Gå til innhold

stenge strømmen når måleren er inne i leiligheten?

Anbefalte innlegg

Gjest litt stressa
Skrevet

Jeg har ekstremt lite penger for tiden, og har ikke klart å betale strømregningen. I forrige uke lå det en lapp i postkassen som sa at strømselskapet hadde vært der for å prøve å stenge strømmen til leiligheten.

For å få tilgang til sikringsskapet, må man inn i leiligheten. Jeg var ikke hjemme når de var her, derfor kunne de altså ikke stenge.

Men kan de bryte seg inn senere? Eller f.eks. få hjelp av politi til å komme seg inn? Jeg er livredd for å gå hjem fra jobb om kveldene, redd for at de har vært inne i leiligheten min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De trenger ikke gå inn i din leilighet for å stenge av strømmen. Det kan de gjøre utenfor.

Det lureste er om du ringer strømleverandøren og forklarer situasjonen, og evnt får delt opp regningen

Skrevet

Eller ... jeg vet ikke helt om de kan gjøre det fra utsiden dersom du t.ex. bor i blokk da, litt usikker der.

Men da kan de vel evnt få huseier til å åpne, eller evnt politi om det trengs

Skrevet

Hei!

Ring el-verket ditt med en gang og forklar situasjonen!!!

Selv om de stenger strømmen så forsvinner ikke regningene. De blir ikke borte, uansett hvor mye du ønsker.

Strømleverandøren din vil ha pengene sine og du er avhengig av strøm, sånn er det bare. Derfor går de heeelt sikkert med på å dele opp regningen for deg!

Ellers har du muligheten til å kontakte sosialkontoret der du bor, for å få hjelp til regninger du ikke rår over.

Lykke til, dette er noe du faktisk bare MÅ ta tak i!

Skrevet

kontakt strømselskapet ASAP!

Gebyret du får for å få "åpnet" strømmen igjen, etter en avstenging, er så uforskammet høyt at det vil du bare ikke.

Ring og prøv å få til en avtale, du har ingenting å tape på det.

Skrevet

Ring og del opp regningen! Nå!

Du vil ikke måtte ringe for å åpne igjen, det er dyrt og garantert flauere en å ringe nå.

Skrevet

Om montørene ikke kommer seg inn på egen hånd, er det sjeldent noe problem for strømselskapet (netteieren)/inkassobyrået å skaffe adgang gjennom namsmannen/politiet. Det tar bare litt lenger tid, men desto mer bryderi for deg så klart. Så jeg håper du får ordnet opp i situasjonen så raskt du kan!

Blir strømmen tatt får du den ikke påsatt igjen uten å gjøre opp for deg!

Skrevet (endret)

Dessuten er det ikke i sikringsskapet de går for å stenge strømmen. Men i nærmeste koblingsboks ute!

Så høyst sannsynlig er det en "aller siste sjanse" du har fått til å gjøre opp for deg. De har sendt deg X antall varsler og purringer pr post- men siden du ikke har tatt kontakt med dem har de nå sørget for at de selv VET at brevet/advarselen er kommet frem.

Og som flere sier over her, gebyret for stenging og ingangsetting er høyt. Her hentet fra min strømleverandør (Eidsiva):

Stenging av anlegg på grunn av manglende betaling

Stenging: 875 kr.

Gebyr ved oppmøte uten å stenge: 500 kr.

Gjenåpning av anlegg som er stengt på grunn av manglende betaling

Innenfor normalarbeidstid: 875 kr.

Utenom normal arbeidstid: 1 750 kr.

Endret av Reveal
Skrevet

Som de andre her sier: Ring strømselskapet ditt så fort som mulig og be om å få dele opp beløpet! De hjelper deg helt sikkert hvis du snakker med dem før strømmen blir stengt av. Jeg er imidlertid ganske sikker på at de ikke kobler den på igjen, før du har betalt, hvis den først blir stengt. Stenging av strømmen blir veldig dyrt for deg og du kan jo ikke være uten strøm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...