Gjest Imsdal Skrevet 6. oktober 2008 #1 Del Skrevet 6. oktober 2008 Etter å ha spist brødskive og andre brødprodukter til frokost, lunch og kveldsmat hver dag i lange tider begynner jeg å føle meg klar for en liten forandring! Tenkte jeg skulle begynne å lage med meg salat til lunch, og den vil jeg gjerne skal være sunn (skal ned i vekt..), samtidig som den metter. Kommer bare på slike ting som jeg hører er så usundt, som feks ost, pasta (har en tendens til å bli litt for masse pasta). Noen gode idèer til hva jeg kan putte oppi salaten min? Gjerne ting som ikke er så avansert Er slik som krutonger, kesam, egg og skinke sunne alternativer? Hva med isbergsalat vs. kinakål, hva er sunnest? Er det noe som man helst bør prøve å unngå? Litt desperat etter forandring her, så kom gjerne med andre tips også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #2 Del Skrevet 6. oktober 2008 Bønner inneholder en del proteiner, og virker mettende. Det er veldig godt (og sunt) med kikerter i salater, samt grytebønner/salatbønner. Egg inneholder også proteiner, og er sunt og mettende. Magert kjøttpålegg og tunfisk er godt i. Ellers, assortert salat (jeg bruker ting som hjertesalat/kinakål/isberger/sånn rødlilla greie). Paprika, rød og gul Agurk Tomat Sopp (godt med sjampinjong i) Sukkererter (men disse er litt dyre..) Enkelte liker rødløk i salaten (ikke jeg, dog ) Mais er godt og sunt, men inneholder visstnok litt for mye kalorier til at man skal fråtse i det. Jeg bruker aldri noen form for dressing på salaten. Jeg synes det er bedre uten, i tillegg til at man sparer kalorier på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 6. oktober 2008 #3 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg pleier å ta med ting som sukkererter, tomater, paprika, små buketter av blomkål/brokkoli, tynne stenger av gulrøtter, noen rista pinjekjerner/andre nøtter, bønner, kikerter, avocado, egg, skinke etc. Kort sagt prøver jeg å fylle lunsjboksen med ting som metter uten at det er stappfullt av enkle karbohydrater. Jeg pleier ikke å bruke så mye salatblader, men som en tommelfingerregel er vel de mørkegrønne bladene sunnere enn de lyse? Tror ikke det har så mye å si, da det gjerne ikke er salatbladene man blir mett av. Krutonger er fritert loff, så det er ikke sunt på en flekk, men en liten håndfull i salaten som variasjon innimellom kan vel ikke skade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Imsdal Skrevet 6. oktober 2008 #4 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg pleier ikke å bruke så mye salatblader, men som en tommelfingerregel er vel de mørkegrønne bladene sunnere enn de lyse? Tror ikke det har så mye å si, da det gjerne ikke er salatbladene man blir mett av. Krutonger er fritert loff, så det er ikke sunt på en flekk, men en liten håndfull i salaten som variasjon innimellom kan vel ikke skade. Tror det er noe med at det er de mørke salatene som vokser senest er de sunneste, dvs at slik som isberg som er lys og vokser fort ikke er så sunn. Takk for tips, skal skrive handleliste ut fra tråden senere, håper flere har gode tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #5 Del Skrevet 7. oktober 2008 Som salatbase pleier jeg å kjøpe en sånn kartong med "trippelsalat". Da får jeg min elskede ruccola i tillegg, som er innmari godt både i salat, på pizza, under gulosten etc. Men rekker aldri å spise opp en hel boks ruccola salat før den blir dårlig. Mine salater pleier som regel å bestå av da salatbasen, samt: agurk tomat (gjerne cherry delt i to) rødløk/vårløk paprika sukkererter/litt revet gulrot/annet "rask" jeg har i kjøleskapet noen oliven kanskje også pleier jeg å velge litt hva annet jeg vil ha basert på at det ikke skal bli for mye av det gode. Har jeg mye avokado som er sunt, men kaloriene kommer jo uansett om man tar for mye, sløyfer jeg f.eks. litt nøttemiks på toppen. Har jeg egg fjerner jeg som regel det gule. Om jeg skal ha ost i, som feta, har jeg ikke i for mye oliven eller bønner. Jeg velger stort sett én type "proteinrik" matvare, som tunfisk, kyllingskinke (de fra boks er fine å bruke, og kyllingen er bedre enn kalkun), kikerter, bønnemix. Som dressing blir det enten balsamicoeddik og bittelitt olje, eller jeg lager hjemmelaget tsatziki av mild og lett naturellyoghurt. En salat kan inneholde hva man vil egentlig. Men for meg faller hele ideen om salat bort om det blir mer pasta enn salat, eller mer av annet en salat. Når salaten består av mer pasta, krutonger, mozarella og olivenolje enn salat er den ikke like vektheldig lenger. Godt er det, men slankende blir det ikke selv om ingrendiensene i seg selv er sunne og inneholder sunt fett f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mehe Skrevet 8. oktober 2008 #6 Del Skrevet 8. oktober 2008 Laget nettopp salat til lunsj, den ble sunn og god: Kylling Avocado Valnøtter (liten mengde) Rød og gul paprika Crispi-salat Tomatskiver Noen flak parmesan Balsamico Salt og pepper Mye proteiner og sunt fett her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå