner en som sa..." osv uten å vite mer sikkert før man kommer med utsagn/råd.

Skrevet

Vil det si at dette skattegreiene gaar automatisk uten at en selv merker noe til det? Det forklarer i saa fall hvorfor mine venner ikke har betalt til Norge, siden de ikke har gjort noe selv med saken. Jeg forstod det slik at de ikke leverte selvangivelse til Norge heller, men det kan vaere en avtale med landet de var i, for alt jeg vet.

Slik jeg forstod det saa betaler man ikke skatt naar man er bosatt utenlands, men at dersom man flytter tilbake til Norge foer et visst antall aar er gaatt saa kan man maatte etterbetale en del skatt til Norge. Men det kan godt vaere en gammel regel som er endret uten at jeg har faatt det med meg.

Jeg trekker i alle fall tilbake paastanden min og anbefaler TS aa kontakte rette vedkommende og ikke spoerre tilfeldige mennesker paa et forum om viktige saker.

Skrevet (endret)

Hver enkelt jobb er for en ny oppdragsgiver, jeg har aldri den samme. Stemmer det virkelig at summen for alle strøjobber man tar bare kan gå opp til 1000 kroner? Jeg trodde det var sånn at hver enkelt jobb er skattefri så lenge den enkelte jobb ikke overskrider tusenlappen?

Fluffie; selvfølgelig skal jeg kontakte "rette vedkommende" for å få alt på plass. Men når man ikke har noen som helst peiling kan det være greit å få en viss idé om hva andre tenker om det først, så man kan finne de rette spørsmålene å stille denne "rette vedkommende".

Hvem skal jeg spørre? På konsulatet og ambassaden var de IKKE hjelpsomme. Med byråkratiet i Frankrike blir man jo bare sendt fra en instans til en annen, her snakker jeg av erfaring. Må jeg betale noen?

"Jeg vil tro at likningsmyndighetene ikke vil ha noe imot at du oppgir også småbeløp til beskatning, for du vil jo ikke kreve noen ekstra fradrag regner jeg med?" dette forstod jeg ikke helt. Hva mener du?

Og angående pensjonspoeng; hva betyr 1G?

Som dere forstår har jeg aldri satt meg inn i økonomi og skatt.... ;)

Endret av oliviia
Skrevet

OK, jeg soekte litt paa skatteetaten.no og fant fram dette link

Litt tungt aa lese, men staar noe om skatt i utland der (scroll ned for aa lese artikkelen)

Jeg tror det er lurt aa kontakte skatteetaten for aa vaere sikker.

Jeg er dessverre ikke sikker paa hvor mye 1G er, men det er ikke et veldig hoeyt beloep.

Skrevet
Hver enkelt jobb er for en ny oppdragsgiver, jeg har aldri den samme. Stemmer det virkelig at summen for alle strøjobber man tar bare kan gå opp til 1000 kroner? Jeg trodde det var sånn at hver enkelt jobb er skattefri så lenge den enkelte jobb ikke overskrider tusenlappen?

Fluffie; selvfølgelig skal jeg kontakte "rette vedkommende" for å få alt på plass. Men når man ikke har noen som helst peiling kan det være greit å få en viss idé om hva andre tenker om det først, så man kan finne de rette spørsmålene å stille denne "rette vedkommende".

Hvem skal jeg spørre? På konsulatet og ambassaden var de IKKE hjelpsomme. Med byråkratiet i Frankrike blir man jo bare sendt fra en instans til en annen, her snakker jeg av erfaring. Må jeg betale noen?

"Jeg vil tro at likningsmyndighetene ikke vil ha noe imot at du oppgir også småbeløp til beskatning, for du vil jo ikke kreve noen ekstra fradrag regner jeg med?" dette forstod jeg ikke helt. Hva mener du?

Og angående pensjonspoeng; hva betyr 1G?

Som dere forstår har jeg aldri satt meg inn i økonomi og skatt.... ;)

Generelt er jo skattekontoret interessert i å dra inn mer skatt.

det jeg mener med at du ikke kommer til å kreve fradrag mener jeg at mange som melder inn inntekt på feks hobbyen sin samtidig krever store fradrag som går over inntekten slik at de i stedet for å skatte av inntekten får fradrag i annen inntekt.

Jeg vil tro at hvis man har veldig mange strøjobber med inntekt under minstegrensa vil likningskontoret anse deg som næringsdrivende og kreve at du fakturerer med mva. Men iom at du befinner deg i utlandet spørs det hvor mye likningskontoret bryr seg om dette. De ser da på omfanget totalt sett.

1G er ca 70 000, du må tjene over dette for å få pensjonspoeng i Norge.

Skrevet

70 000 kroner... i året? Får man automatisk pensjonspoeng eller må man gjøre noe aktivt selv for å påpeke at man har krav på det?

Skrevet
70 000 kroner... i året? Får man automatisk pensjonspoeng eller må man gjøre noe aktivt selv for å påpeke at man har krav på det?

Her står det at minimums årslønn må være 1 G (som er rett under 70 000).

http://lovdata.no/all/tl-19970228-019-008.html#3-13

her står det om medlemskap. det er andre regler for medlemskap i folketrygden enn reglene for skatteplikt til Norge:

http://lovdata.no/all/tl-19970228-019-004.html

Ta kontakt med nav ved spm vedr folketrygden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...