Gå til innhold

i disse trange tider :/

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet

Jeg spiser egentlig alt, har en sambo som er veldig kræsen.

Vi har 3 barn , 4 år , 2 år og 3 måneder.

vi handler for mellom 8000 - 12000 i måneden.

handler mange ganger i uken.kanskje annen hver dag, noen ganger kjører vi 2 mil !!! en vei for å handle middag.

Jeg må begynne å handle bedre!!jeg kjøper masse dritt.å nå når renta har gått opp har vi ikke råd.

jeg synes det er vanskelig å handle til 7 middager eller ...jah dere skjønner 3-4 middager hver gang jeg handler.liker å ha masse forskjellig attåt (?) maten.

her i huset går det mest på helt vanlige , ordinære middager ; som spagetti, fiskeboller , kjøttkaker , taco , pizza...synes det er kjedelig , men det er vanskelig når yndlings maten te sambo e PØLSE!!!

Æ HATE PØLSE

å sjer middags greian dokkers med alt mulig av steik og surra kjøtt :( å alt mulig godt ...mine middaga e kjedelig!!!! hjelp meg :(

æ e frustrert...

å æ vil heller ikkje handle det samme hver uke, det er kjedelig..

:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp det du og ungene vil spise og nudler til samboeren din. Det blir så normalt det kan bli og går ikke noe særlig utover økonomien

Skrevet

1. planlegg i hvert fall middager for 3-4 dager av gangen, sånn at det holder å handle maks to ganger i uka. Planlegg tilbehøret også, og gjerne slik at du kan bruke samme råvare i flere middager den uka, så du slipper å kaste mat. Hold deg til handlelista :)

2. Spis kjøtt og ferdigmat sjeldnere om dere spiser det ofte, det kan bli dyrt (kommer an på hva dere spiser selvsagt, kjøttdeig og posesupper er ikke dyrt, men heller ikke ekstremt spennende). Hvis dere har flere middager hvor dere er bevisst på å holde prisen nede - f eks supper eller om dere har selvfanget fisk, kan dere bruke mer penger på enkeltmiddager med stek og sånn. I stedet for at man ikke har noen oversikt, men ikke "tør" unne seg noe ordentlig fint.

3. Ta utgangspunkt i tilgjengelige, relativt rimelige råvarer og finn forskjellige måter å bruke dem på, så blir det mindre kjedelig - selv om du synes samboern din er kresen bør han ikke nekte når du bruker "vanlige" ingredienser ;) Feks poteter kan råstekes, brukes i rotmos, potetmos med hvitløk, oliven o.l, som lokk i sheperds/cottage pie (veldig enkel og "safe" mat å servere), i suppe osv. Kålrot kan spises rå, kokt hel, i mos, i biter i suppe, gratinert med parmesan osv. Mulighetene er legio, heter det vel.

Skrevet

... kan jo legge til at om samboern er så kresen/sær at han nekter å spise noe utenom det du nevner bør han nesten ta ansvar for sitt eget kosthold. Det bør jo ikke gå utover matgleden og fellesøkonomien til resten av familien at et voksent menneske ikke vil spise "uvanlig" mat...

Skrevet

Det var vanvittige summer på mat. Nå er jo dere flere enn i min husholdning- men jeg storhandler når jeg får lønn- og har faktisk basismat for en mnd (må fylle på med noe grønnsaker, frukt og melk- men dette koster da ikke all verden).

Reiste på Rema1000 og tro det eller ei; Kvitteringen kom på 1563.- (tar vare på kvittering- så kan faktisk spesifisere)!!!

Og da har vi helt normal mat; fiskeretter, kjøttretter, vegetarretter, kosemat (ex taco, pizzaingred. o.li), brød, pålegg etc etc.

Ja, vi er bare to i husholdningen- men som sagt- dette er mat for en hel mnd!!!! Ja, jeg må etterfylle- men det vil komme på max 500.-.

Mitt aller beste tips; Sett deg ned en ettermiddag/kveld. Ta frem kalenderen og lag ukes/14 dagers/ mnd- plan!!! Skriv opp matplaner for hver enkelt dag- og skriv handleliste etterpå! Deretter reiser du alene på butikken (da slipper du å bli påvirket av "mamma, jeg vil ha/ kone jeg vil ha")!

Prøv å følg menyen. Vet at det ofte ikke blir som planlagt- men da har man i allefall maten i hus- og slipper å handle "hele tiden". Dessuten slipper du å rive deg i håret for å finne på noe hver dag.

Tenk så greit; en kikk på kalenderen på kveldstid- minner deg om å ta opp foreks kjøttdeig fra fryseren!

Her er det både masse tid og penger å spare.

Og når det gjelder mannen din; Enten får han spise det han kan av det som lages- eller så får han bruke avtalt sum på pølsene sine.

Men; Kanskje på tide å fortelle han hva slags påvirkning han kan ha på barna når det gjelder dårlige matvaner??????

Skrevet

PS; det er helt greit å ha "yndlingsmat"- men hva med å overføre dette til "kosemat-lista"??

Skrevet

La mannen spise pølse, hver dag. Pølse er jo billig og enkelt og burde ikke kreve noe særlig energi å tilberede ved siden av en skikkelig middag. Lag heller spennende og variert mat til resten av familien. Samboeren din blir sikkert lei av pølse på n'te dagen når dere sitter der med den saftige søndagssteken med grønnsaker og saus.

Skrevet

tusen takk for så mange fornuftige svar:)

vi bruker forferdelig mye kjøttdeig og pølser.å synes det er veldig vansskelig å komme på mange middager etter hverandre...eller sånn , vist jeg skulle handle for mange dager.å det ender alltid at jeg glemmer å kjøpe noe som er veldig viktig for en middag.

har prøvd å gå inn på matprat også men det er så mange rare retter.men skal ta meg tid til å gå inn på der igjen..

det som har vært greit som noen tidligere sa er at jeg kan bruke råvarene flere ganger etter hverandre.

noen som har noen ideer? vist dere skjønner hva jeg mener..

klem

Gjest her juul
Skrevet

fiskeboller, søet fra ene pakken kanskje til å ordne fiskesuppe dagen etter

Skrevet

Hva med denne: 365 middager på en halv time av Ingrid Espelid Hovig.

Her har du et tips til 2 ukers meny som er hentet fra boka :)

Vet selv hvor vanskelig det kan være å planlegge måltider frem i tid, men det er lettere hvis man har oppskriftene foran seg, og kan velge og vrake litt :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vi handler en gang i uka... og har vi glemt noe så er jo ikke det krise.. man kan gå i butikken og kjøpe den ene tingen man har glemt!!

tidligere så handlet vi masse og kastet masse.. spes pålegg.. det gjør vi ikke lenger, også handler vi inn en del "billig" butikk varemerker... det hjelper på!!

men vi spiser for eksempel en uke:

Pølsegryte (stekte pølsebiter, brokkoli, gulerøtter, løk, ris og kokosmelk)

pannekaker (hver tirsdag :rødme: ) omelett eller noe enkelt når barna har lagt seg

fiskepinner med ris og gulerøtter

pølse/macaroni/ostesaus form

karbonader (kommer i store pakker så fryser de jeg ikke bruker og tar opp de neste gang) med kokte poteter, brun saus og stet løk.

grøt (hver lørdag, stort sett) pizza på kvelden

lasagne (fryser ned i mindre halvstekte porsjoner det som blir til "overs")

spiser fisk en gang i uka og grønnsakene blir jo brukt om hverandre... man kan fint kjøpe større pakker av ting lage opp og fryse! Men er klart at da bør man ha så stor fryser som vi har...

Hva med å kjøpe en halv elg!?!? er jo kanskje ikke noe alle tenker over, men vi har kjøtt i fryseren hele året og alt fra gryte, kjøttdeig, stek, biff og det er fryktelig sunt.. koster oss ca. 3500 der og da.. men når man sprer det over hele året synes jeg egentlig ikke det er så ille jeg da...

Skrevet

Hehe, kjenner igjen problemet med at det er så mye "rar" mat på matprat.

Jeg synes dinmat.no er bedre. Om du ser på nettavisene, som bt, aftenposten og dagbladet, så har flere av dem "dagens middagstips fra dinmat". Det er en del "rar" mat der også, men jeg har funnet flere gode tips der. I dag har de en fiskesuppe som jeg har tenkt å prøve, helt uten rare ingredienser (og ikke minst så har min lokale butikk alle ingrediensene).

Om du glemmer ting, så må du skrive liste. Det gjør jeg, selv om jeg bare skal ha tre ting. Nettopp fordi jeg kommer til butikken og husker at jeg skal ha tre ting, men ikke hvilke...

Jeg lager meny for en uke av gangen, og handler inn to ganger i uken. Både fordi da får jeg ferskere grønnsaker/frukt enn om jeg bare handler én gang ukentlig, og fordi det hender planene forandrer seg i løpet av uken slik at jeg ikke får tid til å lage den maten jeg egentlig hadde planlagt. (og så har jeg ikke bil, så det er grenser for hva jeg klarer slepe med meg i en omgang :P )

Jeg har laget meg et regneark med middagsforslag, delt opp i kjøtt, fisk, kylling, annet. Når jeg finner og prøver en ny oppskrift, legger jeg den til i listen om den er god. Så når jeg lager ukesmenyen, er det lettere å finne på noe, siden jeg har en liste over alle alternativene. Det er også lettere å variere menyen, siden jeg ser at "fiskebollegrateng hadde jeg forrige uke, men nå er det lenge siden jeg har hatt fiskesuppe", f.eks. For å ikke bli lei en matrett lar jeg det gå minst to uker (som regel 3) mellom hver gang jeg spiser det samme. Jeg sørger for å legge inn minst to fiskemåltider i uken, og variere mellom kylling/svin/kjøttdeig, osv i de andre måltidene.

Siden jeg bor alene sliter jeg med å få brukt opp ingredienser før de blir dårlige. Siden dere er så mange i husholdningen, blir det adskillig lettere for deg. Men om det er en ingrediens du ikke får brukt opp i ett måltid, så bør du legge opp menyen slik at du lager en annen middag senere i uken som bruker samme ingrediensen, slik at du slipper kaste så mye halvbrukte ingredienser som er blitt dårlige. Denne uken må jeg spise 3 måltider som har creme fraiche som ingrediens, f.eks. Og forrige uke var Den Store Brokkoliuken :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...