Gå til innhold

Må man virkelig fjerne ALL tapet før ny tapetsering?

Anbefalte innlegg

Gjest nalle-maja
Skrevet

Vi skal tapetsere igjen, forrige gang klorte vi ned alle gamle tapet-rester fra veggen, inkludert det hvite papiret som henger igjen. Når vi nå skal begynne på ny, med et stort rom frister det ikke å ta ned alt. Er det noen som har erfaringer med at det går fint å ikke ta ned alt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kommer an på hva slags tapet som er på veggen.

Er det sånn "stofftapet" så suger den masse maling, så den ville jeg tatt av.

Hva skal dere gjøre med veggene etterpå?

Gjest nalle-maja
Skrevet

Vi har jo tenkt å ta bort motiv-delen kan du si, sånn at baksiden henger igjen på veggen. Papiret er jo limt fast til veggen;) Vi skal tapetsere oppå...

Skrevet

Hvis dere bara skal ha en helt ordinær tapet, så blir det nok greit. Evnt. så kan dere helsparkle først hvis det ikke er bra underlag.

Hvis dere skal ha en fancy tapet med mønster eller en "fin" en, så må finishen på bakveggen være klin strøken. Det kan den bli uten å strippe veggene, men da må dere helsparkle og slipe. Det er mindre slitsomt enå strippe veggen.

Skrevet

Mange av de nye fibertapetene er veldig slette, så da tror jeg de røper veldig mye av underlaget.

Velger dere å beholde papiret, så ville jeg sparklet der det slipper papir, og slipt over alt. Deretter ville jeg grunnet med oljegrunning som var vanlig før, evt tapetgrunning som er vanntynnet. Men jeg stoler mest på oljemalinga i forhold til papir. Bare det at heftgrunninga ofte lukter veldig sterkt.

Grunne før man tapetserer bør man gjøre uansett, slik at limen trekker jevnt og ikke sparkelen skinner gjennom lyse tapeter.

Lykke til!

Skrevet
Velger dere å beholde papiret, så ville jeg sparklet der det slipper papir, og slipt over alt. Deretter ville jeg grunnet med oljegrunning som var vanlig før, evt tapetgrunning som er vanntynnet.

...men grunner man uten å fjerne tapeten så har man en h***etes jobb dersom man noensinne skulle ønske å ikke ha tapet på veggene igjen... Vi fjernet flere lag med tapet her hjemme da viovertok, hadde to vegger hvor det var grunnet over papirlaget og jeg brukte mange dager på å få det av - og det med tapetfjerner (damp).

Ts: lei/kjøp en taperfjerner, vi har en helt enkel en, den kostet kun 5-600 kr, og fjern papiret - hvis det bare er papir igjen så er det en vanvittig enkel sak å bli kvitt og du er sikker på at 1)den nye tapeten sitter og 2) du sparer deg for ekstraarbeid hvis du noensinne skulle ønske å pusse opp igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...