Gjest me Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 har blåskjell ( uten skall) og scampi, så jeg tenkte jeg skulle ordne meg en fiske suppe, fra bunnen av... eller kanskje du har en anen god ide med blåskjell og scampi? passer disse bra i en suppe sammen? tenkte å få tak i litt fisk også, hva er best i tilfelle? kanskje du har en god oppskrift fra "børjan" av.. ikke no pose suppe hvertfall klem fra meg
Tiit Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Jeg bruker å frese litt løk og hvitløk i en kasserolle. Spe med litt vann. Ha i en buljongterning. Snitte gulrot i tynne trimler, samt evnt kålrot el. annen grønnsak som jeg har. Kan være sukkerert, blomkål e.l. Så har jeg i matfløte, og kanskje litt god balsamico, fiskekrydder, eller annen smak som jeg har lyst på. Kan også ha i dill og/eller persille. Litt sitronsaft. Og så til slutt fisk/reker e.l. i passende stykker. Den må være litt tykk og god, syns jeg. Og så godt brød til, samt noe godt å drikke. Lykke til. Hjemmelagd fiskesuppe er toppers godt, og veldig enkelt.' Edit: av fisk bruker jeg alt mulig; kveite er kjempegodt, men det går fint med torsk, makrell (!), laks selvfølgelig, sei, hyse... ja, det går vel med det meste. Gjerne flere sorter blandet. Endret 5. oktober 2008 av Tiit
Gjest ts Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg bruker å frese litt løk og hvitløk i en kasserolle. Spe med litt vann. Ha i en buljongterning. Snitte gulrot i tynne trimler, samt evnt kålrot el. annen grønnsak som jeg har. Kan være sukkerert, blomkål e.l. Så har jeg i matfløte, og kanskje litt god balsamico, fiskekrydder, eller annen smak som jeg har lyst på. Kan også ha i dill og/eller persille. Litt sitronsaft. Og så til slutt fisk/reker e.l. i passende stykker. Den må være litt tykk og god, syns jeg. Og så godt brød til, samt noe godt å drikke. Lykke til. Hjemmelagd fiskesuppe er toppers godt, og veldig enkelt.' Edit: av fisk bruker jeg alt mulig; kveite er kjempegodt, men det går fint med torsk, makrell (!), laks selvfølgelig, sei, hyse... ja, det går vel med det meste. Gjerne flere sorter blandet. takk for svar så fort ) men blåskjell og scampi passer sammen? å alt av de igrediensene du har oppi, får man kjøpt på en vanlig daglivare butikk ? mega liksom? må du lage en mel gjevning å ha oppi eller er det nok med fløte, tykner det av seg selv da? klem
Tiit Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Når jeg tenker meg om, så drysser jeg litt mel på den freste løken før jeg har på vann. Det blir nok jevning. Fløten gjør at det tykner fint. Ellers tror jeg sikkert at blåskjell og scampi blir godt i suppen. De fleste butikker har ingrediensene som trengs. Lykke til.
X-up Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Bruker dere grønnsaksbuljong eller fiskebuljong?
Gjest ts Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Bruker dere grønnsaksbuljong eller fiskebuljong? jeg vil bruke fiskebulljong trur jeg...
Tiit Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Har brukt både fiske- grønnsaks- og hønsebuljong. Syns det blir godt uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå