Gå til innhold

Hvor kjøpes de beste fjellstøvlene for kvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fjellstøvler - de beste - til å gå i fjellet og i ulendt terreng med (bakker, stein, sumper, vann, myr, gress, osv.) i mange timer - hvor finner jeg de?

Hva heter de og hvor mye koster de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker La Sportiva Val de Fiemme GTX som er vanvittige gode fjellsko. Syns hvertfall jeg. De trengte å bli brukt litt (gikk de inn) før de satt som støpt på foten. De gir veldig god støtte og jeg har smørt de inn med selfett (anbefales) så jeg blir ikke våt på beina om det er skikkelig vått i fjellet.

Såg også at skoene har blitt kåret til best i test av villmarksliv og det kan jeg godt skjønne for de er supre.

Kjøpte mine på nettet - litt stive i pris - rundt 2 500 ..

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Fjellstøvler har de i mange sportsbutikker. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men Oslo Sportslager har veldig godt utvalg. Her er et knippe fjellstøvler for både damer og menn.

Hva som er best må man nesten finne ut selv i og med at skoen må passe godt på foten. Er flere hensyn man må ta når man skal kjøpe fjellstøvel; sålestivhet, krav til hvor lette de bør være, skal de brukes på vinteren etc. Gå på en butikk der de yter god service, de vil hjelpe deg å finne sko som dekker dine behov. :)

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Jeg bruker La Sportiva Val de Fiemme GTX som er vanvittige gode fjellsko. Syns hvertfall jeg. De trengte å bli brukt litt (gikk de inn) før de satt som støpt på foten. De gir veldig god støtte og jeg har smørt de inn med selfett (anbefales) så jeg blir ikke våt på beina om det er skikkelig vått i fjellet.

Off-topic, men har du mye erfaring med fjellsko fra La Sportiva? Jeg vurderer å kjøpe La Sportiva Glacier Evo GTX (ønsker en sko med litt mer sålestivhet enn normale fjellstøvler), har du noen formening om den? Tenkt bruk er både til toppturer/tinderangling og vanlige fjellturer.

Skrevet

Jeg er stor fan av La Sportiva, men om jeg har mye erfaring? Hvor mye er mye? :ler:

Noe kjenner jeg til ja, men vi alle så forskjellige at en god sko kan være skikkelig vondt for en annen.

Men La Sportiva støvlene er veldig gode syns jeg. Sitter som støpt, hvertfall på mine bein.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Jeg er stor fan av La Sportiva, men om jeg har mye erfaring? Hvor mye er mye? :ler:

Noe kjenner jeg til ja, men vi alle så forskjellige at en god sko kan være skikkelig vondt for en annen.

Men La Sportiva støvlene er veldig gode syns jeg. Sitter som støpt, hvertfall på mine bein.

Selvfølgelig er det ikke sikkert at en sko som passer til deg passer meg. :) Men jeg tenkte mer på brukserfaring, altså kvalitet, evne til å holde fuktighet ute osv. Har god erfaring med klatresko fra La Sportiva, men som sagt ikke med fjellsko derfra.

Skrevet

Jeg vil for evig og alltid bruke Aku. Disse trengs ikke gå inn, de er gore tex og sitter supert på foten. Heller ikke så voldsomt dyre tror jeg.

Skrevet

Jeg har nå akkurat kjøpt meg nye fjellstøvler. I alle år har jeg brukt Crispi, og har slitt ut 3-4 par. (Dette handler om hyppig bruk - ikke dårlig kvalitet!)

I år skulle jeg gjøre noe nytt - og kjøpte Haglöfs track Q. En sko som har fått kjempegode kritikker av TV2 hjelper deg. Min erfaring med disse er dårlig, men servicen til Haglöfs var veldig bra. Av den grunn fikk jeg nye sko da jeg reklamerte, desverre en annen modell enn den jeg hadde kjøpt opprinnelig. Nå fikk jeg Haglöfs Hawk Q. Denne skoen passa ikke foten min i det hele tatt. Jeg hadde vondt i leggene i 2 dager etter en tur på 4 timer.

Som sagt tidligere - jeg har kun gode erfaringer med crispi for mine føtter - så dermed dro jeg avgårde og kjøpte meg enda et par sko, denne gangen i "riktig" merke.

Konklusjonen er - prøv skoa med sokker som du kommer til å bruke på tur. Noen sko er stivere enn andre. Skal du gå mye i ulendt terreng bør du velge en stiv sko. (Når jeg sier stiv sko - så mener jeg stiv i sålen). Skal du gå på sti/vei er ikke stivheten så viktig.

Jeg vet også av erfaring at det kan være lurt å betale litt for gode fjellsko. Stort sett pleier jeg å legge ca 2000,-

Gore-tex membran eller ikke er et evig diskusjonstema. Dersom gore-tex membranen er tett er skoa kjempegode, pungterer den er du like langt som med en vanlig skinnsko. (Vel og merke om du velger skinn - noe jeg vil anbefale.) Har du en skinnsko hvor membranen går i stykker så kan du impregnere dem på vanlig måte og likevel ha en tilnærmet tett sko. Uansett trenger alle sko stell - noe som man faktisk bør bruke litt tid på.

Håper noe av dette kan være til hjelp for deg.. :)

Skrevet

Personlig anbefaler jeg ikke skinnsko. Det tar ofte lang tid å gå dem inn og da er de vonde! Jeg går mye i fjellet og holder meg alltid til Aku. Jeg har også venner som går i fjellet. En av dem skrøt av sine nye fine fjellsko i skinn, men da hun prøvde mine var det helt slutt på skrytingen.

Skrevet

Jeg kjøpte mine første fjellsko før sommeren, Crispi Besseggen. Gikk to 4 timers turer og så var de gått inn. Gikk 8 dager over Hardangervidda etter dette uten et eneste gnagsår. De holdt seg tette helt til jeg trådde feil i ei elv. Men med en ny innsmurning neste dag var de så gode som ny.

Jeg synes de er litt tunge, men de gir god støtte til anklene, så da får jeg akseptere det :)

Skrevet

Jeg er i tvil på hva som er de beste fjellstøvlene for meg...skal melde meg inn i Turistforeningen framover og vil gå noen turer fra tidlig vårpart av. Har smale ankler og å få ankelbrudd er visst ikke vanskelig...så kanskje enkelte fjellstøvler gir bedre ankelstøtte enn andre. Samtidig bør de være lette å gå med men stødige overfor steiner, grus, sumper, myrer og bratte partier.

Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med Alfa Bever Pro. Både jeg og sambo har brukt dette merket i flere år og ingen av oss har fått gnagsår. De er litt tunge, men for meg som lett trår over, gir de veldig god støtte i ankelen

Skrevet

Jeg ar Crispi Hunter jaktstøvler, og de er virkelig helt geniale!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...