Gå til innhold

Et friår i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Hei!

Er det noen av dere som har erfaringer med et friår i utlandet?

Vi har lyst til å gjøre dette om ca 2 år. Da er barna våre 13, 10 og 6 år. Jeg vet at dette gjøres av mange familier, det jeg lurer på er hvor det er best for barn i denne alderen, ser vanskelig for meg at de skal ligge i en hengekøye og vasse på en strand hver dag i et år, virker som om det ikke er så veldig mange andre aktiviteter på de mest eksotiske reisemålene.

Et alternativ er jo Spania som har norske skoler der ungene garantert får nok aktiviteter, dette blir jo litt mindre eksotisk og dyrere, skolene koster penger.

Hmm......

Er det noen av dere som har gode råd?

Vi ønsker å være 6-12 mnd på et sted der det er et mildere klima og nok å finne på for store og små.

Vennlig hilsen

Heidi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt om familier som har gjort dette, der foreldrene tar ansvar for å lære barna det de går glipp av på skolen. Men da tror jeg ene forelderen har vært lærer...Har egentlig ikke noen gode forslag siden jeg ikke vet hvordan dette funker, men hva med å sjekke ut om det er muligheter for barna å gå på lokale skoler? Da får de jo både oppleve kulturen i landet og nye venner og erfaringer som de kan ha nytte av senere.

Gjest Gjest_Olga_*
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare - for du beksriver ingen anre lyster eller krav enn mildere klima og noe å finne på?

Er enig med *melis* - send barna på lokale skoler. Da vil de lære språket og få utbytte av året ute for resten av livet. I allefall de på 13 og 10 - og særlig hvis dere havner i et land hvor de har mulighet til å velikeholde språket tilbake på skole i Norge. Altså engelsk, spansk, tysk eller fransk. Dessuten vil dere da slippe utgiften med dyre skolepenger.

Hva har dere tenkt å gjøre dette året? Har dere spart penger og skal "slappe av" dette året? Eller skal dere jobbe? Er dere avhengig av å finne relevante jobber eller er dere fleksible og villige til å ta det som dukker opp? Skal begge jobbe? Skal dere lære et nytt språk, eller snakker dere allerede språk dere vil kunne dra nytte av?

Jeg synes ikke Spania er noe dårlig valg. Men for å kunne få maksimalt ut av et sånt ut må dere flytte et sted hvor det ikke finnes noen andre nordmenn. Og hvis dere er villige til å tenke Spania - hvorfor ikke tenke Latin Amerika?

Eller hva med Sør-Tyskland? Eller England? Kanskje ikke helt stillehavsklima, men om barna integreres i det lokale miljøet vil de få meget stor utbytte av dette. Da tenker jeg særlig språkmessig.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...