Wiwa Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 Hei. Har vært sammen med kjæresten min i snart et år, og jeg lurer på når er det du feirer jul med hans famile og han feirer jul med din familie? Er det når dere er kjærester, samboere eller gifte?
Pingting Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 For meg er ikke det noe man gjør før man har barn, egentlig. Ellers synes jeg det er greit å være hver for seg, og så feire nyttår sammen. Men jeg vet det er mange som feirer sammen etter at de har giftet seg. 1
kamela Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Det er sikkert forskjellig for alle, hva har dere lyst til selv?
Gjest Ingrid BN Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 Vi har feiret jul sammen siden vi ble sammen for 5 år siden. Men har alltid vært hos min familie. Det var først jul i 2007 at vi feiret hos hans familie, og det skal gjentas i år! Kan skjønne dem som ikke feirer jul sammen det første året eller to, men det kommer vel alt an på tidligere erfaringer og hva man føler er riktig (og hva resten av familien synes) Vårt forhold har vært preget av samhold fra dag 1, og gikk veldig fort over til et seriøst forhold. Det artigste er vel at jeg var 16 år den gang! Gjør det du og kjæresten føler er riktig, og snakk med den familien dere eventuelt skal feire sammen med.
Concertina Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Vi har ikke feiret jul sammen enda, har vært sammen i 5 år i romjula, samboere i snart 2 år. Foreldrene våre bor i forskjellige deler av landet, så vi har variert med hvor vi har feiret nyttår, enten har jeg reist ned til hans, eller han opp til mine foreldre. I fjor føltes det helt og holdent feil å ikke feire jul sammen, han er og blir den viktigste personen i livet mitt og det å feire jul uten han ble bare galt. Så jeg bestemte meg for at neste jul skulle vi feire sammen - siden det var jeg som fant på det, så feirer vi jul hos hans familie (og nyttår hos min). Er nok litt enklere for meg siden vi trossalt bor i nærheten av hans familie og dermed kan skape noen egne tradisjoner i eget hus samtidig. Nå får vi jo en liten en rett før jul, så da hadde det jo helt klart blitt fellesjul uansett hva jeg hadde følt i fjor
Furstina Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 När man blivit sambos tycker jag att man har tagit ETT stort steg mot att vilja leva tillsammans, och då inkluderar det även att fira högtider tillsammans.
Lilith Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Nå som vi har fått barn, vil vi feire jul sammen. Vi tar annet hvert år hos hans og mine foreldre. Heldigvis bor alle så nærme hverandre at når vi feirer julaften med mine foreldre, er vi hos hans på lille julaften og omvendt. Veldig greit!
Gjest78 Skrevet 6. oktober 2008 #8 Skrevet 6. oktober 2008 Vi feiret ikke første jul sammen, da hadde vi bare vært sammen i to måneder, men siden har vi feiret alle sammen, og kommer til å fortsette med det. (Har vært sammen i 4 år, og vært gift i 1 år). Vi har kun vært hos han familie, men i fjor var min mor med til hans mor.
Gjest Gjest_Leela Skrevet 6. oktober 2008 #9 Skrevet 6. oktober 2008 Har vært sammen i to år og bodd sammen i ett, vi reiser hvert til vårt. Bor begge et stykke fra familien og synes begge det er godt å feire jul sammen med de. Pleier å ha lage god mat sammen kvelden før vi reiser avgårde og treffes igjen i romjula og feirer nyttår sammen. Ifjor var det bare oss på nyttårsaften og det var veldig koslig så tror kanskje det blir gjentatt i år. Da vi får barn sammen så begynner vi nok å feire jula sammen. Ellers har vi litt lyst til å feire jul hjemme hos oss selv og da evt invitere folk til oss, men det blir nok ikke i år.
Antagonist Skrevet 6. oktober 2008 #10 Skrevet 6. oktober 2008 Vi har vært sammen i 6 år, og kommer kanskje til å feire første jul sammen i år. Vi har bodd sammen i nesten 4 år, men alle tidligere juler har vi bodd et annet sted i landet enn der familien bor, og det har derfor ikke vært naturlig å feire sammen tidligere. I år vurderer vi å invitere både hans og min familie hjem til oss.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #11 Skrevet 6. oktober 2008 Feiret slike ting sammen fra dag 1, eller dvs fra jul 1. Det passet seg slik, men det skal sies at vi inviterte alle til oss, på den måten ble det litt lettere. Vet om en del som har ventet mange år før de beg. å feire jul sammen, tror nok det var lettere for oss, både fordidet ble på en måte en del av det å være sammen, og fordi vi laget våre egne tradisjoner. I fjor feiret vi sammen med min mor, men i år vil jeg feire hjemme igjen liker det best, så får heller alle som vil komme til oss...
Småkjekset Skrevet 6. oktober 2008 #12 Skrevet 6. oktober 2008 I november er det 3 år siden jeg og kjæresten min ble sammen.. Den første julenaften spiste vi mat og pakket opp gaver ho hver vår familie, og så kom han ut til meg senere på kvelden.. Den samme skjedde året etterpå.. I fjor reiste jeg inn til familien hans etter at vi var ferdig med å åpne gaver.. Men i år vet jeg ikke hva vi kommer til å gjøre, da vi ikke har snakket noe om det..
Gjest AnneShirley Skrevet 6. oktober 2008 #13 Skrevet 6. oktober 2008 Vi har tatt det hele trinnvis. Først feriet vi hver for oss noen år (som kjærester og samboere). Deretter feiret vi sammen -annenhvert år hos hver av foreldrene. Det begynte vi med det året vi giftet oss, men det var litt tilfeldig at vi valgte akkurat det året. Nå venter vi barn og funderer litt på hva vi kommer til å gjøre senere.
Christal Skrevet 6. oktober 2008 #14 Skrevet 6. oktober 2008 Hos oss er det slik som det var hos IngridBN - samhold fra dag 1 og vi har feiret alle høytider sammen og med familiene våre. Det er kjempe koselig. Vi har begge veldig familiære familier som elsker å møtes og ha det kjekt sammen så det er bare helt supert. Familien våre bor på forskjellige steder i norge og vi på det 3 stedet så vi skifter fra år til år hvor vi er. I år skal vi være sammen med hans familie. Det blir så koselig atte. Neste år hos min.. Gleder meg til jul! :gjeiper:
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2008 #15 Skrevet 6. oktober 2008 Det gjøres når det føles rett. Etter mange år sammen, har jeg forsatt ikke feiret selve julaften med han jeg er sammen med. Det har imidlertid ikke handlet om manglende vilje, men praktiske forhold. Vi har dessuten familie som bor i samme kommune, og da er det ikke sånn at man trenger å feire hele jula hver for seg. De siste årene, har jeg hatt følgende program: Dra i kirken med min bestemor, dra til svigers og spise grøt (og vanligvis vinne marsipangrisen), dra til min mor eller far (annet hvert år) hvor vi spiser middag og åpner gaver, så dra og overnatte med mannen hos hans foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #16 Skrevet 6. oktober 2008 Vi feiret vår første jul som kjærester sammen med hans familie. Vi ville savnet hverandre altfor mye dersom vi skulle vært hver for oss. Vi har feiret to juler sammen med hans familie. I år skal vi for første gang feire jul alene og starte våre egne tradisjoner. Det blir nok litt rart å bare være to på julaften, men jeg gleder meg. Det blir nemlig helt sikkert veldig koselig også. Vi gleder oss begge to. PS: Begge har passert 30. Det kan jo ha noe å si for hvor sterkt man føler seg knyttet til familien? Da jeg var 20 kunne ingenting stoppet meg fra å feire jul hos min familie.
thapara Skrevet 6. oktober 2008 #17 Skrevet 6. oktober 2008 Vi skal feire jul sammen i år, i fjor (som var vår første jul) feiret vi romjul og nyttår sammen. Om familiene våre hadde bodd nært hverandre hadde det nok ikke vært så viktig hvor vi feiret, men selv i fjor når vi fikk kjempebillige flybilletter kostet det oss nesten 10 000 å fly opp og ned fra mine foreldre. Så i år feirer vi i vår egen leilighet. Jeg feiret jul hos eksen min et år også. Det gikk helt fint, og det var veldig hyggelig å være sammen med kjæresten min i høytiden, selv om jeg bare var 16
Ponine Skrevet 6. oktober 2008 #18 Skrevet 6. oktober 2008 Sambo og jeg har feiret alle julaftener sammen bortsett fra èn (for to år siden). Dette blir vår femte jul sammen Vi er annenhvert år hos mine og hans foreldre.
Leanne Skrevet 6. oktober 2008 #19 Skrevet 6. oktober 2008 Vi har feiret alle juler sammen siden vi ble kjærester... Vi har byttet på å være litt hos hans familie og min familie. I fjor hadde vi jul hjemme hos oss, med våre to barn, hans foreldre, mine foreldre, min bror, min søster, hennes samboer og deres sønn.... Det var koselig å ha alle samlet Vi bestemte oss da å starte en egen tradisjon, vi skulle feire jul hjemme og be til oss hele familien hvert år - og ta høyde for at ikke alle kunne komme hver gang (da de også har andre å feire sammen med...) Men nå har vi flyttet og bor i en liten leilighet langt fra familien... blir nok til at vi må feire hos foreldre/ svigerforeldre i år... men vi klarer ikke å velge... har like lyst til å feire hos begge, så vi har et stort dilemma! Men vil da spise middag 1. juledag hos de vi ikke feirer julaften sammen med..
Lilywhite Skrevet 7. oktober 2008 #20 Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Vi begynte å feire julaften sammen den 4. julen vi var sammen. Vi hadde da vært samboere over ett år og nettopp kjøpt leilighet sammem etter først å ha leid en periode. Vi var veldig unge da vi ble sammen da, 17 og 19. Hadde vi vært eldre hadde vi nok begynt å feire sammen før. Vi feirer annethvert år hos mine og hans foreldre, med besteforeldre og søsken. Vi bor også i samme by som både mine og hans foreldre, så vi er hos dem vi ikke er med på julaften på lille julaften. 1. dag er det fast tradisjon å spise torsk hos mine besteforeldre, og 2. dag reiser vi på fjellet med hans familie for noen dager. Synes dette er en kjempegrei ordning og gleder meg til jul :D Endret 7. oktober 2008 av _lene_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå