Furstina Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 Inspirerad av en annan tråd här i juleforumet undrar jag hur det egentligen är med önskelistor till jul. Någon skrev att det var pinsamt, girigt eller löjligt (minns inte exakt ord) att en kvinna på 28 år har en önskelista. Är det det? Jag tycker det är praktiskt att få veta vad folk önskar sig. Svärmor önskar sig den där parfymerade tvålen, mormor vill ha nya grytlappar, syster vill ha spa-produkter eller kaffe/te, svågern vill ha krimböcker, bestemor vill absolut inte ha spaprodukter då det förstör hennes känsliga hy men gärna tofflor eller en frisörtimme. Jag tänker inte på reaktioner om man får andra saker utan bara på själva önskningarna. Är det inte praktiskt att veta vad de vill ha, eller inte ha? Jag tycker det gör det lättare att köpa gåvor om jag vet mer.
kamela Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Innen familien synes jeg det er helt greit, når man først skal kjøpe gaver til hverandre er det alltid hyggeligere å gi bort noe mottakerene har lyst på/trenger istedenfor noe som havner i et skap. Denne voksne venninnen som "krevde" å få det hun ønsket seg blir derimot litt drøy.
Concertina Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 For min del så spres ønskelisten kun til nærmeste familie, kunne ikke falt meg inn å sende ei liste til vennene mine... Men skulle noen spørre så kan jeg selvsagt nevne noe Det vi kjøper av gaver til venner er ment som en liten julehilsen, vi kjøper ikke dyre gaver til venner, og det er alle sammen heldigvis enig i. ...og hadde det kommet en "bestillingsliste" så hadde den glatt blitt oversett...
Lilith Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg synes det er veldig greit å ha en ønskeliste å forholde meg til - så får folk det de vil ha/trenger, og ikke en masse ting og tang som bare blir liggende og samle støv. Vi sender ikke ut ønskeliste til alle og enhver, men ofte får man jo spørsmålet om hva man ønsker seg, og da har vi også en liste over ting vi trenger/gjerne vil ha. Skjønner at mange ikke liker å forholde seg til en "bestillingsliste", men er det ikke greit å vite hva folk vil ha, da, i stedet for å sløse bort penger på noe som bare blir stuet vekk?
lillesky Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg synes også det er greit med ønskelister, både fra voksne og barn. Er så utrolig kjedelig å bare måtte finne på et eller annet, hvis man ikke kjenner smaken til de man skal gi til.
Gjest Gjest_Leela Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Kommer vel ann på hva slags ønskelister det er, sender aldri ut ønskelister til venner og kjente og forventer at jeg kun skal få det som står på de. Men ofte blir jeg jo spurt og da svarer jeg utifra hva jeg trenger/har lyst på. Gavene jeg får fra venner er jo gjerne små oppmerksomheter og synes det er gøy å bli litt overrasket. Eneste jeg pleier å si er at jeg ikke ønsker meg pyntegjenstander, men heller noe praktisk som bøker, filmer, kjøkkenutstyr eller noe til meg.
Gjest AnneShirley Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Å skrive ned og dele ut ønskelister er nesten for direkte når det gjelder små barn også, synes jeg. Men å fortelle folk om ting man ønsker seg synes jeg er helt ok. Men det må bare være "tips", ikke noe man forventer å få.
Bellatrix Skrevet 6. oktober 2008 #8 Skrevet 6. oktober 2008 Å skrive ned og dele ut ønskelister er nesten for direkte når det gjelder små barn også, synes jeg. Men å fortelle folk om ting man ønsker seg synes jeg er helt ok. Men det må bare være "tips", ikke noe man forventer å få. Enig. Man kan gjerne fortelle hva man ønsker seg, men å lage en liste blri litt sært.
Abraxas Skrevet 6. oktober 2008 #9 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg bruker bestandig å spørre folk hva de ønsker seg til jul, og setter veldig stor pris på svar, men jeg forventer ikke akkurat en tettskrevet ønskeliste.
Gjest Lano Skrevet 6. oktober 2008 #10 Skrevet 6. oktober 2008 Innad i våre familier (min og svigersfamilien) er det helt vanlig at man deler ønskelister med hverandre. Det gir folk en pekepinn på hva man ønsker seg, og ikke minst gjør det jobben lettere enn om man bare svarer "bøker" når folk spør. Jeg kjøper jo endel bøker selv, og vet at det er greiere å finne fram for foreldrene våre når de ser hvilke jeg har lyst på. Til venner pleier jeg å svare litt rundere og sender veldig sjelden ut ønskelisten, selv om jeg også har gjort det på direkte spørsmål om å få se den. Når det er sagt så pleier vi alltid å leite litt ekstra etter gaver som IKKE sto på ønskelisten, men som vi føler oss trygge på at mottakere likevel vil sette pris på. Prøver å få til en sånn gave til hver i familien hvert år, sånn at det ikke skal føles som om ønskelisten er en "bestillingsliste".
Gjest AnneShirley Skrevet 6. oktober 2008 #11 Skrevet 6. oktober 2008 Når det er sagt så pleier vi alltid å leite litt ekstra etter gaver som IKKE sto på ønskelisten, men som vi føler oss trygge på at mottakere likevel vil sette pris på. Prøver å få til en sånn gave til hver i familien hvert år, sånn at det ikke skal føles som om ønskelisten er en "bestillingsliste". Det er akkurat slik "dobbel" gavegiving jeg forsøker å unngå. Jeg vil at vi bare skal gi disse små "ekstragavene", jeg. Så jeg kjemper på for å holde pengbruken på julegavene NEDE.
lille katt Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 De siste årene har jeg sagt til mine søsken at hvis de ikke kommer med ønskeliste, så blir det ingen julegave . Er ikke like streng mot svoger/svigerinne, men ber alltid om ønskeliste. Synes det er vanskelig å kjøpe gaver til voksne mennesker som "har alt", og skulle ønske folk ble flinkere til å ønske seg småting de trengte i stedet for å bare løpe og kjøpe det selv, i månedene før jul. Selv pleier jeg alltid ha "tusen" småting jeg ønsker meg, fordi jeg enten ikke gidder å kjøpe eller for kjip til å kjøpe det... er masse jeg har lyst på som jeg egentlig ikke trenger, og sånne ting er det kjekt å ønske seg til jul .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå