Gå til innhold

Egen bank for single, høyt utdannede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest endel av innleggene her inne om single på boligmarkedet, ofte med høy utdannelse og relativt sett høy inntekt (halv million) , men med lite egenkapital og høy studiegjeld. Regner med at det er mange flinke og sparsommelige kvinner i denne gruppen! Vi skulle hatt en egen bank!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle dere hatt egen bank? Mener du at dere har rett på bedre vilkår enn andre? De som er single (uten barn) og med høy inntekt er vel ikke akkurat de som sliter mest på boligmarkedet. Single, alene med barn og med lav inntekt derimot, de sliter. Bør også denne gruppen ha en egen bank da?

Skrevet

Jeg har mange single, høyt utdannede venninner, med god lønn og høy studiegjeld. Men i og med at disse er fornuftige mennesker, har de klart å legge opp litt egenkapital også. Så alle mine venninner i denne kategorien har boliglån og egen leilighet, uten hjelp fra foreldre.

Egen bank for mennesker som ikke får lån i vanlige banker? Høres virkelig ut som en ny variant av subprime.

Gjest Løve66
Skrevet

Ja det synes jeg!! Og kanskje bare med høye, mørke ansatte da kanskje??

Skrevet

:frustrert: syntes det var et godt forslag, jeg!

Skrevet
Har lest endel av innleggene her inne om single på boligmarkedet, ofte med høy utdannelse og relativt sett høy inntekt (halv million) , men med lite egenkapital og høy studiegjeld. Regner med at det er mange flinke og sparsommelige kvinner i denne gruppen! Vi skulle hatt en egen bank!!!

Haha...ja, det hadde vært noe ;-)

Kjenner meg igjen, men jeg er dessverre ikke flink til å spare.

Skrevet

Kun kjekke, høye blonde eller mørke menn (ansatte) selvsagt.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Egen bank for single? Jeg tror ikke det er en god løsning nei. Vi må jo betjene lånet vi som alle andre.

Det hadde vært bedre med boligprosjekter tilpasset single. Men det har man hatt før og da var det så rigide regler (ingen vindu på kjøkken og bare et rom utenom stue og det kunne bare være så og så stort) at det ble for de få. Vi er ingen homogen gruppe. For noen er en et-roms hybel helt greit og for andre er det nødvendig med to soverom. Vi er forskjellige også vi single. Lager man boligprosjekter for single, skal man da bli tvunget til å flytte hvis man ikke er singel lenger?

Men det kunne sikkert vært tenkt gjennom boligprosjekter og finansiering tilpasset en inntekt - som jeg nevnt i en annen tråd: hva med å kompensere for manglende egenkapital ved å male og tapetsere selv.

Etterhvert vil vi også få renovasjon og vannavgift tilpasset forbruk.

Gjest En annen mann
Skrevet

Jeg kan vanskelig se at det er single med høy inntekt som sliter mest, selv om man kan forstå at de ofte sliter mer enn par. Jeg har nok mer sympati med single med lavere lønning som jeg mener er de som sliter mest i dagens samfunn. Kanskje mennesker med "skavanker/sykdom" uten utsikt til å få seg partner, og ikke har råd til å ta seg høyere utdannelse/fabgrev som kan gi bedre lønn.

Likevel vil det nok være etisk vanskelig å la single få lån på bedre vilkår, det blir jo urettferdig å sortere på sivilstatus.

Jeg tror det er mer rettferdig å gjennomgå skattereglementet, spesielt dette med skatteklasse I/II. Hvorfor gifte får en mer gunstig skatteklasse, veldig ofte med tilhørende lavere skatt enn om vedkommende var singel fremstår som mer urettferdig. I tillegg har de fleste par to inntekter i dag, noe som ytterligere øker forskjellen mellom par og single.

Skrevet
Jeg tror det er mer rettferdig å gjennomgå skattereglementet, spesielt dette med skatteklasse I/II. Hvorfor gifte får en mer gunstig skatteklasse, veldig ofte med tilhørende lavere skatt enn om vedkommende var singel fremstår som mer urettferdig. I tillegg har de fleste par to inntekter i dag, noe som ytterligere øker forskjellen mellom par og single.

Hear, hear.

Skrevet
:popcorn: følger nøye med...
Skrevet

Det er ikke slik at alle gifte får skatteklasse 2. For å få det så må den ene parten være uten innktekt/svært lav inntekt slik at den ene ektefellen da forsørger den andre. Hvorfor er det urettferdig at to som lever på en inntekt skal få en bedre skatteklasse enn personer som lever alene?

Ellers er jeg for at vi skal ha renovasjon og vannavgift tilpasset forbruk. Dette ville ha vært positivt spesielt for single.

Gjest En annen mann
Skrevet
Det er ikke slik at alle gifte får skatteklasse 2. For å få det så må den ene parten være uten innktekt/svært lav inntekt slik at den ene ektefellen da forsørger den andre.

Hvorfor er det urettferdig at to som lever på en inntekt skal få en bedre skatteklasse enn personer som lever alene?

Det stemmer at en person i et ekteskap må ha veldig lav/ingen inntekt for at man skal være berettiget til klasse 2, og jeg ser poenget ditt isolert sett. Likevel mener jeg dette desverre kan være et insentiv til å jobbe mindre? For å stille spørsmålet på en anne måte, og fra en annen synsvinkel, hvorfor skal noen som nesten ikke jobber bli skattemessig belønnet for dette med myndighetenes godkjennelse?

Husk på at det også er single som tjener lite -men single må altså ta hele konsekvensen av sin manglende vilje til å jobbe.

Ja, jeg vet at det er noen som er syke/har andre gode grunner til å ha lav stillingsprosent. Jeg snakker ikke om disse. Men det er nok mange i ekteskap som med fordel kan øke sin stillingsprosent i arbeidslivet.

I tillegg er boutgifter som lån, avdrag og kommunale utgifter de samme for par som for single. Jeg mener det da er en selvfølge at single ikke "straffes" ytterligere ved bruk av skatteklasser som i dag for å hvertfall utjevne forskjellene noe.

Ellers er jeg for at vi skal ha renovasjon og vannavgift tilpasset forbruk. Dette ville ha vært positivt spesielt for single.

Enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...