*snuppis* Skrevet 5. oktober 2008 #1 Del Skrevet 5. oktober 2008 Skal bare marsipankake og kjøpt ferdig marsipanlokk. Men, synes alltid jeg driter meg regelrett ut på det å legge på lokket. Det blir luftlommer eller klumper på siden og når det har liggi på fem minutter så synes deler av kremen igjennom lokket her og der. Jeg legger jo på et lag med krem oppå siste sukkerbrød, det er vel normalt men dette kommer så synlig til gjennom marsipanlokket. Noen råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sunny_* Skrevet 15. oktober 2008 #2 Del Skrevet 15. oktober 2008 Mitt råd er å kjøpe marsipan og kjevle den ut selv. Det er ikke vanskelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #3 Del Skrevet 16. oktober 2008 Mitt råd er å kjøpe marsipan og kjevle den ut selv. Det er ikke vanskelig! Helt enig å husk å bruke mel når du kjevler ut IKKE melis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jørnsi Skrevet 16. oktober 2008 #4 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hva om du "jukset" litt med pynten? Når jeg lager marsipankake så bruker jeg kjøpt lokk. Legger først en sirkel av bakepapir oppå toppen av kaken. Legger så marsipanlokket oppå, skjærer lokket som om jeg skulle dele opp en pizza og ruller tre-snippene litt ut fra midten. Tar deretter bort bakepapiret. Da får du en åpning i midten du kan fylle med frukt/bær el annen pynt. Blir riktig så pent:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seeya Skrevet 17. oktober 2008 #5 Del Skrevet 17. oktober 2008 Ikke bruk mel heller, for det blir ofte veldig tørt. Brukt kling film på bordet du skal kjevle ut, også varmer du marsipanpølsa bitte litt i mikro slik at den blir mykere og jobbe med, så kjevler du den ut oppå kling filmen. Kling filmen brukes for å hindre at det setter seg fast + at du løfter i klingfilmen da man skal ha lokket over. Du snakker om bobler på siden. Du skal "kjæle" marsipanen ned rundt kaken. Kose med den med lette bevegelser. Da unngår du bretter og bobler. Men, har du på nok krem? for ofte kan det at det er kren under synes fordi marispanen er ganske tynn, og at man ikke har et jevnt lag med krem under. all "kake" skal dekkes med krem slik at den er helt hvit før du legger på marsipan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. oktober 2008 #6 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har aldri opplevd at marsipan kjevlet med mel blir tørr. Ellers er jeg enig, krem rundt hele kaken og på toppen i et jevnt lag, ikke kjevle lokket for tynt, og legge det forsiktig på kaken, og - utrolig godt beskrevet - legge det rundt kanten med forsiktige, nesten kosete bevegelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Maija_* Skrevet 2. desember 2008 #7 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg har aldri opplevd at marsipan kjevlet med mel blir tørr. Ellers er jeg enig, krem rundt hele kaken og på toppen i et jevnt lag, ikke kjevle lokket for tynt, og legge det forsiktig på kaken, og - utrolig godt beskrevet - legge det rundt kanten med forsiktige, nesten kosete bevegelser. ALDRIG bruk mel... du skal bruke melis! med mel vil du ødelegge smaken på marsipanen! En konditor fortalete meg dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 2. desember 2008 #8 Del Skrevet 2. desember 2008 Når man skal legge marsipanlokk lønner det seg å ha et eller annet som kan brukes til å "stryke" marsipanen ut. Altså noe som du gradvis stryker marsipanen utover kaken med - mens du legger den på, hvis du skjønner. Man får kjøpt egne redskaper, men du kan også bruke noe flatt med ikke for skarpe kanter..... Når det gjelder diskusjonen mel eller melis, vil jeg si at det absolutt beste å bruke er maizenna. Ikke setter den smak, og marsipanen blir skikkelig grei å jobbe med. Anbefales av mange som baker mye, inkludert meg Hvis du ikke er fornøyd med kremens dekkevne, er det også mulig å bruke et tynt lag med smørkrem øverst og på sidene. Dette dekker bedre enn krem, og synes selv at kaken blir finere med smørkrem under marsipanen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 2. desember 2008 #9 Del Skrevet 2. desember 2008 ALDRIG bruk mel... du skal bruke melis! med mel vil du ødelegge smaken på marsipanen! En konditor fortalete meg dette! Det stemmer ikke, men nå bruker jeg marsipan av god kvalitet når jeg lager kake, dessuten bruker jeg minimalt med mel. Jeg har også lært av en konditor, og jeg liker ikke marsipan som smaker veldig søtt, noe den lett gjør når den kjevls med melis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kitten Skrevet 2. desember 2008 #10 Del Skrevet 2. desember 2008 Enig med Brunhilde... Du skal bruke mel, ikke melis. Det er melisen som ødelegger marsipansmaken. Ellers vil jeg tipse deg om å ikke kjevle så tynt lag, den ferdigkjøpte er veldig tynn. Lettere å forme rundt med tykkere lag og ser bedre ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idnar Skrevet 2. desember 2008 #11 Del Skrevet 2. desember 2008 Bruker man melis blir marsipanen fort svett!!! De som leser dette kan si at det har dere hørt fra en konditor! Bruk mel eller potetmel (har ikke prøvd maizena, men funker sikkert fint!) Til TS som du sikkert har lest: Ha et jevnt lag med krem på kaken (så bunnen ikke synes, men ikke for mye) Kjevle ut marsipan, det er mye billigere og du kan velge tykkelsen selv! Legg marsipanen på kaken og utfør disse kosebevegelsene (som var helt genialt forklart). Når du har trukket kaken og skjært til marsipanen kan du fint stryke og kose en del med kaken, både for å få den jevnere og for å børste av overflødig mel. Du trenger altså ikke kjøpe egene verktøy for at kaken skal bli jevn og fin, du bruker håndflaten din og det funker fint! Lykke til neste gang!! :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 9. desember 2008 #12 Del Skrevet 9. desember 2008 Det er kommet mange gode forslag her, men jeg har lyst til å legge til noe alikevel. Det er lurt å kjelve ut marsipanlokket selv, som mange andre her sier. Jeg bruker mel til dette, ikke mye mel, men jeg bruker også en bra marsipan, som jeg kjøper på Pals. Ikke la marsipanlokket bli tynnere enn tre mm, da skinner den for gjennom på kaka. Kjevle marsipanlokket minst ti cm større enn selve kaka.(feilen med ferdig marsipanlokk er at de er for små) Når du legger på lokket da, tar du tak i kanten på marsipanlokket med den ene hånda, og Jeg holder i med venstre hånd, og så stryker jeg ned marsipanen langs kanten med høyre. Dette gjør at det ikke blir buler her og der. Så tar jeg en kniv, og skjærer av kanten etterpå. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 9. desember 2008 #13 Del Skrevet 9. desember 2008 Henger meg på alle som sier at du skal bruke mel! Vet mamma har slitt med dette, og nå setter hun alltid kaken kaldt etter at hun har hatt på kremen, gjerne en tims tid før du ordner med marsipanlokket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå