Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det forno da?

Altså.

Jeg startet i denne jobben 13.juni i fjor. Da fikk jeg fortalt at feriepengene blir utbetalt i Juni 2003.

Akkurat nå i dag er det lønningsdag. MEN! Feriepengene.. de er ikke å se.

Jeg snakket med lønningsmannen som sa at de har flyttet utbetalingsdatoen til Juli. Greit nok.

MEN!

Jeg har ferie fra den 23. Juni ->

Kan de nekte meg å få utbetalt feriepenger til ferien min? Altså. Har de lov til å utbetale feriepengene mine ETTER ferien min?

Jeg blir så sinna. For i.flg. loven jeg fant, står det at jeg har krav på å få dem en SENEST en uke før ferien...?

http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/feriekr.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nevermind;)

Truet litt og var streng med personalkonsulenten.. Ooog slo loven i bordet.. "Du skal få feriepenger til ferien din..." sa han til slutt;)

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg får feriepengene mine nå i juni, MEN ikke noe lønn, selv om ejg vitterlig har jobbet hele mai, og synes jeg fortjener lønn for mai måned. Neida, jeg får ikke lønn i juni, jeg får feriepenger, og så, når jeg så har sommerferie (noe jeg hadde tenkt å drope grunnet økonomien) så får jeg lønn den månenden likevel, for da får jeg på en måte lønna for mai. Greit nok. Men, her er et men. Jeg begynte å jobbe i slutten av november jeg, og fikk utbetalt lønn for 3 uker i 2002. Det tilsier at jeg i juni får utbetalt 700 kroner! Det er ikke mye å leve på akkurat. Trøsta er at sambo får noe mer (jeg satser på at HAN får lønn i juni (fra samme bedrift) for han har slutta, og skal bare ha sluttoppgjøret sitt, inkludert feriepenger for i fjor og i år,) samt at han får igjen på skatten, og det kommer heldigvis i juni. Men jeg vurderer sterkt om jeg må begynne å gå med avisa, eller ta sommerferie og få meg en sommerjobb....

Bare mine små og store frustrasjoner rundt tema....

Skrevet

Det er noe med at de reglene ikke er tilpasset de som IKKE har jobbet hele året.

Hva slags jobb har du?

Jeg vet at det er spesielle regler for lærere, fordi lærere IKKE KAN velge å droppe ferien.

Sjekk med tillitsvalgt på jobben din.

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, reglene passer dårlig for oss som begynner å jobbe i november ja....

Forøvrig har jeg bare en vaskejobb (og trudde ikke de ville hindre meg i å ikke ta ferie da det bar medfører at de må ha vikar for meg i noen uker.) De hindrer meg jo ikke i å ikke ta ferie da, bare at alt FORUTSETTER at jeg tar ferie. Så da gjør jeg vel det (antakelig tar jeg ferien på slutten av arbeidstida (det er en midlertidig jobb) eller i oppsigelsestida dersom jeg klarer å få en annen jobb)

Jeg har antakelig godt av ferie, for jeg gruer meg så til å gå på jobb at jeg egentig blir kvalm når jeg nærmer meg, hver morgen....

Gjest ragnhils ikke innlogget
Skrevet

Hvis du begunte å jobbe i fjor, har du ikke opptjent fulle ferierettigheter - dvs at du ikke har krav på full ferie med lønn. Du får feriepenger for fjoråret, og kan ta ut noen feriedager - men har altså ikke krav på lønn disse dagene. I mitt hode skulle det også bety at du får full lønn hele sommeren hvis du jobber hele sommeren - det fikk i hvertfall jeg når jeg var nyansatt. Så ble feriedager trekt dag for dag.

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, sånn var det jeg også trudde det ville være for meg. Hørtes ikke sånn ut på de andre. Vel, jeg oppdager dette fort nok når lønninga kommer, i morgen eller torsdag antakelig (lønningsdag er 12. men vi får det nesten alltid senest 11.)

Vel, vi overlever på et vis vil jeg anta. Håper å få ny jobb snarest jeg, da skal jeg si opp og ta ferien i oppsigelsestida, så jeg kan begynne å jobbe mens jeg har ferie, på den måten får jeg jeg "dobbel lønn", og dermed får jeg på et vis penger for hele sommeren, og ingen ferie, slik jeg hadde planer om. Men, det forutsetter at jeg får en ny jobb i løpet av de neste par månendene da... *søke aktivt*

Skrevet
Hvis du begunte å jobbe i fjor, har du ikke opptjent fulle ferierettigheter - dvs at du ikke har krav på full ferie med lønn. Du får feriepenger for fjoråret, og kan ta ut noen feriedager - men har altså ikke krav på lønn disse dagene. I mitt hode skulle det også bety at du får full lønn hele sommeren hvis du jobber hele sommeren - det fikk i hvertfall jeg når jeg var nyansatt. Så ble feriedager trekt dag for dag.

Jeg startet i fjor.

MEN! Jeg startet før august, så jeg fikk fem uker ferie i fjor også. det står i loven at de som starter før da og da, har krav på ferie.

Jeg har etterbetalt lønn. Dvs. at jeg får penger for Mai-periode denne måneden.

Jeg har fem uker ferie jeg kan ta nårsomhelst. I år ble det da i Juni.

Feriepengene mine skulle egentlig bli betallt ut til Juli, men sjefene har funnet ut at de skulle betale ut feriepenger til Fase2(Opplæring+lærlinger) i Juli pga. bedriftens likviditet... Da ville jeg altså EGENTLIG fått Juli-lønning + feriepenger.

Problemet er at jeg har krav på å få pengene mine FØR ferien. Derfor bråket jeg litt med dem.. MEN! Det ordnet seg. ;) (og jeg hadde rett) Ble bare litt sinna fordi dem forsøkte å lure meg.. Dårlig gjort.

Gjest Zalomine
Skrevet

Sånn for min del kan jeg si at jeg FIKK lønn denne måneden (langt mer usikker på om jeg faktisk fikk feriepenger, lønnslippen har jeg ikke fått enda, men penger på konto har jeg fått. Mer enn normalt, men vi fikk lønnstillegg, så det var ikke så rart...)

Hmm, får jeg feriepengene når jeg tar ferie da? (Jeg kommer antakleig ikke til å ta ferie, eventuelt bare ta ferien ut oppsigelsestida dersom jeg får ny jobb fort) Jeg får vel pengene senest når jeg slutter uansett.

Skrevet

Arbeidsgiver kan selv velge når dem vil betale ut feriepenger. MEST vanlig til Juni lønn. Du SKAL der i mot ha feriepengene dine SENEST en uke før ferien.

Hvis du slutter i jobben, har du krav på å få pengene sammen med "sluttoppgjøret" ditt. :)

Gjest Mayamor
Skrevet

Er du sikker på at du har krav på å få feriepengene en uke før ferien, Jordbær?

Grunnen til at jeg spør er at i fjor ble det en tvist mellom 2 ansatte på kjøkkenet hvor jeg jobber og lønningskontoret. De skulle ha ferie før feriepengene kom og ikke på vilkår om de fikk dem utbetalt.

Jeg påstod den gangen at det bare er de på lønningskontoret som er prinsippielt vanskelig. Det har de vært mange ganger under mottoet:

"Tenk hvis alle 500 ansatte skulle be om ting og tang i utide..." :evil:

Hvor jeg har arbeidet tidligere - har det ikke vært så firkantet...

Hadde vært kjekt om du hadde en link eller et eller annet for som jeg kan bruke til dokumentasjon... Eller kan det være ulik praksis fra arbeidsgiver til arbeidsgiver?

Godt det ordnet seg for deg da.

Mayamor

Gjest Anonymous
Skrevet
Er du sikker på at du har krav på å få feriepengene en uke før ferien, Jordbær?

Grunnen til at jeg spør er at i fjor ble det en tvist mellom 2 ansatte på kjøkkenet hvor jeg jobber og lønningskontoret. De skulle ha ferie før feriepengene kom og ikke på vilkår om de fikk dem utbetalt.

Jeg påstod den gangen at det bare er de på lønningskontoret som er prinsippielt vanskelig. Det har de vært mange ganger under mottoet:

"Tenk hvis alle 500 ansatte skulle be om ting og tang i utide..." :evil:

Hvor jeg har arbeidet tidligere - har det ikke vært så firkantet...

Hadde vært kjekt om du hadde en link eller et eller annet for som jeg kan bruke til dokumentasjon... Eller kan det være ulik praksis fra arbeidsgiver til arbeidsgiver?

Mayamor

Her er loven som sier når feriepengene skal utbetales Mayamor.

Skrevet

http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/feriekr.html

Her er den satt inn i en artikkel. Litt lettere å forstå. dessuten står det "arbeidstilsynet" på den. Jeg viste personalkonsulenten det papiret. Det tok TO sekunder før han sa: Greit, du får feriepengene dine før ferien..

Hihi.. Stå på kravene jenter! Feriepengene er VÅRE penger som DE har spart for oss.

Man har krav på å få utbetalt feriepenger til feriedagene sine. Mao, tar du ferie i januar, har du krav på å få feriepenger for de dagene du tar da. Feriepengene er i stedet for vanlig lønning. Disse er spart opp for å være en "lønning" de dagene du har fri.

Du har mao rett til å få feriepenger delt på antall dager du har fri, når du tar feriedager.

Noen velger å utbetale feriepengene samtidlig som en lønn, mens andre utbetaler full lønn etter ferie, slik at du ikke merker at du har mindre penger fordi du har hatt fri.

Gjest Solskinn
Skrevet

Det er også viktig å vite at man har krav på full ferie dersom man ønsker det, uansett når på året man startet å jobbe, men man er ikke pliktig til å ta den ut (med visse unntak). Man er pliktig til å ta ut de dagene som man har tjent opp, dvs de dagene man får feriepenger for!

Ellers hadde jeg blitt litt skeptisk om arbeidsgiver bruker likviditetsproblemer som grunn til å ikke utbetale feriepenger. Det er nemlig penger de er pliktige til å legge til side det året de opptjenes og det er rimelig streng lovgivning på hvordan disse skal disponeres. Det er jo arbeidstakerenes penger, jobben bare passer på de for oss!

Skrevet

Ellers hadde jeg blitt litt skeptisk om arbeidsgiver bruker likviditetsproblemer som grunn til å ikke utbetale feriepenger. Det er nemlig penger de er pliktige til å legge til side det året de opptjenes og det er rimelig streng lovgivning på hvordan disse skal disponeres. Det er jo arbeidstakerenes penger, jobben bare passer på de for oss!

Jeg vet. Derfor ble jeg rimelig forbannet når de mente at jeg ikke hadde krav på dem før de betalte de ut.. Grr..

Håper de tenker seg om to ganger før de forsøker å lure meg igjen. Synes synd på resten av folket som har tidlig ferie og ikke får pengene før i juli..

Gjest Mayamor
Skrevet

Tusen takk for svar jenter. :P

Ha - dette skal jeg skrive og ta med meg på jobben. :evil:

Så skal de få svar på tiltale.

Mayamor

Skrevet

pass på å skriv det ut slik at "arbeidstilsynet" vises da :D

Si at du lager BRÅK hvis de ikke holder seg til loven ;)

Skrevet

Slettet av meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...