Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 Sønnen min på 16 har en liten jobb på søndager. Han skal være på jobb til halv ti. Bussen begynner halv ti, så derfor kjører vi han dit. Vi har alltid pleid å vekke han om morgenen, men de siste ukene har vi sagt at han må stå opp selv. I dag er han blitt vekket to ganger, uten at han har stått opp. Tenker at han bare for ta ansvar selv. Når han evt står opp vil bussen ha begynt å gå, og jeg tenker at da kan han ta bussen til jobb... Det er kjemedårlig vær ute, så jeg får litt dårlig samvittighet... Vet at han kommer til å argumentere for at jeg skal kjøre han. Er jeg litt streng nå, eller ...?
Gjest Miley Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Noen ganger lærer man best den harde måten.
Gjest nbp Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Noen ganger lærer man best den harde måten.
Cata Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 I dag er han blitt vekket to ganger, uten at han har stått opp. Tenker at han bare for ta ansvar selv. Når han evt står opp vil bussen ha begynt å gå, og jeg tenker at da kan han ta bussen til jobb... Det er kjemedårlig vær ute, så jeg får litt dårlig samvittighet... Vet at han kommer til å argumentere for at jeg skal kjøre han. Er jeg litt streng nå, eller ...? Han er gammel nok til både å stå opp selv og komme seg på jobb selv (iallfall når det går busser) , så siden dere alt har vekket ham to ganger så synes jeg han får ta konsekvensene - og bussen.
la Flaca Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Etter en lang periode hvor jeg ikke fikk gubben ut av senga om morgenen lot jeg han forsove seg en dag. Da hadde jeg vært oppe tre ganger uten at han sto opp. Han turte ikke å bli sur for det nei. Dro slukøret på jobb 2 timer for seint den dagen. Jeg syns det er helt greit at 16-åringen får erfare at det er for hans skyld du er oppe og vekker. Og gidder han ikke stå opp så kommer han seg ikke på jobb, så enkelt er det.
AnetteR Skrevet 5. oktober 2008 #6 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg måtte bruke min egen vekkerklokke fra jeg gikk i 1. klasse på barneskolen. Resultatet er at jeg aldri har forsovet meg i voksen alder, selv da jeg var student kom jeg meg på lesesalen til klokken 8 og tok ansvar for egen hverdag. Så jeg trur ikke du gjør sønnen din noen tjeneste ved å vekke han om morgenen og stille opp på alle måter.
Nigo-san Skrevet 5. oktober 2008 #7 Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Jeg sier meg enig med de andre her- det er ikke stygt gjort, men en måte å få ham til å ta konsekvensen på. Alle kan klare å stå opp, men når de vet at de blir vekket og kjørt så blir det på mystisk vis lettere å forsove seg. Endret 5. oktober 2008 av Nigo-san
Pingting Skrevet 5. oktober 2008 #8 Skrevet 5. oktober 2008 Det er styggere gjort å ikke gjøre det, synes jeg nesten...
Kosemose Skrevet 5. oktober 2008 #10 Skrevet 5. oktober 2008 Syns ikke det er dårlig gjort, tvert i mot - det er viktig at han lærer seg å ta ansvar selv. MEN: Jeg syns det er dårlig gjort å innføre dette uten at han vet om det, en morgen mens han sover. Han regner med at andre ordner opp, han regner med at du vekker ham, han regner med at du kjører ham. Jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å endre slike bedagelige rutiner uten å si fra først. Når man har fritatt noen for ansvar for seg selv over lengre tid er det minste man kan gjøre å si fra på en skikkelig måte at man ikke vil ha dette ansvaret lenger, syns jeg.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 5. oktober 2008 #11 Skrevet 5. oktober 2008 Syns ikke det er dårlig gjort, tvert i mot - det er viktig at han lærer seg å ta ansvar selv. MEN: Jeg syns det er dårlig gjort å innføre dette uten at han vet om det, en morgen mens han sover. Han regner med at andre ordner opp, han regner med at du vekker ham, han regner med at du kjører ham. Jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å endre slike bedagelige rutiner uten å si fra først. Når man har fritatt noen for ansvar for seg selv over lengre tid er det minste man kan gjøre å si fra på en skikkelig måte at man ikke vil ha dette ansvaret lenger, syns jeg. Vi har alltid pleid å vekke han om morgenen, men de siste ukene har vi sagt at han må stå opp selv.
Gjest New Dawn Skrevet 5. oktober 2008 #12 Skrevet 5. oktober 2008 Sønnen min på 16 har en liten jobb på søndager. Han skal være på jobb til halv ti. Bussen begynner halv ti, så derfor kjører vi han dit. Vi har alltid pleid å vekke han om morgenen, men de siste ukene har vi sagt at han må stå opp selv. I dag er han blitt vekket to ganger, uten at han har stått opp. Tenker at han bare for ta ansvar selv. Når han evt står opp vil bussen ha begynt å gå, og jeg tenker at da kan han ta bussen til jobb... Det er kjemedårlig vær ute, så jeg får litt dårlig samvittighet... Vet at han kommer til å argumentere for at jeg skal kjøre han. Er jeg litt streng nå, eller ...? Hvis det betyr at han kommer for sent på jobb så er det jo litt dumt. Når det er sagt så er jo 9:30 ikke akkurat tidlig å starte på jobb - så jeg hadde tatt en skikkelig prat med ham. Jeg synes at det virker så utrolig sløvt å komme for sent på jobb - derfor har jeg alltid strukket meg langt for å hjelpe ungene hvis de er sent ute en dag.
Nigo-san Skrevet 5. oktober 2008 #13 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg synes, etter flere uker med advarsler og to vekkinger i dag, at en slik "wake up-call" (bokstavlig talt!) er helt på sin plass. Men det er jo et problem hvis han begynner på jobb samtidig med at bussen begynner å gå. Hva med å ta en prat i etterkant, og si at OK, hvis du kommer deg opp om morgenen uten at jeg slipper å mase et kløyva ord, så kjører jeg deg. Hvis du ikke kommer deg opp, så kommer du for sent. Ditt valg. Synes det er helt fair å forvente noe sånt av en 16-åring. Som frivillig har tatt på seg en jobb som begynner halv ti på søndager.
Nigo-san Skrevet 5. oktober 2008 #14 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg synes, etter flere uker med advarsler og to vekkinger i dag, at en slik "wake up-call" (bokstavlig talt!) er helt på sin plass. Men det er jo et problem hvis han begynner på jobb samtidig med at bussen begynner å gå. Ser at jeg formulerte meg litt uklart. Det jeg mente var at i dag får han bare komme for sent. Rett og slett. Men for framtiden kan det kanskje gå an å gjøre en avtale om kjøring i bytte mot null mas? Uansett greit å ta en prat på det i etterkant, så han ser din side av saken og hvorfor du gjør det. Ikke bare fordi du ikke gidder å mase og kjøre, men fordi det handler om å ta ansvar, og det er han stor nok til å gjøre. Glemmer aldri et radioinnslag der UiO eller Handelshøyskolen eller hvor det var, fortalte om et økende antall telefoner fra mødre som lurte på ditt og datt for sønnene sine... Like greit å starte med å ta ansvar i det små- som å komme seg opp om morgenen. Håper det går greit for dere begge, og at det ikke ender i masse krangel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå