Gjest Gjest_Furia_* Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har, over en periode, lest på diverse annonsesider at det er flere raseblandinger som selges. Dette er ofte planlagte kombinasjoner, som f.eks perser- maine coon, ragdoll- burmeser, osv. Jeg har liten tro på at dette er "uhellskull" fra oppdretternes side, spesielt når vedkommende går ut med at samme kombinasjon er blitt gjort tidligere med godt resultat. I mine øyne er dette useriøs avl og grove brudd på NRR's regler, da det bevisst ikke er lov å avle på raseblandinger uten å ha et mål, som f.eks å skape en ny rase. Blant de andre "seriøse" oppdretterne, blir disse såkalte "BackYardBreeders'ene" sett på som veldig useriøse. Ofte avler disse BYB'erne for å tjene penger på kattene, og de produserer gjerne MASSE kattunger for så å selge til høye priser (3-4000 kr) for katter UTEN stamtavle. Foreldredyrene er ikke testet for diverse arvelige sykdommer, og kattungene har kanskje bare en vaksine og leveres ukastrerte. Jeg kan ikke fatte og begripe at folk kan være så dumme at de støtter slik avl, og ønsker å kjøpe kattunger av disse folkene???!!!! Det gagner hverken huskattene eller rasekattene noe som helst! Hva mener dere andre?
la Flaca Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har, over en periode, lest på diverse annonsesider at det er flere raseblandinger som selges. Dette er ofte planlagte kombinasjoner, som f.eks perser- maine coon, ragdoll- burmeser, osv. Jeg har liten tro på at dette er "uhellskull" fra oppdretternes side, spesielt når vedkommende går ut med at samme kombinasjon er blitt gjort tidligere med godt resultat. I mine øyne er dette useriøs avl og grove brudd på NRR's regler, da det bevisst ikke er lov å avle på raseblandinger uten å ha et mål, som f.eks å skape en ny rase. Blant de andre "seriøse" oppdretterne, blir disse såkalte "BackYardBreeders'ene" sett på som veldig useriøse. Ofte avler disse BYB'erne for å tjene penger på kattene, og de produserer gjerne MASSE kattunger for så å selge til høye priser (3-4000 kr) for katter UTEN stamtavle. Foreldredyrene er ikke testet for diverse arvelige sykdommer, og kattungene har kanskje bare en vaksine og leveres ukastrerte.Jeg kan ikke fatte og begripe at folk kan være så dumme at de støtter slik avl, og ønsker å kjøpe kattunger av disse folkene???!!!! Det gagner hverken huskattene eller rasekattene noe som helst! Hva mener dere andre? Useriøs avl er selvfølgelig ikke noe man støtter. Men useriøse folk finnes både i rasemiljøet og utenfor! Jeg ser ikke noe negativt i at man mikser raser så lenge de selges uten stamtavle. Er folk villig til å gi mange tusen for en huskatt så er det helt greit. Selvfølgelig skulle man ønske at de heller tok til seg en omplasseringskatt istedet, men det er det nå ikke en gang alle som gjør. Det er når dårlig oppdrett begynner å gå ut over avlen på registrerte dyr jeg begynner å irritere meg. Og der er det mye rart, både når det gjelder hund og katt. - Norske veterinærer vil ikke kastrere kattunger på 12 uker.
Gjest Gjest_Furia_* Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Jo, det finnes en god del norske veterinærer som tidligkastrerer, iallefall i Oslo, Trondheim og Stavanger. Når en oppdretter selger en katt, setter han katten i en stamklasse. Stamklasse 1 er for avl, stamklasse 2 er med avlsforbud og stamklasse 3 med utstillings og avlsforbud (kun for katter med defekter som f.eks.polydaktyli ol.) Det er en selvfølge at om katten selges som avlskatt, så skal katten parres med en av sin egen rase, og INGEN andre, så sant at det ikke er eksperimentavl. Skal man drive med eksperimentavl, MÅ man vite hva man driver med og ha drevet med seriøs avl over lengre tid, og dessuten søke om lov. Når man setter katten i stamklasse 2, er det på forhånd inngått en avtale på at det ikke er lov å avle på katten, og kun oppdretteren kan åpne stamtavlen for videre avl. I kontrakten til disse kattene, ligger også en avtale om at katten skal kastreres/ steriliseres når katten er gammel nok, men alikevel benyttes noen av disse kattene i avl. Om jeg hadde vært oppdretter og solgt en rasekatt som jeg siden fikk vite at ble brukt i blandingsavl, ville jeg gjort hva som helst for "oppdretteren" skulle bli stoppet. Jeg skjønner bare ikke at noen vil kjøpe katter fra noen som driver med slik usikker avl. Man vet jo ikke hva man får, for "oppdretterne" vet jo ikke hva de driver med... Dessuten reklamerer de med "Perser blandinger" osv. Det er HUSKATTER, og ingenting annet, når katten ikke har stamtavle. Fant også en annonse inne på finn.no om en som selger ragdollkattunger uten stamtavle. Hvorfor da kalle kattene sine for ragdollkattunger?? (Mest sannsynlig har mannen kjøpt en katt som står i stamklasse 2 og avlet på den, og nå skylder han på at oppdretteren til katten hans ikke vil åpne stamtavlen slik at han får registrert kattungene. Hvorfor ikke kjøpe seg en avlskatt til å begynne med om man vil drive med oppdrett?) Det er så utrolig viktig å vite at skal man drive med avl, så er det ikke bare å parre to "flotte" individer... Det er så mye annet å sette seg inn i, som f.eks genetikk, man skal vite mest mulig om bakgrunnen til kattene, om diverse sykdommer som ligger i linjene, hvilke avlskatter som utfyller hverandre for å gi best mulig "type" og egenskaper, man bør teste foreldredyrene osv.
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Ok. Men hvorfor er det så utrolig viktig å kunne alt dette hvis man skal drive med avl på rasekatt, Har det noe med kattens helse å gjøre? Hvorfor er det ikke de samme sakene med huskatter? Hvorfor går det så bra der? (Sett bort i fra at de ofte ploppes ut som objekter og ofte ikke får hjem og blir villkatter). Spør av nysgjerrghet.. Katten min er Norsk skogskatt. Men bestefaren var perser, så han er mørkegrå pluss svart i pelsen. Safirblå
Gjest Gjest_Furia_* Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Ok. Men hvorfor er det så utrolig viktig å kunne alt dette hvis man skal drive med avl på rasekatt, Har det noe med kattens helse å gjøre? Hvorfor er det ikke de samme sakene med huskatter? Hvorfor går det så bra der? (Sett bort i fra at de ofte ploppes ut som objekter og ofte ikke får hjem og blir villkatter). Spør av nysgjerrghet.. Katten min er Norsk skogskatt. Men bestefaren var perser, så han er mørkegrå pluss svart i pelsen. Safirblå Katten din er nok ikke en Norsk skogkatt, men sikkert en veldig fin langhåret huskatt:) om ikke foreldrene er novisegodkjente, siden perser er innblandet, og du har stamtavle på den. Ja, det har noe med kattens helse å gjøre, det har med forutsigbarhet å gjøre, det har med trygghet å gjøre og MYE annet. Når man avler på rasekatter har kattens standard mye å si, og man avler for rasens beste, altså for å tilføre rasen noe og evt. forbedre den. Parres hvilke som helst katter med hverandre, så vet man ikke hva man får, og følgene kan bli syke katter med store helseproblemer. Dette kommer ikke så godt frem blant huskattene, for der er det store mørketall, siden det finnes så mange løskatter og uansvarlige katteeiere som ikke følger kattene sine opp med veterinærbehandlinger, vaksiner mm. mens hos rasekattene er dette ganske godt kartlagt. Mange katteraser har såkalte helseprogram katten skal igjennom før den benyttes i avl, og dette er ikke fordi at kattene er syke, men fordi at oppdretterne prøver å avle på friskest mulige avlsdyr og at det skal finnes et register, slik at man skal kunne forske videre på eventuelle sykdommer eller "grensetilfeller" som finnes i enkelte linjer. Slike helseprogram er mye verdt, for vi har i dag klart å finne ut mye vi ikke visste for få år siden. Det kommer litt an på rasene og hva de blir testet for, men noen vanlige ting å teste for er: FIV/ FeLV HCM (Hjertelidelser) PKD(Nyrer, cyster) CIN(Samlebetegnelse på nyrer) PRA (Abyssinere osv.) Blodtypetesting + en hel haug med andre tester. Vil også skrive litt om blodtypetesting, og hvor viktig det er å vite hvilken blodtype katten har. Parrer man to katter med blodtype A, som er vanligst, så får man kattunger med A blod og alt er greit. Parrer man en hunnkatt med A-blod med en hannkatt med B blod, er også alt greit, men kattungene kan få begge blodtyper og bør testes innen de brukes i avl. Parrer man en hunnkatt med B-blod med en hannkatt med A blod, skal kattungene skilles fra moren ved fødselen i min. 16 timer. Blir ikke dette gjort, vil kattungene mest sannsynlig dø fordi de får i seg råmelken til moren og vil danne antistoffer. Slike tilfeller er nok mer vanlig enn vi tror, men vi tenker at det nok er andre ting som er galt med kullet. (Noen "huskattoppdrettere" merker vel ikke engang at kattene sine er drektige, og kattunger fødes og dør på loven,kattunger som kunne ha vært sterke og flotte, bare man hadde visst om hva man skulle gjøre i slike situasjoner) det finnes enda flere blodtyper, og hvis noen ønsker å lese mer om dette, finnes en interessant artikkel her det er ikke bare birmaen som har flere blodtyper, så dette er aktuelt innenfor mange raser OG blandingsraser som er mikset med rasekatter. Dette jeg nå har skrevet får kanskje noen til å tenke på at det ligger litt mer bak avl og oppdrett enn de kanskje trodde til å begynne med.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg må le litt av trådstarters innlegg. Høres ut som det skulle være en synd at to katter av forskjellig rase får barn sammen. Tvert imot vil jeg si at sjansen for god helse er større ved blanding av to forskjellige raser. Da blir jo eventuelle sykdomsgen (som ligger til en rase) mer utblandet. Blandingskatter (huskatter) har det alltid vært mest av her til lands, og dette er katter med god helse. Helseproblemer er nok heller en større risiko innen bestemte rene raser. Skjønner egentlig ikke hvorfor du ergrer deg over at noen selger raseblandinger så lenge de opplyser at det er blanding. Jeg tenker heller at hvis kjøperne er så dumme at de betaler 3000 kroner for en raseblanding istedenfor 500 for en huskatt, så synes jeg ikke så veldig synd på kjøperen. Dette er jo deres eget valg.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Jo, det er faktisk galt å blande raser på den måten du mener. Det er imot NRR's reglement. Uhellkull, ja, men planlagte blandingskull- Aldri i livet!!!!!!
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 6. oktober 2008 #8 Skrevet 6. oktober 2008 Høres litt skjøt ut det her. Må nesten si det! Katter er da ikke så skjøre? Ingen andre dyr er like skjøre
Gjest Miley Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er enig med ts. Det finnes så utrolig mange uansvarlige mennesker som aldri skulle hatt ansvar for andre liv. Og jo, katter er akkurat like skjøre som vi har avlet dem fram til å bli
la Flaca Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Dessuten reklamerer de med "Perser blandinger" osv. Det er HUSKATTER, og ingenting annet, når katten ikke har stamtavle. Det er da fullstendig likegyldig hva det kalles. Dersom du skulle kjøpe en blandingsvalp - ville det være uvesentlig for deg hva slags raser den bestod av, fordi den er jo en bastard uansett? I think not.
Gjest Miley Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Det er da fullstendig likegyldig hva det kalles. Dersom du skulle kjøpe en blandingsvalp - ville det være uvesentlig for deg hva slags raser den bestod av, fordi den er jo en bastard uansett? I think not. Det heter da forsatt en blandingsvalp og ikke en husky. Og er man så useriøs at man parrer hunden sin med hva som helst for å selge etterpå burde noen gripe inn. Det finnes mer seriøse måter å tjene penger på.
la Flaca Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 Det heter da forsatt en blandingsvalp og ikke en husky. Furia skrev: Dessuten reklamerer de med "Perser blandinger" osv. Det er HUSKATTER, og ingenting annet, når katten ikke har stamtavle. Man reklamerer ikke med "blandingsvalper" dersom det er huskyblandinger man har. Da kaller man dem huskyblandinger! Handler om informasjon til kjøperen det. Husky er noe helt annet, det ville jo vært løgn og det er ikke det vi diskuterer.
Titti72 Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg lurer på hva som er ondest? De som avler på bikkjer som har framavlede skavanker, eller de som blander litt her og der? Hvor mange renrasede hunder har ikke div. medfødte feil? Leste om Dacksen, som ofte får blinde hunder, så skal de endelig forske rundt den problemstillingen. Spaniel (tror jegdet var, ikke heng dere opp i rasen) som hadde spanielpsykosen, som vistnok gjør den utrygg og agressiv. Dette sto det om i Hundesport utgitt av NKK. Persere, har du sett noen som ikke har øyeproblemer? Hunder med inntrykt ansikt? Det klarer nesten ikke å sove, fordi de knapt klarer å puste. Plenty av renrasede hunder har "vanlige" problemer som ørefeil, tannstillingsfeil, pelsfeil, er sarte for mat osv osv. Listen av problemer er uendelig... Det er vi mennesker som har bestemt at dette er "fint" og ønsket. Er det godkjent og greit? Takke meg til en blanding, som har litt fra hver rase, og som har mindre sykdommer og ikke lider for våre "skjønnhetsønsker"!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #14 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har, over en periode, lest på diverse annonsesider at det er flere raseblandinger som selges. Dette er ofte planlagte kombinasjoner, som f.eks perser- maine coon, ragdoll- burmeser, osv. Jeg har liten tro på at dette er "uhellskull" fra oppdretternes side, spesielt når vedkommende går ut med at samme kombinasjon er blitt gjort tidligere med godt resultat. Du kan jo ikke vite om det er planlagte kombinasjoner. Det er en del uhell som skjer, dessverre. Tror bare det er fåtallet som planlegger raseblandinger. Jeg kjøpte en blanding av perser og norsk skogkatt, unnfanget ved uhell. Ettersom hun var spesielt fin, hadde jeg ikke noe imot å betale 1000 kr, noen få hundrelapper mer enn for en annen huskatt. Så akkurat den handelen ser jeg ingenting galt med. Selv om det er noen få spesielle mennesker som spekulerer i å avle frem blandinger, må du ikke dømme alle under en kam. Dessuten blir disse blandingene ofte spesielt vakre kattunger, så det er ikke så rart om de tar litt ekstra for dem. Men over 1000 ville jeg ikke strukket meg, det blir litt feil når det faktisk ikke er rase.
Gjest Gjest_Furia_* Skrevet 7. oktober 2008 #15 Skrevet 7. oktober 2008 Det er da fullstendig likegyldig hva det kalles. Dersom du skulle kjøpe en blandingsvalp - ville det være uvesentlig for deg hva slags raser den bestod av, fordi den er jo en bastard uansett? I think not. Jeg ville aldri ha funnet på å kjøpe en blandingshvalp om jeg skulle hatt hund, så jo, det ville ha vært uvesentlig for meg. Skulle jeg hatt hund, ville jeg ha kjøpt en renraset hund, registrert i NKK. Jeg støtter ikke blandingsavl uansett hunder eller katter.
Gjest Gjest_Furia_* Skrevet 7. oktober 2008 #16 Skrevet 7. oktober 2008 Du kan jo ikke vite om det er planlagte kombinasjoner. Det er en del uhell som skjer, dessverre. Tror bare det er fåtallet som planlegger raseblandinger. Jeg kjøpte en blanding av perser og norsk skogkatt, unnfanget ved uhell. Ettersom hun var spesielt fin, hadde jeg ikke noe imot å betale 1000 kr, noen få hundrelapper mer enn for en annen huskatt. Så akkurat den handelen ser jeg ingenting galt med. Selv om det er noen få spesielle mennesker som spekulerer i å avle frem blandinger, må du ikke dømme alle under en kam. Dessuten blir disse blandingene ofte spesielt vakre kattunger, så det er ikke så rart om de tar litt ekstra for dem. Men over 1000 ville jeg ikke strukket meg, det blir litt feil når det faktisk ikke er rase. Det er faktisk mange her til lands som driver slik blandingsavl kun for å tjene penger. De selger kattunger som hverken er vaksinerte eller steriliserte eller ormebehandlet. I de verste tilfellene har heller ikke kattungene blitt sosialiserte, men har vokst opp på et rom, isolert fra resten av kattene og eierne. Har sett det med egne øyne. I tillegg krever de 2-4 000 kr for kattungene. Er ikke dette for å tjene penger, så vet ikke jeg...
Gjest Glør Skrevet 7. oktober 2008 #17 Skrevet 7. oktober 2008 Dessuten reklamerer de med "Perser blandinger" osv. Det er HUSKATTER, og ingenting annet, når katten ikke har stamtavle. Dette handler da bare om informasjon til kjøperen, også når det er snakk om uhell. Man oppgir rase/info om de av foreldrene som er kjent, for å hjelpe riktig eier å finne riktig dyr. Selv vil jeg feks helst ha huskatter, og jeg hadde blitt ganske sur og sett det som villedende informasjon om noen hadde lurt på meg en perserbladning, ved å kalle det huskatt.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 Når det gjelder folk som dere sier støtter dette ved å kjøpe kattunger, så tror jeg det kommer like mye (og kanskje mer) av uvitenhet, som av at de er uansvarlige. Det er ikke alle som vet hva som kan være en uheldig kombinasjon, og det er heller ikke alle som vet hva man kan forlange å få med av stamtavle, vaksiner, tester osv. når man kjøper en katt. Jeg for min del ville nok prøvd å sette meg inn i det hvis jeg hadde kjøpt en katt til en så høy pris som 3-4000,-, men samtidig kunne jo denne oppdretteren være den personen jeg rådførte meg med, og valgte å ta informasjonen for god fisk, f.eks. fordi jeg fikk inntrykk av at vedkommende virket seriøs. Jeg har brent meg på en oppdretter før, en hundeoppdretter vel å merke, men fikk altså en følelse av at dette var en seriøs oppdretter, med høy utdannelse, lang fartstid og godt "rykte". Det viste seg å være helt feil likevel. Skal man unngå dette, må noen gå ut og informere og advare mulige kjøpere. Dette bør være nøytrale personer, som kanskje ikke selv driver oppdrett av fullrase eller annen rase. Da kan det oppfattes som det bare er noen som er redd for konkurranse fra blandingsraser som er billigere.
Gjest Miley Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 Dette handler da bare om informasjon til kjøperen, også når det er snakk om uhell. Man oppgir rase/info om de av foreldrene som er kjent, for å hjelpe riktig eier å finne riktig dyr. Selv vil jeg feks helst ha huskatter, og jeg hadde blitt ganske sur og sett det som villedende informasjon om noen hadde lurt på meg en perserbladning, ved å kalle det huskatt. Det er rett og slett for å få kjøpere. Perserblanding virker mer eksotisk en huskatt. Katten er likevel ikke mer enn en huskatt, dessverre.
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 9. oktober 2008 #20 Skrevet 9. oktober 2008 Og jo, katter er akkurat like skjøre som vi har avlet dem fram til å bli Da er det vel oppdrettere som er problemet, om det skulle vært såpass. Dette med parring, blodtypene osv stemmer kanskje. Men om det er så livsfarlig som det sies, er vel noe annet tror jeg Men ærlig talt, rett skal være rett. Om man skal gjøre dette, synes jeg det er fint at det skjer på rett måte. Selvom litt over hysteri! Alt i alt er nok katten sterkere enn som så
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå