PoisonIvy Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 Inspirert av denne tråden... Interessant å snu situasjonen og se det fra andre siden. Sier du fra dersom kunder er usaklige og/eller behandler butikkansatte dårlig? Jeg gjør det. Opplevde følgende to situasjoner på mine to siste butikkbesøk: 1. Stresset dama kommer løpende inn i butikken kl 1958 for å kjøpe øl. Det er ca 10 stk i kø i hver av kassene (2 åpne kasser). Det står flere kunder i kø som skal kjøpe øl. Kassadamene opplyser om at de som står i kø med øl dessverre ikke får handlet denne, fordi kassasystemet blokkerer PLu kodene for øl kl 2000. Den stressede damen kjefter og smeller og truer med både det ene og det andre. Til slutt ber jeg henne roe seg ned. Kassadamene kan jo ikke noe for at hun er sent ute eller at systemet deres blokkerer PLu koder kl 2000. Hun kan heller ikke noe for at norsk lov sier at vi ikke får kjøpe øl etter kl 2000.. Den stressede damen så på meg med sjokk og vantro, så jeg sa fra.. men hun forlot butikken i stillhet. 2. Damen foran meg i køen betaler med kort. Kontakt med banken oppnåes ikke og det blir dermed reserveløsning og damen må signere. Dette skjønner hun ingenting av, fordi hun har ALDRI opplevd å måtte signere før. Hun spør og graver og kassadamen svarer så godt hun kan. Damen gir seg ikke og jeg mener at hun er på frekk og uhøflig... Hun hinter blandt annet til at det må være noe galt med kortleserene til butikken og at de prøver å lure henne. Denne damen reagerte også med vantro når jeg ba henne roe seg ned. Hvorfor er kunder så hissige? Og hvorfor skal de kjefte og smelle så fælt? For ordens skyld: jeg jobber ikke i butikk selv....
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg tror visse mennesker bruker det som en stressmestringsteknikk. De vet at butikkansatte ofte ikke har mulighet til å ta igjen, de må bare stå der og ta det i mot og fortsette å være "blide". Så visse mennesker lar all sin innestengte aggresjon gå utover vilt fremmede butikkansatte. Trist, men sant. Jeg sier også i fra. Jeg sier "ærlig talt, nå er du urimelig". Etter at den personen har stormet ut av butikken etter å ha slengt noen bitre kommentarer pleier jeg også å si noe trøstende til den ansatte som står der og ser ut som de har mest lyst til å dra hjem. Jeg hadde en helt fullstendig gal kunde selv en gang, og da begynte de andre kundene etterhvert å kjefte på henne for at hun gikk over streken. Det satte jeg innmari stor pris på. De er helt sykt hvor jævlige folk kan være, det burde stå skilt i butikker om at det ikke er lov til å være ufin, syns jeg.
Gjest dalieo Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Som butikkansatt må jeg bare si tusen takk! Er virkelig vondt å bli kjeftet huden full uten at man har gjort noe, og uten at man kan si noe som helst tilbake. Derfor er det godt med folk som deg som gidder å si fra!
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har opplevd å bli forsvart av andre kunder et par ganger. Ett tilfelle var så ille at jeg ikke klarte la være å svare en ufin kunde. Da han ba om å få snakke med butikksjefen (etter at jeg hadde svart tilbake) opplevde jeg at alle de andre kundene som hadde fått med seg ordvekslingen tok meg i forsvar, selv om jeg hadde brutt regelen om aldri å svare tilbake.
Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har opplevd å bli forsvart av andre kunder et par ganger. Ett tilfelle var så ille at jeg ikke klarte la være å svare en ufin kunde. Da han ba om å få snakke med butikksjefen (etter at jeg hadde svart tilbake) opplevde jeg at alle de andre kundene som hadde fått med seg ordvekslingen tok meg i forsvar, selv om jeg hadde brutt regelen om aldri å svare tilbake. Jeg syntes det skal være lov. Er såpass mange idiotiske kunder så et par av de fortjener å bli snakket tilbake med. Har selv vært sjef og ettersom norgessjefen ikke ville svare på spørsmål fra normale kunder så måtte jeg blit kvitt de, og har nok mistet noen kunder på å svare med de også. Og gir de seg ikke så fikk de snakke med nordiske sjefen, og de ga seg etter å ha kranglet med en sinna danske i flere minutter.
Pingting Skrevet 5. oktober 2008 #6 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har jobbet i butikk selv, men har nesten ikke opplevd noe sånt. Et par ganger selv har jeg sagt at "beklager, men den tonen kan du ikke ta til meg". Men det er ofte kunder som kommer etter at man har blitt kjefta på og uttrykker sympati, og det er jo koselig det. En gang jeg satt i kassa fikk jeg en skikkelig skyllebøtte av en kunde fordi vi var utsolgt for 1,5 l lettmelk. Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare at salget plutselig hadde vært LANGT høyere enn gjennomsnittet ellers, og at vi derfor nettopp hadde solgt den siste - og at vi ville få inn ny leveranse neste morgen. Han ga seg ikke og kvernet og kvernet på hvor dårlig stelt det var med handelsstanden, at det ikke fantes noe som het service lenger (dette etter at jeg hadde tilbudt ham både det ene og det andre for å kompensere, bl.a. billigere literskartonger) og at han ble så provosert over at butikkene ikke brydde seg om kunden. Da bryter en søt, bitteliten eldre herreman frem fra den etterhvert ganske så lange køen og sier "unnskyld meg, men kan du ikke bare kjøpe to literskartonger? Jeg vil gjerne hjem før butikken stenger, skjønner du." (dette var kl fem på ettermiddagen - vi stenger ti). Sinnafyren ble helt paff, og klarte ikke si noe. Også gikk han...
Gjest Tanita Skrevet 5. oktober 2008 #7 Skrevet 5. oktober 2008 *abonnere* Har tilgode å oppleve at kunder sier ifra til de andre kundene som er ufine og lager scener, kanskje fordi jeg takler de greitt selv, og klarer å sette de på plass uten å gå over grenser. De ufine kundene får bare holde på, eneste de oppnår til slutt er å dumme seg ut foran en hel kø med folk.
milla-mor Skrevet 5. oktober 2008 #8 Skrevet 5. oktober 2008 Ja, jeg har sagt ifra til urimelige duster mange ganger. Og èn av gangene, ventet dusten utenfor butikken for å banke meg opp. Jeg hadde ikke noe med å blande meg, visst... Og jeg skulle gjeeeerne ha sluppet å blande meg, jeg. Helst, burde vel en bavian på lik størrelse med dusten ha blandet seg, men folk har en tendens til å se en annen vei.
Gjest Gjest_pjusken_* Skrevet 5. oktober 2008 #9 Skrevet 5. oktober 2008 Takker virkelig de som stiller opp når noe sånn skjer i en butikk! Jeg har nok av ganger blitt skjelt ut pga mobiler som er fuktskadet, det er jo selvfølgelig min skyld... Eller den fine "sier du at sønnen/datteren min lyger!?" når jeg forteller at telefonen er væskeskadet og den ikke kommer slik fra butikken eller produsent... Og en reall skyllebøtte etterpå... Jeg har heldigvis nok av slike folk i løpet av en uke, at jeg klarer å få de til å innse at det ikke er min skyld, men det er ufattelig deilig når det kommer kunder bort til meg etterpå og spør hva i all verden det feilte den personen... Det beste er faktisk når jeg solgte lysrør til en eldre dame, og siden man skal bytte tenner samtidig, så spør jeg om hun trenger tennere... Og fikk den skyllebøtten tilbake om at vi skal svindle hun osv... Dette var med en gang jeg begynte, og var nesten på gråten etterpå.. Da var det en kunde som kom bort og spurte hva i all verden det var hun holdt på med
lily26 Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Å, nå ble jeg glad! Endelig noen som reagerer! Jeg har sittet i kasse i noen år nå og har fått så mye dritt slengt etter meg fra kunder at jeg kunne nesten ha skrevet en bok om det. Vi har slike automater som teller opp pengene (dere vet de nye greiene som erstatter god gammel 'kasse'), og en gang var det en kunde som sa at det var den teiteste oppfinnelsen hun noen gang hadde hørt om. I tillegg sto den visstnok feil plassert, jeg burde sørge for å få flyttet den så hun slapp å gå en ekstra meter bort til den fra der hun stod (hun sto ved båndet og pakket varer). En annen hadde sett på feil plakat og dermed feil pris, og insisterte på at han hadde sett riktig. Han kjeftet meg huden full for å ha slått inn feil, og til slutt måtte vi gå ned i butikken og skjekke sammen. Innen da hadde køen vokst, og det var tydelig at en del av kundene var irriterte på at de måtte vente. I slike situasjoner er det IKKE behagelig å sitte i kasse! Tusen takk, du som reagerer og sier i fra! Det er en enorm lettelse.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Ja, jeg sier fra. Men det gjorde jeg også når jeg jobbet i butikk og kundene var ufine mot meg også da! Heldigvis har jeg alltid hatt sjefer som mener at du ikke skal godta hva som helst bare fordi du står i en kasse! Det hyggeligste jeg visste var å få sympatierklæringer fra andre kunder etter å ha fått en skyllebøtte før kunden stormer ut av butikken (evt. ber om å få snakke med sjefen). Opplevde også for en liten stund siden å bli kalt en engel fordi jeg ikke klagde så jævlig når jeg skulle hente take-away. Han som jobber der hadde blitt skjelt ut gjentatte ganger fordi bestillingene kom fra en annen butikk i kjeden, ergo hadde han ikke muligheten til å informere om at det kom til å ta tid før kundene kom. Jeg satt der å leste i litt over en halvtime, og makan til uhøffelige folk er det lenge siden jeg har sett.
Harlekin Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 En gang jeg satt i kassa fikk jeg en skikkelig skyllebøtte av en kunde fordi vi var utsolgt for 1,5 l lettmelk. Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare at salget plutselig hadde vært LANGT høyere enn gjennomsnittet ellers, og at vi derfor nettopp hadde solgt den siste - og at vi ville få inn ny leveranse neste morgen. Han ga seg ikke og kvernet og kvernet på hvor dårlig stelt det var med handelsstanden, at det ikke fantes noe som het service lenger (dette etter at jeg hadde tilbudt ham både det ene og det andre for å kompensere, bl.a. billigere literskartonger) og at han ble så provosert over at butikkene ikke brydde seg om kunden. Da bryter en søt, bitteliten eldre herreman frem fra den etterhvert ganske så lange køen og sier "unnskyld meg, men kan du ikke bare kjøpe to literskartonger? Jeg vil gjerne hjem før butikken stenger, skjønner du." (dette var kl fem på ettermiddagen - vi stenger ti). Sinnafyren ble helt paff, og klarte ikke si noe. Også gikk han... Den der var jo helt herlig! Mange sinnatagger blir stumme dersom de blir tilsnakket av en uventet ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå