Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at jeg er aleneboende, og hvert eneste år i overskuelig fortid, har det kommet noen velmenende venner og bedt meg til seg og sine - for man kan ikke sitte alene på en julaften! Det er hva de mener.

Jeg er selvfølgelig ikke utakknemlig for at de bryr seg om meg, men i år kommer jeg til å si neitakk til samtlige - uansett hvor mye ramaskrik det kommer til å bli. I år vil jeg være mutters alene i heimen min, både julaften og nyttårskvelden. Det har jeg bruk for - det er mitt behov.

Selv om jeg altså ikke tilhører noen slags trosretning som forbyr slikt, så feirer jeg ikke jul som de fleste andre. Faktisk, så betyr julen ikke noe som helst for meg. Jeg registrerer at folk går av skaftet rundt meg, i lang tid i forveien, og det hele jobber seg opp til et underlig klimaks som ikke har noe som helst med det kristne budskap å gjøre i det hele tatt.

Det gjør bare så inderlig godt å ha tatt beslutningen allerede nå, om jeg skulle få spørsmål om hvor jeg skal være, med påfølgende invitasjon.

Når "alle" setter seg til bords og spiser julemiddag; da skal jeg ta meg en deilig spasertur i stille gater...riktig nyte freden i et folketomt nærmiljø. Om det skulle finne på å snø, drar jeg ut til et nydelig skogsområde som er tilrettelagt for gåtur. En fugl og et ekorn hist og pist. Stillheten i skogen er ekstra velsignet om man får være der alene.

...og på nyttårsaften har jeg bestemt meg for å kjøre til en favorittplass ute i skogen; jeg parkerer et sted og går opp på et utsiktspunkt og får med meg litt raketter i det fjerne og forhåpentlig en fin og stjerneklar natt, hvor jeg kan tenne opp et lite bål og tenke mine siste 2008-tanker, og pense meg inn på rett spor i det nye året.

Noen av oss liker det litt anderledes. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint for deg :)

Bare forklar planene dine for vennene dine, så blir det nok ikke noe ramaskrik skal du se! (men det er jo faktisk veldig hyggelig å invitere enslige venner hjem til seg i julen, så jeg synes du samtidig burde si at du setter pris på invitasjonen)

Skrevet

Høres utrolig idyllisk og romantisk ut i teorien å feire jul og nyttår slik du beskriver, men jeg tror mange reagerer på venner og familiemedlemmer som er alene på disse to kveldene fordi dette er kvelder som forbindes med fellesskap og hygge med de man er glad i. At man derfor velger å være alene virker derfor veldig ensomt og litt trist, og på en måte litt unormalt asosialt eller depressivt. Men jeg respekterer at vi er forskjellige, og håper at du får en kjempefin julekveld og nyttårsaften alene :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan se fram til alenejul. Selv kunne jeg ikke tenke meg noe verre enn å feire hos venner som har sin egen familie og sine egne tradisjoner. (Vel, strengt tatt er det mange ting som er verre, men jeg kan finne bedre julefeiring enn det ;) . )

Jeg feirer også jul mutters alene og koser meg. Faktisk! Jeg er ikke noe ut-på-tur menneske, men jeg pynter med juletre, lager meg middag etter eget ønske og koser meg med en bok, julepyntet hus og julemusikk. Eller jeg ser på TV hvis de sender noe som er verdt å se.

I romjula rusler jeg turer og koser meg med å lage mat som jeg aldri gidder ellers. (Dessuten jobber jeg som regel noen av dagene i romjula.) Og nyttårsaften er det pinnekjøtt og TV/bok og "snylting på andres raketter". Går ut på verandaen og kikker på når rakettene fyker opp ved midnattstid.

Jeg kan garantere at det ikke er det minste trist når man er innstilt på det. Faktisk så foretrekker jeg dette i stedet for å reise "hjem" til mine foreldre. Jeg har lang reisevei og er godt voksen så jeg mener det er en menneskerett å få lov å feire jul i eget hjem, selv om man er enslig. Kan aldri huske at min mor dro til sine foreldre i jula, selv ikke da hun var yngre enn det jeg er nå - men hun var gift og hadde barn, må vite. Familiekontakten fikses ved en passende strøm av telefoner med "god jul" om julekvelden og til dels i romjula så jeg er ikke totalt avglemt.

Er overbevist om at du kommer til å kose deg med å feire din jul, Margareth. :)

Skrevet
Det har seg slik at jeg er aleneboende, og hvert eneste år i overskuelig fortid, har det kommet noen velmenende venner og bedt meg til seg og sine - for man kan ikke sitte alene på en julaften! Det er hva de mener.

Jeg er selvfølgelig ikke utakknemlig for at de bryr seg om meg, men i år kommer jeg til å si neitakk til samtlige - uansett hvor mye ramaskrik det kommer til å bli. I år vil jeg være mutters alene i heimen min, både julaften og nyttårskvelden. Det har jeg bruk for - det er mitt behov.

Selv om jeg altså ikke tilhører noen slags trosretning som forbyr slikt, så feirer jeg ikke jul som de fleste andre. Faktisk, så betyr julen ikke noe som helst for meg. Jeg registrerer at folk går av skaftet rundt meg, i lang tid i forveien, og det hele jobber seg opp til et underlig klimaks som ikke har noe som helst med det kristne budskap å gjøre i det hele tatt.

Det gjør bare så inderlig godt å ha tatt beslutningen allerede nå, om jeg skulle få spørsmål om hvor jeg skal være, med påfølgende invitasjon.

Når "alle" setter seg til bords og spiser julemiddag; da skal jeg ta meg en deilig spasertur i stille gater...riktig nyte freden i et folketomt nærmiljø. Om det skulle finne på å snø, drar jeg ut til et nydelig skogsområde som er tilrettelagt for gåtur. En fugl og et ekorn hist og pist. Stillheten i skogen er ekstra velsignet om man får være der alene.

...og på nyttårsaften har jeg bestemt meg for å kjøre til en favorittplass ute i skogen; jeg parkerer et sted og går opp på et utsiktspunkt og får med meg litt raketter i det fjerne og forhåpentlig en fin og stjerneklar natt, hvor jeg kan tenne opp et lite bål og tenke mine siste 2008-tanker, og pense meg inn på rett spor i det nye året.

Noen av oss liker det litt anderledes. :)

Det hørtes deilig ut! :)

Nyt jule- og nyttårskvelden i ditt eget selskap, slik du ønsker det selv!

Skrevet

Du har like mye rett til å feire på din måte, kos deg :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...