Gå til innhold

Innkjøp i samboers bolig, men hva er riktig takst i dagens marked?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Renta går opp og boligpriser går ned, mange boliger står usolgte lenge...

Vår situasjon er den at jeg skal kjøpe meg inn i samboers bolig, planen var etter markedstakst, men vi tenker at i dagens marked er det veldig vanskelig å bli enige om riktig takst.

Jeg ser at boliger står usolgte lenge i den NOTAR avisa som kommer i postkassa, nå har de begynt å annonsere med privatvisninger, for å finne den riktige kjøper some er villig til å betale "riktig" pris.

Men NOTAR klarer jo ikke å sette riktig pris, så hvordan skal vi klare det? Riktig pris er jo den pris markedet vil betale, ikke den pris NOTAR bruker i annonsene sine... uansett så omgår vi jo markedet ved at dette dreier seg om et innkjøp, det blir jo ingen budrunde...

Derfor lurer jeg på om det er noe i veien for å bruke teknisk takst i stedet? Selvfølgelig med den avtale at jeg skal kjøpe meg ut med teknisk takst også, dersom vi skulle skille lag? Er det mulig å gjøre det slik, eller er det en dårlig løsning for oss/for han/for meg? Er det noe juridisk eller moralsk i veien for å velge en slik løsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nettopp fått takst på min leilighet. Jeg ble litt sjokkert når jeg forsto at megler påvirker takstmannens prissetting. Jeg trodde ikke det var mulig.

Jeg snakket med en annen megler, og han kommenterte taksten min, og bekreftet mine antakelser, uten at jeg hadde sagt noe.

Så hvis du får en takst på 2 millioner i dag så ligger reell verdi lavere.

Megleren min ville ha takst på 2.2 mill, takstmannen fikk viljen sin på 2.1.

Megler håpet at vi skulle få 2.050 - 2.100

Skrevet
Jeg har nettopp fått takst på min leilighet. Jeg ble litt sjokkert når jeg forsto at megler påvirker takstmannens prissetting. Jeg trodde ikke det var mulig.

Jeg snakket med en annen megler, og han kommenterte taksten min, og bekreftet mine antakelser, uten at jeg hadde sagt noe.

Så hvis du får en takst på 2 millioner i dag så ligger reell verdi lavere.

Megleren min ville ha takst på 2.2 mill, takstmannen fikk viljen sin på 2.1.

Megler håpet at vi skulle få 2.050 - 2.100

Hm, skjønte ikke helt.. Mener du at takstmannen satt en lavere takst "enn normalt", pga markedet? Takstmannen har vel to takster? En teknisk og en tentativ markedstakst?

Tenker at teknisk takst kun sier noe om huset. Markedstaksten blir noe annet, da spiller også beliggenhet inn. Hvis huset er i dårlig stand, men bra beliggenhet, vil markedsverdien bli mye høyere enn teknisk takst. Slik jeg forstår det er teknisk takst mer objektiv enn markedstakst..

Skrevet

Den tekniske taksten var ca. 25.000 lavere en markedsverdien.

Takstmannen satte ikke lavere verdi, men han gikk ikke så høyt opp som megleren "forlangte". Megleren sa at taksten skulle bli 2.2, men han måtte nøye seg med 2.1.

Skrevet
Den tekniske taksten var ca. 25.000 lavere en markedsverdien.

Takstmannen satte ikke lavere verdi, men han gikk ikke så høyt opp som megleren "forlangte". Megleren sa at taksten skulle bli 2.2, men han måtte nøye seg med 2.1.

Men megler kan da ikke ha noen innflytelse på den taksten takstmannen setter???

Megleren må jo komme med sin egen verdivurdering, uavhengig av takstmann.

Skrevet

Jo. og jeg er like sjokkert som deg over at det er mulig.

De fleste prisantydninger = verditakst.

Dette er planlagt "spill". De kan sikkert bortforklare det med at megler kjenner området best, og derfor kan han "påvirke" prisen.

Men i bunn og grunn er det en diskusjon de har, og megler vil alltid dra prisen opp høyest mulig.

Gjest *nurket*
Skrevet (endret)

Jeg ville heller gått utfra meglers verdivurdering av boligen jeg da. De har mer peiling på hva boliger blir solgt for i området. Takstene ligger som regel høyere enn det folk syns boligen er verdt i dag. Vi har akkurat kjøpt 220 tusen under takst nå (og 110 tusen under meglers verdivurdering).

I dagens marked har jeg enda ikke sett en teknisk takst som er lavere enn meglers verdivurdering. Taksten ligger høyere enn meglers verdivurdering her i området hvertfall.

Endret av *nurket*
Gjest Gjest i dag
Skrevet
Jeg ville heller gått utfra meglers verdivurdering av boligen jeg da. De har mer peiling på hva boliger blir solgt for i området. Takstene ligger som regel høyere enn det folk syns boligen er verdt i dag. Vi har akkurat kjøpt 220 tusen under takst nå (og 110 tusen under meglers verdivurdering).

I dagens marked har jeg enda ikke sett en teknisk takst som er lavere enn meglers verdivurdering. Taksten ligger høyere enn meglers verdivurdering her i området hvertfall.

Jeg har de siste 3 ukene hatt 3 meglere og 1 takstmann i leiligheten min. Veldig pussig, men alle ga samme prisantydning !!! Jeg mente taksten var for lav i forhold til veldig populært strøk + at i disse tider så vil folk "skremmes" til å ikke kjøpe over takst. Jeg fikk taksten satt opp med 100.000. Leiligheten gikk for 150.000 over dette for en uke siden :ler: Jeg var sinnsykt heldig :ler:

Jeg skal kjøpe meg inn i huset til kjærsten min til takst. Helt korrekt blir vel å evnt. prøve å selge for å finne riktig pris. Det kan jo kanskje være greit for begge å snakke om hva en "føler er riktig pris". Da kan en jo se om begge er nogelunde enige før taksten blir satt.

Gjest *nurket*
Skrevet

Så heldig du er som solgte for over takst :) Gratulerer!! Er nok ikke like heldig vi, men lov å håpe.

Skrevet
Jeg har de siste 3 ukene hatt 3 meglere og 1 takstmann i leiligheten min. Veldig pussig, men alle ga samme prisantydning !!! Jeg mente taksten var for lav i forhold til veldig populært strøk + at i disse tider så vil folk "skremmes" til å ikke kjøpe over takst. Jeg fikk taksten satt opp med 100.000. Leiligheten gikk for 150.000 over dette for en uke siden :ler: Jeg var sinnsykt heldig :ler:

Jeg skal kjøpe meg inn i huset til kjærsten min til takst. Helt korrekt blir vel å evnt. prøve å selge for å finne riktig pris. Det kan jo kanskje være greit for begge å snakke om hva en "føler er riktig pris". Da kan en jo se om begge er nogelunde enige før taksten blir satt.

Da mener du at du skal kjøpe deg inn til meglers takst/verdivurdering?

Hvordan går man fram for å "føle" hva som er riktig pris?

Ex: vi hadde en teknisk takst på samboers hus, den kom på ca 4 mill. Imidlertid vil nok huset komme til å koste endel i oppussing i årene framover. Loft og kjeller er uinnredet og trekkfullt. Taket er gammelt. Rørene er gamle. Vinduene er gamle.

Men huset er stort og beliggenheten er bra, i et veldig attraktivt område! Jeg vil derfor anta at verditaksten ligger på minimum 6 mill, trolig mer, kanskje 7 mill. Men for å finne ut hva markedet er villig til å betale, må man jo legge boligen ut for salg, og for det første vil jo det være krevende, med rydding, vasking og visninger, oppå fulle jobber og småbarn. Og for det andre forekommer det meg å være umoralsk å skulle kaste bort tiden til potensielle interessenter og megler?

Jeg synes det er vanskelig å føle seg fram til riktig pris. Jeg ser at det bor mange velstående mennesker i nabolaget, og noen har nok betalt langt mer enn det boligen var verdt rent teknisk, fordi de ønsker nettopp en spesiell beliggenhet. Jeg bryr meg ikke så mye om beliggenheten, er mest interessert i en bolig som er parktisk og funksjonell for en småbarnsfamilie. For meg trekker det ned at huset vil medføre store utgifter i oppgradering i årene framover. Men samboer vil ikke flytte. Ergo må vi bli enige om innkjøpspris...

Det finnes vel ikke noe fasitsvar på dette...., men får inntrykk av at flere mener at takstmenn ikke er så objektive osm jeg hadde trodd :hakeslepp: :hakeslepp:

Æh, kanskje jeg skal foreslå 6 mill da, og bli ferdig med det?

Gjest Gjest i dag
Skrevet

Jeg vet lite om hva teknisk takst er, men utifra det du skriver syntes jeg det ikke høres riktig ut.

Å kjøpe seg inn til mest mulig riktig markedspris er vel det som er riktig. Å gjøre dette uten å selge vil være å bruke flere meglere som vil komme med prisanslag, og ta ett snitt av disse. Eller så kan en ta bruk i 2 takstmenn med snittberegning.

Du kjøper det boligen er verdt i dag, om det så skulle trenge masse oppussing.

Når du kjøper deg inn i en bolig som trenger oppussing, vil du allerede ha prosentvis eierforhold i huset. Når dere oppgraderer boligen, kan du betale det din prosentvise del utgjør. Da vil begge tjene på dette.

Takst og verdivurdering bør jo ikke sprike for mye i pris. Pass bare på å få en som er kjent i området der du skal flytte.

Jeg har satt en ca pris for hva jeg mener er riktig. Det har også kjærsten min. Det er ikke langt fra hverandre i pris. Da er kanskje sjansen større for å bi enig?

Vel, jeg håper uansett at det som har skjedd de siste ukene vil senke kåken betydelig ned i pris :gjeiper: Jeg har mast på takst i ukesvis. Glad den ikke er tatt enda for å si det sånn :gjeiper: ihvertfall har jeg sluttet å mase.... :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...