Gå til innhold

Din julaften

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Petrine_*
Skrevet

Jeg har aldri feiret jul av religiøse årsaker, og jula har alltid vært feiret enten hjemme hos foreldrene mine eller hos min samboers foreldre. Nå skal vi feire jul alene, bare vi to, for første gang. Vi skal lage vår egen juletradisjon, med litt fra hans oppvekst, litt fra min, og litt som vi begynner med helt for oss selv.

Vi har planlagt vår julaften allerede! Altså, vi er ikke fanatiske! Vi kommer sikkert til å endre litt på planene flere ganger. Jula er ikke fastlåst! Men her er det vi ser for oss:

Begge har fri på julaften. Vi sover lenge, våkner til hver vår julestrømpe som den andre har forberedt. Vi står opp til en deilig frokost sammen, med levende lys og julemusikk. Etterpå ser vi på Tre nøtter til Askepott sammen. (Håper den går på NRK i år også!), koser oss med litt godt på bordet, julehefter, julemusikk og senere Disneys julekavalkade på TV. Hvis været er fint rusler vi oss en tur i fredelige og stille gater. Så begynner vi på middagen, vi trives med å lage mat så dette blir en koselig stund. Vi spiser julematen sånn som vi gjorde med frokosten: Levende lys og julemusikk i bakgrunnen. Av erfaring vet jeg at vi spiser altfor mye av den gode maten, så vi trenger å slappe av litt på sofaen etterpå. La maten synke. Og så åpner vi gavene våre sammen, i ro og mak. Ikke noe stress, bare oss to. Kanskje avslutter vi julekvelden med en ny spasertur ute, kan være godt å røre seg etter all julematen. :)

Mmmm, jeg gleder meg! :tree:

Hvordan ser din julaften ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julen er heller ikke religiøs for min del.

Min julaften ligner ganske mye på din, bare at vi feirer med familien til en av oss (i år min).

Jeg og samboer lager julestrømpe til hverandre, og har kanskje en liten gave på lur til hverandre allerede (litt barnslig ja ;) ). Spiser deilig frokost med masse godt pålegg, ser Tre nøtter til Askepott. Blir hentet for å dra til mine eller hans foreldre. Hos mine foreldre blir det grøt med mandel til lunsj, hos han foreldre noe annet, da de spiser grøt lille julaften. Spiser gjerne mens vi ser Disney. Så følger gjerne at vi spiller spill eller noe sånt mens vi kjenner pinnekjøttlukten bre seg i huset :) Mmm.... De eldre i familien må alltid få med seg Sølvguttene, så dette står gjerne på i bakgrunnen.

Spiser middag i halv syv-syv tiden. Er bare voksne som feirer sammen, så vi bruker lang tid på middagen. Så dessert, kaffe og kaker. Når kaffen og kakene kommer på bordet begynner vi å åpne gavene... Vi er som oftest ferdig å åpne gaver i elleve-tolvtiden om kvelden. Blir sittende å snakke litt før vi legger oss.

Skrevet

Hos oss starter vi på lillejulaften :) Først pynter vi :tree: hjemme hos oss selv, så pynter vi hjemme hos mine foreldre før vi ender kvelden hos hans familie. Når vi har kommet til han, så er det som oftest nissegrøt, hvorpå svigerfar sitter med en "nissehatt" på hodet gjennom hele grøten. Da min samboer har en lillebror på ni som blir sur hvis han ikke finner mandelen, pleier det å være drøssevis med mandler og mange småpakker. Så julaften starter litt tidlig her også :ler:

Når det så nesten har blitt den 24. tusler vi hjemover (det er ikke så langt å gå mellom noen av oss). Så koser min samboer og jeg oss med hverandres selskap, leser siste delen av "Julemysteriet" av Jostein Gaarder og nyter julefreden frem til klokken tolv. Da åpner vi gavene fra hverandre. Evt én av dem. Så tusler vi til sengs :hjerte:

Mine julaftener er alltid hektiske, men jeg liker dem litt sånn igrunn :) Vi står opp litt tidlig, for å få med oss Julemorgen i pysjen. Kanskje litt snop og julehefter. Juletrelysene er tent og musikken er på. Så drar vi hjem til mine foreldre for å spise julegrøt der, mens "Reisen til julestjernen" går på tv i bakgrunnen. Så blir vi hentet av foreldrene til samboeren min for å dra i kirken. Videre blir jeg kjørt hjem til mine foreldre mens han blir enten litt til hos meg eller så drar han hjem til sine med en gang. Så går julaften sin vante gang, med brettspill, koselige tegnefilmer og generell familiehygge. Hvis det er vår tur til å få besøk av bestefar så er han der også:hjerte: Så er det mat ca klokka fem, mens Sølvguttene synger julen inn i bakgrunnen. Så venter pakker, utålmodig søsken, og snadder. På kvelden drar jeg til svigers og er der resten av kvelden. Neste dag er det julebrunch sammen med min familie.

Like kos hvert år! :nisse::hjerte: Ble nesten i litt julestemning her nå, gitt!

Skrevet

Vi har lite olika traditioner lite beroende på var vi är (hemma eller i Norge) men mycket är likt.

Vi klär julgranen på lille juleaften.

Vi går upp tidigt (med barnen), tänder granen.

Jag vill gärna ha varmchoklad och limpsmörgås med herrgårdsost till frukost (BARA julafton, det har blivit en tradition för MIG)

Vi äter jullunch (julgröt i Norge, sill och köttbullar i Sverige).

Den lunchen äts med släkten i Norge eller hemma hos min mor i Sverige

Så går vi kanske en liten promenad.

När vi kommer tillbaka hem har julenissen varit på besök och hängt något på dörren. En present till alla som firar med oss. Då har barnen något att leka med medan vi fixar med maten.

Vi tittar på Kalle Anka eller Donald och dricker varm glögg och äter pepparkakor till det.

Vi äter julmaten (ribbe) när det är slut.

Avdukning.

Lite kaffe och glögg igen och så är det dags för julklapparna.

En i taget öppnas.

Jag är uppväxt med att alla julklapparna delades ut (av jultomten/julenissen) och sedan öppnade vi dem lite i turordning men vi har övergått till mannens tradition att ta ett paket i taget, dela ut det och sedan öppna direkt.

Skrevet

vi feirer hjemme i år.. (annehvert år) og da har vi folk sovende over fra lille julaften.. bor nemlig ett stykke fra min familie...

vi står opp i god tid og spiser en frokost, så kan de som vil kose seg med julestrømpene og disney.. en obligatorisk tur i skogen med aking og slikt for mann hund og barn.. så er det tid for grøt!! barn sover lenge på dagen sånn at vi ikke får grinete unger.. :rødme: .. jeg skal jo lage en middag som tar mange timer folk skal dusje og kle seg...

selve kvelden begynner med sølvguttene på tv.. så serveres kalkunen! etter dette har vi riskrem!!

litt rydding og slikt og det er pakkene sin tur. vi åpner en og en og tar oss god tid, drikker kaffe, spiser kake ect... så kan man sitte og slappe av helt til noen vil legge seg..

vi tar det rimelig rolig og jeg liker ikke det pakke maratonet mange kjører.. synes man må kose seg og vise frem, sette pris på de man får!!

Skrevet

Jeg kom skikkelig i julestemning av denne tråden!

Noen dager før julaften drar jeg hjem til foreldrene mine for å være der i jula. Da er jeg med å pynter juletre og hjelper til og ordne litt. Synes det er kjempegøy i og med at jeg ikke pynter så mye hjemme hos meg selv.

Julaften står jeg opp tidlig for å ordne siste sortering av gaver og kanskje litt innpakking hvis det blir nødvendig. Det er ofte jeg har litt som trenger å gjøres i siste liten.

Så finner jeg frem julestrømpen som mamma har hengt opp foran peisen. Deretter er det og sette seg godt til foran tv i pysjen med litt godt fra julestrømpa og mandariner for å se på "tre nøtter til Askepott" og litt tegneserier hvis jeg rekker.

Etter filmen kler jeg på meg for i bli med ut på en gaveleveringsrunde. Nesten hele familien bor like i nærheten så det er koselig å stikke innom på selve dagen med gavene slik at vi får sagt "god jul" og slikt.

Når vi kommer hjem er det på tide og ordne seg og ta på finstasen før vi drar til besteforeldrene mine. Vi pleier å spise i fem-tiden og bruker lang tid på middagen. Etter middag er det kaffe og kaker før juleevangeliet blir lest. Deretter er det tid for pakkeåpning. Vi pleier å bruke ganske lang til på det så vi er i seng ganske sent. Dagen pleier å avsluttes med at vi ser litt nøyere på hva hver enkelt har fått og prater litt.

Kjenner jeg begynner å glede meg. For meg er det noe helt spesielt med denne dagen.

Skrevet

Foreløpig så har vi ikke feiret jul sammen, men utifra det jeg vet om sambos tradisjoner så antar jeg at jula vår i år blir noe slikt, litt vanskelig å si helt siden vi har en liten en i år:

Vi skal ha sambos søster på overnatting fra lillejulaften til julaften. Juletreet skal pyntes på kvelden, Grevinnen og Hovmesteren må sees og jeg tenker det blir grøt m/mandel til kvelds :)

Julaften så står vi opp i rett tid, jeg er vant til strømpenisse, men det er ikke sambo. Han har lovet meg strømpe ;) Regner med at det blir stor og god frokost med alt av spekemat, røyket laks, juleskinke, salater, grovbrød, varme rundstykker og masse annet snacks. Julefrokosten er for meg viktigere enn julemiddagen, vi har alltid hatt den tradisjonen hjemme...

Etter frokost så må jeg se 3 nøtter til Askepott, og gjerne Reisen til Julestjernen, mens sambo må få med seg Disney på STV1 ;)

I løpet av dagen så skal vi opp på kirkegården og tenne fakler/lys på alle familiegravene. Kunne godt tenke meg å dra på gudstjeneste, men pga småtten så tror jeg nok det må utgå i år.

I 4-5-tiden på ettermiddagen så pynter vi oss og drar til svigers hvor det blir servert julemiddag, og deretter pakker vi opp gaver og koser oss :) Tenker jeg skal prøve å få bakt en god kake til kvelden, det bruker jeg å gjøre hjemme så...

1. juledag bruker sambos familie ikke å gjøre noe, så i år blir det julelunsj hos oss. Tenker vi skal gjøre det til en tradisjon :nisse:

Gleder meg uansett masse!

Skrevet

Juaften ja... Det er årets beste dag! :)

Nå er det sånn at jeg og typen flytta sammen i fjorhøst, så vi har ikke fått starta egne tradisjoner ennå, men i fjor var vi hos mine foreldre, så da kan det jo hende det blir hos hans foreldre i år... :)

Hjemme hos mamma og pappa går det for seg slik:

Lille julaften pynter vi treet og koser oss med grevinnen og hovmesteren, som vi selvfølgelig må ha med oss, og litt gløgg med noe godt oppi ;)

Julaften står vi opp og spiser en god frokost hele gjengen; mamma, pappa, brødrene mine, søstra mi, og meg (+- nå da). Så går vi gjerne tur og leverer de siste julegavene. Etter det leiter vi fram juleheftene, som vi ikke får lese før julaften... Også ser vi litt Tv og koser oss.

Så er det tid for mat. Pappa er kjempeflink til å lage mat (når han bare vil) så han tar hovedansvaret. Det er enten elgbiff eller fondue. Den tradisjonelle fotograferinga skjer like før middagen blir servert, noe som er i 4 tida. Så sitter vi og koser oss lenge! :)

Etter middagen slår vi oss ned i soffan og ser litt tv, eller spør spørsmål... Så blir det kaffe og julekaker... Og så, kveldens høydepunkt... NISSEN! Nå er lillesøstra mi 16 år, men likevel, nissen må komme... Han har alltid vært der, og alle vet jo nå at det er pappa, men det er alltid like koselig :)

Så blir det pakkeåpning, i rolig tempo... Også prater vi litt og finner senga... Da er klokka rundt 1...

:)

Skrevet

En viktig del av julefeiringen her i huset er faktisk lille julaften. Da pynter vi ferdig huset, legger på juleduker, lager et gedigent fruktfat med twist spredt rundt omkring og pynter juletreet. Etter at alt er ferdig koser vi oss med TV - gløgg til de voksne og julebrus til barna. En herlig stund!

Julaften starter nokså tidlig - ungene er spente og våkner som regel før fuglene har fått sko på føttene! Da er det åpning av julestrømpene som er første post på programmet. Så ser vi på TV mens de spiser av godtet sitt og mor og far drikker kaffe, før vi lager frokost.

Det tar som regel en stund før vi kommer oss i klærne, men når alle er klare blir det en tur til mine foreldre, der vi spiser risgrøt. Etterpå er det hjem igjen, sette på pinnekjøttet og gjøre middagen klar. Dette er alltid noen rastløse timer, særlig for de små... Vi legger gavene på plass under treet før vi spiser. Prøver å bruke lang tid på middagen, men det er ikke så lett.... Jeg er streng på at oppvasken skal være unnagjort og kaffen klar før gaveåpningen starter. Når den først er i gang blir det selvfølgelig elleville tilstander! Etterpå er alle ganske trøtte; sitter og sløver i sofaen en stund - ungene leker litt med nye ting de har fått. Som regel ber Minsten om å få legge seg (!), dødstrøtt av alt oppstyret, mens Vesla sitter oppe en stund sammen med oss. Når begge ungene har lagt seg blir det gjerne en konjakk på mor og far, før vi også går til sengs, med et smil om munnen! En hektisk, men akk så deilig dag!

Skrevet

Kommer helt an på hvordan jeg jobber; om jeg kommer fra nattevakt, skal på nattevakt, har dagvakt eller aftenvakt, eller om jeg har fri hele dagen/kvelden/natta...

Tiden vil vise. :)

Skrevet

Åh, som jeg gleder meg til jul nå :nissegutt: Jeg pakker sammen sakene mine og katten og drar hjem til min mor lille julaften, sambo drar til sin far. Jeg våkner på julaften tidsnok til å se på snekker Andersen, og i en alder av 24 får jeg fortsatt julestrømpe av mamma :) Blir stort sett sittende parkert foran tv'en til det er på tide å dekke på bordet til hele familien kommer på julegrøt i 12-13 tiden. Etter det gjør vi oss klare til julekvelden, og i 17-18 tiden drar vi ned til mormor og morfar der hele familien samles til middag som er ribbe selv om jeg bor på vestlandet. Vi rydder alltid bordet og vasker opp før vi åpner pakkene, og takket være oppvaskmaskin så er det ikke så lenge å vente på pakkene for de små :) Vi pleier å bli sittende leeeenge med pakkene, for vi er mange og vi deler ut og åpner pakkene en for en. Til slutt er det kaffe og julekaker før alle trekker seg tilbake hver for seg.Alle bor såpass nære hverandre at det er bare en liten spasertur hjem :) Nevnte jeg at jeg gleder meg til jul? :nisseblunk:

Skrevet

Gu, nå gleder jeg meg sånn til jul!:D

Jeg skal ikke feire med samboeren da han skal jobbe absolutt hele julen, men drar hjem til mamsen og papsen lillejulaften, som forhåpentlig gleder seg til å skjemme bort sin eneste datter hele julen gjennom^^ hehe:)

Skrevet

Jeg vil også ha jul:)

Jeg er allerede startet. Har kjøpt masse julegaver, og er godt i gang.

Hos oss pyntes kjøkkenet til full jul allerede første søndag i advent.

Hele desember feirer vi litt jul.... med folk til lutefisk siste fredag før julaften. Jobber nok til sent lille julaften i år, men regner med at det kun er treet igjen å pynte til den tid;)

Mannen lager ribbe på julaften, så da får jeg og ungene tid til en runde med julegaver før klokka blir tre. Vi spiser middag tidlig, og har kaffe og dessert rundt fem. Da er d også pakkeåpning. Er ferdig rundt åtte, og har da alltid god tid til å se over hva vi har fått og prate masse før d er sengetid:)

Jula er ei deilig tid!!

Skrevet

å gleder meg til jul :)

jula begynner lillejulaften, med samling på familiegården til samboeren, spiser lutefisk, rull og sylte med tilbehør hos bestemoren hans og farsslekta hans..

julaften starter med å hente min søster for å dra på besøk til moren vår som bor på sykehjem, er selvfølgelig pyntet i bunad hehe, hos mor spiser vi risengrynsgrøt, åpner pakker og ser på 3 nøtter til askepott.. siden dra vi til en peneste kirken i byen, til tross for at sambo og jeg er ateister gjør vi dette for å glede mødrene våre, i kirka møter vi svigermor, etter gudstjenesten dra jeg og sambo til kiregården tenner lys, blomster/krans på grava til pappa og besteforeldrene hans.. så er det hjem til svigermor der er vi bare oss 3, spiser ribbe og div, med en spesiell kryddret rødsaus inntil og tilbehør samt alkohol, bruker lang tid på dette, og hører på julemusikk, siden er det gaveåpning som også tar lang tid og kaffe og kaker.. siden kos og avslappning, mulig det blir en del anderledes i år da vi før en nyfødt sønn rett før jul, men håper det blir nogenlunde som planlagt..

Skrevet

Jeg elsker julen:)

Dette blir første julaften med barn, vår lille sønn sin første jul:)

Jeg har alltid jobba på julaften og jeg og min kjære har ikke feiret jul sammen enda på de 3 årene vi har vert sammen, så dette blir første julen alle er sammen og jeg gleder meg til å starte felles tradisjoner.

Slik kommer julen til og bli hos oss:

Lillejulaften pynter vi tre og spiser riskrem med mandel sammen med min familie.

Julaften starter med en god og lang frokost med levende lys og julemorgen i bakgrunnen. Så blir det en tur på kirkegården og tenner lys på gravene til slekt og familie, hjem og ta på fin stasen og reise til svigers i 16 tiden og spise ribbe og pinnekjøtt kl 17 mens sølvguttene synger julen inn i bakgrunnen.

Alle hjelper til og rydde og setter frem småbakst, frukt,twist og div. så er det tid for julegavene som blir lest opp en og en og alle må pakke opp sin gave og vise før vi går videre med neste pakke.

1.juledag har nissen vert med julestrømpe til alle sammen som vi kan kose oss med. Svigermor har altid julelunsj denne dagen med rester fra dagen før som hele familen er med på.

Vi reiser så til min mor og spiser middag med resten av min familie.

2.juledag er det middag hos min far og hans samboer og hennes familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...