Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg er 25 år, og har funnet ut at jeg har glemt mye av min allmennkunnskap. Er utdannet lærer, så har fått litt gratis der, men mye har falt ut med årene. Når jeg er med venner finner jeg meg ofte i den situasjonen hvor jeg tenker: "skulle ønske jeg hadde noe vettug å si om den saken" eller " jeg skulle ønske jeg KUNNE noe om den saken" Jeg vet med meg selv at jeg kan bli flinkere til å lese nyheter, og følge med på debattprogram, noe som kan hjelpe meg litt på vei. Bøker er også en god kunnskapskilde. Dette har også vist seg å bli et problem for kjæresten min som veldig gjerne ønsker å diskutere og filosofere. Men det må selvfølgelig falle seg naturlig for oss, noe det ikke gjør. Det har gått så langt som til at han vurderer brudd, og jeg vil jo for all del ikke miste han. Derfor vil jeg finne en måte vi kan ha interessante samtaler om aktuelle og filosoferende temaer. Men hvordan bli smartere uten å bruke for mye tid på det? Og hvordan få kunnskapen til å sitte, når en har ti tusen andre ting å tenke på (jobb, hjem, familie osv)???
Gjest *Mim* Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Vær interessert i nye ting! Løs kryssord, følg med på nyhetene, kjøp spennende tidsskrifter - det er mange fine, både historiske og vitenskapelige. :-) Og løs kryssord. Ta en tur på biblioteket - der finner du nye bøker og mange aviser og blader. Hva med å sette av en halvtime hver kveld til å lese for hverandre? Både hyggelig og oppbyggelig! Ikke noe av dette gjør deg direkte smartere, men kanskje mer oppdatert?
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg glor gjennom hyllene på biblioteket, og ser hva jeg finner. I alle mulige kategorier. Jeg har funnet mye gøyalt ved å glo på måfå i filosofi og religion-avdelingen, blant annet. Jeg prøver å styre unna de bøkene som har masse tettskrevet tekst og liten skrift, og som ser veldig tørre ut, og går heller for de litt mer "populærvitenskapelige" bøkene. De er sikkert ikke like dype, men det er bedre med litt grunn kunnskap enn at man slenger boken fra seg i kjedsomhet og ikke får noen kunnskap i det hele tatt. De har også blader på biblioteket, som man kan glo igjennom. Jeg har funnet ut at jeg har mer utbytte av å se nyheter på tv enn å lese i avisene. Når jeg leser aviser har jeg en lei tendens til å hoppe over de kjedelige overskriftene, på dagsrevyen må man pent se på det de viser.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Aboner på morgenbladet. Da får du litt mer dybde en gang i uken. Les avisen hver dag, spesielt kommentarene. Du kan eventuelt kjøpe tidskriftene Samtiden og Minerva også. Hvis du leser litt utenlandske aviser på nett, slik som New york Times, så vil du få en del annen innput også. For meget rask (noen få min om dagen) vei til en litt mere effektiv hjerne så annbefaller jeg dette: http://superbrainyoga.com/ Er du villig til å innvester litt mere tid annbefaller jeg dette: cogmed.com Dette trener opp arbeidsminn noe som igjen øker IQ ganske mye og slår ut sterkt i skoleprestasjoner og generell inteligens.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 En kommentar til siste gjest; Iq din er du født med, følgelig kan du ikke gjøre noe for å påvirke denne i voksen alder. Men det er selvølgelig ingenting i veien for å øke allmennkunnskapen
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 En kommentar til siste gjest; Iq din er du født med, følgelig kan du ikke gjøre noe for å påvirke denne i voksen alder. Mange forskere tror faktisk det er mulig. "It is well known that it is possible to increase one's IQ score by training, for example by regularly playing puzzle games, or strategy games like Chess.[citation needed] Musical training in childhood also increases IQ.[22] Recent studies have shown that training in using one's working memory may increase IQ.[23][24]" http://en.wikipedia.org/wiki/Iq
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Mange forskere tror faktisk det er mulig. "It is well known that it is possible to increase one's IQ score by training, for example by regularly playing puzzle games, or strategy games like Chess.[citation needed] Musical training in childhood also increases IQ.[22] Recent studies have shown that training in using one's working memory may increase IQ.[23][24]" http://en.wikipedia.org/wiki/Iq Citation needed? Javel. Stimuli i form av musikk i barndommen er mer sannsynlig, da din iq mer eller mindre fastsatt når du er to år. Arbeidsminne har heller lite å gjøre med iq. Selv om det kommer godt med i hverdagslivet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå