Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Kan noen hjelpe meg med svar på dette spørsmålet? Hva er fordelene med månedslønn kontra timelønn? Jeg leverer inn timeliste på arbeid hver måned men ønsker i stedet å ha fast månedslønn. Arbeidsgiver vil ikke gå med på dette. Jeg arbeider deltid i en 4 ukers turnus. Jeg arbeider ikke netter eller helger. Mener at jeg kommer bedre økonomisk ut med månedslønn i tillegg til at jeg alltid vet hvor mye jeg får i lønn.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Hvordan kommer du bedre ut av det økonomisk om du får månedslønn? Månedslønnen er jo basert på hvor mange timer man jobber. Om det der du jobber varierer hvor mange timer i måneden man jobber, så kan du jo ikke få utbetalt et fast beløp i måneden. Du forventer vel ikke at de skal betale deg for tid du ikke har jobbet? Om bedriften din har som prosedyre at alle skal levere inn timeslister, så kan de ikke legge om lønningssystemet sitt fordi du ikke vil fylle inn timelistene. Det er heller ingen andre fordeler enn at man slipper fylle inn lister, og man får et fast beløp hver måned. Jeg jobber et fast antall timer i måneden, og får utbetalt det samme hver måned. Månedslønnen min er gitt utifra hvor mange timer jeg jobber. Jeg jobber så og så mange timer i måneden, og det er det månedslønnen min er satt etter. Om jeg hadde levert inn timeslister hadde jeg fått utbetalt nøyaktig det samme beløpet, siden jeg jo jobber det samme antall timer...
Rampolina Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Skjønner deg godt! Min samboer får også timesbetalt. Vi merker det faktisk veldig godt i februar kontra januar da det er noen dager kortere. Samtidig så tar han aldri ut den 5.ferieuken, siden han får utbetalt alle feriepengene + lønn i juni. Så når han får lønn og feriepenger i juni så får han ingenting på konto før august. Greit nok siden min samboer er utrolig økonomisk og flink og klarer å sette bort så vi klarer oss, men det er det ikke alle som klarer! Ja til månedslønn! "Månedslønnen er jo basert på hvor mange timer man jobber. Om det der du jobber varierer hvor mange timer i måneden man jobber, så kan du jo ikke få utbetalt et fast beløp i måneden. Du forventer vel ikke at de skal betale deg for tid du ikke har jobbet?" Dette skriver personen før meg. Dette er tull! Jeg jobber deltid turnus, lik som TS og klart man kan få en fastlønn. Noen mnd skulle jeg hatt mindre lønn enn fastlønnen (om man regner antall timer på jobb) andre mnd skulle jeg hatt mer. Dette er enkel matte, man tar bare turnusukene deler på lønninger;)
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Kan noen hjelpe meg med svar på dette spørsmålet? Hva er fordelene med månedslønn kontra timelønn? Jeg leverer inn timeliste på arbeid hver måned men ønsker i stedet å ha fast månedslønn. Arbeidsgiver vil ikke gå med på dette. Jeg arbeider deltid i en 4 ukers turnus. Jeg arbeider ikke netter eller helger. Mener at jeg kommer bedre økonomisk ut med månedslønn i tillegg til at jeg alltid vet hvor mye jeg får i lønn. Hei! Det lønner seg ikke å ha fast månedslønn.Jeg har det og får ikke overtidsbetalt når jeg jobber overtid,og det kan det bli mye av, for de dagene vi får varer får jeg ikke lov til å gå før alle varer er fylt ut(jobber i daglivare)Da jeg begynte gikk jeg på timer,men da fikk jeg beskjed om at jeg skulle gå når det sto på timelista at jeg var ferdig,den gang var det ingen som ba meg jobbe overtid,men nå blir dem sure når jeg når jeg skal.Så det å gå på fast mnd lønn frarådes.
hufsa! Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 Hei! Det lønner seg ikke å ha fast månedslønn.Jeg har det og får ikke overtidsbetalt når jeg jobber overtid,og det kan det bli mye av, for de dagene vi får varer får jeg ikke lov til å gå før alle varer er fylt ut(jobber i daglivare)Da jeg begynte gikk jeg på timer,men da fikk jeg beskjed om at jeg skulle gå når det sto på timelista at jeg var ferdig,den gang var det ingen som ba meg jobbe overtid,men nå blir dem sure når jeg når jeg skal.Så det å gå på fast mnd lønn frarådes. Heia,ikke ta alle under en kam her nå!!For jeg har mnd lønn og får overtid så fort klokka er passert 14.45 som er slutten på min arb.dag!!Da har jeg 50% og jobbber jeg en lør har jeg 100% så det er tull!!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 Hei! Det lønner seg ikke å ha fast månedslønn.Jeg har det og får ikke overtidsbetalt når jeg jobber overtid,og det kan det bli mye av, for de dagene vi får varer får jeg ikke lov til å gå før alle varer er fylt ut(jobber i daglivare)Da jeg begynte gikk jeg på timer,men da fikk jeg beskjed om at jeg skulle gå når det sto på timelista at jeg var ferdig,den gang var det ingen som ba meg jobbe overtid,men nå blir dem sure når jeg når jeg skal.Så det å gå på fast mnd lønn frarådes. Dette har ingenting med månedslønn kontra timeslønn å gjøre, men med fastlønn kontra overtidsbetalt. Det er ulovlig å be folk jobbe overtid uten å kompensere denne enten i form av avtale om avspasering (og faktisk mulighet til å ta denne avspaseringen ut) eller i form av overtidsbetaling.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #7 Skrevet 23. november 2008 Dette kommer kanskje mest an på hvilken jobb man har? Jeg jobbet som lærervikar og gikk på timelønn i starten. Så kom jeg over på fastlønn, og det utgjorde en stor forskjell for meg! Følgende positive ringvirkninger gjaldt: - Jeg fikk et bedre vern knyttet til sykdom. (Trengte ikke bevise at jeg hadde avtalt timer lenger) - Jeg fikk min faste månedslønn selv om det var juleferie, påskeferie og andre fridager. Det tjente jeg masse på. - Jeg risikerte ikke å plutselig stå uten timer dersom arbeidsgiver ikke trengte meg like mye som forrige måned, og fikk dermed en tryggere inntekt. Månedslønn har absolutt vært å foretrekke for meg.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Hei! Det lønner seg ikke å ha fast månedslønn.Jeg har det og får ikke overtidsbetalt når jeg jobber overtid,og det kan det bli mye av, for de dagene vi får varer får jeg ikke lov til å gå før alle varer er fylt ut(jobber i daglivare)Da jeg begynte gikk jeg på timer,men da fikk jeg beskjed om at jeg skulle gå når det sto på timelista at jeg var ferdig,den gang var det ingen som ba meg jobbe overtid,men nå blir dem sure når jeg når jeg skal.Så det å gå på fast mnd lønn frarådes. Med respekt å melde. Dette er jo bare tull. Fra begynnelse til slutt.
Østlandet Skrevet 23. november 2008 #9 Skrevet 23. november 2008 Med respekt å melde. Dette er jo bare tull. Fra begynnelse til slutt. Tror vel at "gjest_mia" her heller har vært offer i et dårlig abeidsforhold. Selvfølgelig kan man ha overtid med månedslønn. Personlig har jeg månedslønn uten overtid. Men da har jeg en kompensasjon med høyere lønn, for å ta noe ekstra på kveldstid, relatert til kunder...etc.. Andre i vårt firma har avtaler med fast lønn og overtid. Tidligere har jeg jobbet for timelønn Men personlig, ser jeg nå bare fordeler med månedslønn.
Titti72 Skrevet 24. november 2008 #10 Skrevet 24. november 2008 Hvordan fastlønnen skal betales er opp til arbeidsgiver og ansatt. Du kan forhandle deg fram til det utroligste, hvis du er god. Jeg har fastlønn, + full overtid fra 1. minutt, i tillegg har jeg en 12. mnd. lønn som utbetales i ferien, i tillegg til feriepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå