Gjest *Mim* Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Inspirert av blant annet denne tråden, lurer jeg på om du klager når du opplever dårlig kundebehandling? Jeg har en teori om at nordmenn ikke er flinke nok til å klage - og i alle fall ikke til rette vedkommende. Enhver seriøs bedrift bør ta klager og tilbakemeldinger seriøst, og være opptatt av å forbedre seg. Jeg synes fremdeles det er litt flaut, men jeg blir stadig flinkere til å klage på dårlig behandling. Sier også fra om jeg opplever god service! Klager du?
Gjest Gold Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Inspirert av blant annet denne tråden, lurer jeg på om du klager når du opplever dårlig kundebehandling? Jeg har en teori om at nordmenn ikke er flinke nok til å klage - og i alle fall ikke til rette vedkommende. Enhver seriøs bedrift bør ta klager og tilbakemeldinger seriøst, og være opptatt av å forbedre seg. Jeg synes fremdeles det er litt flaut, men jeg blir stadig flinkere til å klage på dårlig behandling. Sier også fra om jeg opplever god service! Klager du? Jeg sier fra, men vet at jeg bør bli flinkere. Blant annet er det en lokal pizzarestaurant som selger bra, men som behandler store deler av gjestene sine dårlig. Jeg og kjæresten spiser der minst en gang i uka fordi maten er så god, men de ansatte er regelrett frekke. En må f.eks vente i opptil 40 minutter på å bestille, forsøker en å hinte om at en har dårlig tid, blir de irriterte. Løsningen for vår del er å bestille pizzaen med hjem. Jeg sendte e-post til daglig leder, men har ennå ikke fått svar. Opplever jeg dårlig behandling/service i butikker ved at eldre kunder (gjerne hissige menn), får snike før meg, sier jeg fra der og da.
LukaFrost Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 En må f.eks vente i opptil 40 minutter på å bestille, forsøker en å hinte om at en har dårlig tid, blir de irriterte. Hva ønsker du å oppnå med å hinte om at du har dårlig tid? Å få snike i køen? Så lenge de ansatte har fullt opp med arbeid ser jeg ingen grunn til å mase på de. De forran deg skal få bestille før deg og få maten sin før deg.
Bellatrix Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 Før syntes jeg det var flaut å klage, men nå har jeg lært meg til å gjøre det. Og det har bare kommet positive ting ut av det. Som for eksempel da jeg to ganger på rad opplevde at bussen ikke kom, så jeg måtte ta taxi. Det viste seg at bussjåføren hadde kjørt feil begge gangene og jeg fikk refundert taxiregningen.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Hva ønsker du å oppnå med å hinte om at du har dårlig tid? Å få snike i køen? Så lenge de ansatte har fullt opp med arbeid ser jeg ingen grunn til å mase på de. De forran deg skal få bestille før deg og få maten sin før deg. Det er ikke sikkert det er fordi det er kø det tar lang tid før man får bestille. Jeg opplever også at ansatte går og rydder bord og gjør alt mulig annet enn å ta bestillingen. Så det har ingenting med å snike i køen å gjøre. Det er enkelt og greit det at de må ta bestillingen før de rydder bord og slikt, for jo lenger de venter med å ta opp bestilling, jo lenger tar det før de kan begynne å lage maten. Når det er sagt, jeg hadde aldri giddet å spise gjentatte ganger på et sted hvor man må vente 40 min bare for å få gitt bestillingen... Det er dårlig service så det holder. Jeg er også for dårlig til å klage. Jeg synes det er flaut, og så vil jeg ikke være en vanskelig surpomp. Det er jo noen ganger det ikke er de ansattes feil, og da blir det så flaut å klage til dem. Jeg synes at det er elendig service i den lokale matbutikken (de er dårlige til å sette på plass varer og luke ut varer med utgått dato, samt at de ansatte ikke sier hei eller takk eller spør om du vil ha pose eller kvittering, og de slår til stadighet inn feil vare når man kjøper frukt og grønt.. vet ikke forskjell på blomkål og brokkoli, vårløk og purre, paprika og gule epler (!) osv.
angeleyes Skrevet 5. oktober 2008 #6 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg er generelt altfor dårlig til å klage. Oftest klager jeg ikke fordi jeg synes det er flaut og vil ikke bli oppfattet som en sur kjærring. Det er også mange ganger det faktisk ikke er den ansatte som jeg snakker med som har skyld i at jeg vil klage. Da synes jeg ikke det er noe særlig å klage.
Pingting Skrevet 5. oktober 2008 #7 Skrevet 5. oktober 2008 Enig med endel av de ovenfor her: det er litt vanskeligå klage. Etter å ha jobbet i butikk selv en stund, har jeg ihvertfall skjønt at hvis man først skal klage, så gjør det med et smil! Ikke kjeft og smell, bare poengter hva som er galt, og hva du kenne tenke deg i stedet. Da blir man ikke oppfattet som sur, og i tillegg er sjansen for å få litt "ekstraservice" mye større.
Bellatrix Skrevet 5. oktober 2008 #8 Skrevet 5. oktober 2008 Det er også mange ganger det faktisk ikke er den ansatte som jeg snakker med som har skyld i at jeg vil klage. Da synes jeg ikke det er noe særlig å klage. Nei, men den ansatte kan formidle klagen videre.
Bellatrix Skrevet 5. oktober 2008 #9 Skrevet 5. oktober 2008 Enig med endel av de ovenfor her: det er litt vanskeligå klage. Etter å ha jobbet i butikk selv en stund, har jeg ihvertfall skjønt at hvis man først skal klage, så gjør det med et smil! Ikke kjeft og smell, bare poengter hva som er galt, og hva du kenne tenke deg i stedet. Da blir man ikke oppfattet som sur, og i tillegg er sjansen for å få litt "ekstraservice" mye større. Det er klart. Å være sur kommer man ingen vei med, selv om man er irritert.
gard Skrevet 5. oktober 2008 #10 Skrevet 5. oktober 2008 Hei Klaging er et litt negativt ord....jeg velger å kalle det tilbakemelding etersom en bør gi både positiv og negative tilbakemeldinger. Jeg pleier ofte å gi tilbakemeldinger og dette er jo en av de viktigste kanalene hvis en bedrifts skal kunne forbedre seg. Men det er dessverre ikke alle bedrifter/butikker som tar dette like seriøst og de ser på all negativt tilbakemelding som syting.
Gjest Chrizzy Skrevet 5. oktober 2008 #11 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg bruker bare å si "det er ikke nødvendig å være ufyselig selv om du er sur!"
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #13 Skrevet 5. oktober 2008 Når det er sagt, jeg hadde aldri giddet å spise gjentatte ganger på et sted hvor man må vente 40 min bare for å få gitt bestillingen... Det er dårlig service så det holder. For ikke å snakke om hvor lang tid det kan ta å betale. Hvor lang tid bør det ta før man bare kan gå etter at en har bedt om regningen og ingen ansatte er å se?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #14 Skrevet 5. oktober 2008 Kun hvis jeg har kjøpt noe det er noe galt med. På nærbutikken er det ofte det, dessverre, men samtidig vet jeg at de har gode rutiner på det med å erstatte varen eller kjøpesummen, så det er aldri noe problem. Tar alltid vare på kvitteringen også, så det har aldri vært noe stress. På restaurant osv. har jeg aldri klagd. Det er ikke alltid man får maten på rappen, noen ganger er servitøren åndsfraværende eller surrete, men jeg kan ikke huske å ha vært så misfornøyd at jeg har måttet klage. Kanskje jeg tipser litt mindre, men jeg står ikke der og lekser opp for dem i etterkant. Ihvertfall ikke hvis det virker som de har gjort sitt beste utfra omstendighetene. Er det mange andre gjester i restauranten kan man ikke forvente 110% ytelse fra servitøren. Jeg syns nordmenn klager alt for mye generelt. De forventer seg altfor mye, følgelig er de ofte misfornøyd og klager. Og i mange tilfeller virker det som de klager mest for å lette litt på trykket, siden de gjerne slenger på en "her skal jeg ALDRI handle/spise igjen!!!" Hva er vitsen med å gi tilbakemeldinger da...
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #15 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har noen meget få ganger blitt ekstremt rasende. -Men da har min klaging ikke blitt tatt alvorlig. For eksempel når jeg har krav på penger tilbake og blir møtt med hån. Da hyler og skriker jeg som en stukken gris - helt til jeg får viljen min! Ellers er jeg kjempeflink til å "klage" og synes det fungerer utmerket. Dersom jeg er på dyr restaurant, er jeg ikke interessert i korket vin eller dårlig kjøtt. Da er det bare å sende maten tilbake. En gang var jeg på restaurant hvor jeg bestilte kalv inderfilet og fikk kalv skosåle. Helt uinteressant å sitte og si at jeg er fornøyd når jeg tenker at "hit kommer jeg aldri igjen". Restauranten må jo også lære seg visse ting om de ikke skal gå konkurs.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #16 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har noen meget få ganger blitt ekstremt rasende. -Men da har min klaging ikke blitt tatt alvorlig. For eksempel når jeg har krav på penger tilbake og blir møtt med hån. Da hyler og skriker jeg som en stukken gris - helt til jeg får viljen min! Ellers er jeg kjempeflink til å "klage" og synes det fungerer utmerket. Dersom jeg er på dyr restaurant, er jeg ikke interessert i korket vin eller dårlig kjøtt. Da er det bare å sende maten tilbake. En gang var jeg på restaurant hvor jeg bestilte kalv inderfilet og fikk kalv skosåle. Helt uinteressant å sitte og si at jeg er fornøyd når jeg tenker at "hit kommer jeg aldri igjen". Restauranten må jo også lære seg visse ting om de ikke skal gå konkurs. Jeg vil for øvrig legge til at jeg klager på en konstruktiv måte. Men blir jeg ikke hørt, så blir jeg sur. Når jeg sender vin og kjøtt tilbake, så møter jeg som regel forståelsesfulle servitører, som virker genuint flaue (særlig om jeg har fått dårlig kjøtt). I episoden hvor jeg fikk kalv inderfilet sendte de ut kokken som ikke var spesielt interessert i å høre på klaging, selv om han innrømmet at han ikke hadde servert oss indrefilet. Det endte med 10% rabatt (når jeg mener den dag i dag at vi burde fått måltidet gratis om man får noe annet enn man bestiller). Dit går jeg aldri igjen. Ser ikke ut til at så mange andre gjør det heller. Jeg mener at dersom de hadde giddet å høre på kundene sine, så kunne de unngått den situasjonen de er i i dag, hvor det alltid er tomt.
Gjest Gold Skrevet 5. oktober 2008 #17 Skrevet 5. oktober 2008 Hva ønsker du å oppnå med å hinte om at du har dårlig tid? Å få snike i køen? Så lenge de ansatte har fullt opp med arbeid ser jeg ingen grunn til å mase på de. De forran deg skal få bestille før deg og få maten sin før deg. Ehm, her er det ikke snakk om kø, skal jeg si deg. En gang jeg og kjæresten satte oss ned satt det et annet par i restauranten. Da tok det nesten en halv time før de kom og tok bestilling. Det blir for drøyt, synes jeg!
Gjest Eurydike Skrevet 7. oktober 2008 #18 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg klager altfor lite, antakelig men det hender. I matbutikker med visne og råtne grønnsaker (noe som er skremmende vanlig, synes jeg), sier jeg ofte i fra, rolig og behersket, og mest for å være grei, faktisk. Som regel går personalet voldsomt i forsvarsposisjon, og takker aldri for at jeg sa i fra (noe jeg ville synes var den normale responsen). Jeg har et par ganger returnert fisk og skalldyr til butikken fordi de ikke luktet ferskt. Det har stort sett blitt håndtert profesjonelt (selv om det har vært tilløp til toing av hender her også), og jeg har fått nye varer. På restauranter er det litt vanskelig, for der er jeg dessverre i 19 av 20 tilfeller langt fra fornøyd, for å si det sånn. Det serveres utrolig mange dårlig komponerte og dårlig tilberedte retter på spisesteder i dette landet. Når kelneren spør meg om maten smakte, tenker jeg som regel "nei - men hvor skal jeg begynne?" Og oftest lyver jeg og svarer et uinspirert ja. Dessuten kommer det an på spisestedet. Er det er billig/enkelt sted, og jeg er misforøyd, sier jeg som regel ingenting. Klagen må stå i forhold til forventningene det må være rimelig å ha i forhold til prisnivå etc. Er det et finere og dyrere sted, klager jeg oftere, og underbygger det jeg har å si med saklige argumenter. Dessverre blir det ofte tatt veldig dårlig opp likevel. En bekjent klager alltid på alt når vi er ute og spiser sammen, han lager en regelrett liste til kelneren og går kritisk gjennom måltidet tilslutt, får ekstra asparges og tomater til salaten underveis etc. Da vil jeg synke i gulvet av flauhet - det må være måte på. Men som regel er jeg faktisk enig i mye av det han påpeker, så kanskje jeg bare er en stor, fet hykler? Men får jeg servert kyllingbryst som er stekt på den ene siden, og HELT RÅ på den andre, slik jeg fikk en gang, da er jeg ikke nådig, altså.
Gjest Eurydike Skrevet 7. oktober 2008 #19 Skrevet 7. oktober 2008 PS: Jeg får også kanskje legge til at når jeg er skikkelig positivt overrasket over maten på restaurant, gir jeg så mye ros at kelneren blir lattermild. Og så mye driks av de jeg er sammen med ler av meg.
Pingting Skrevet 7. oktober 2008 #20 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg klager altfor lite, antakelig men det hender. I matbutikker med visne og råtne grønnsaker (noe som er skremmende vanlig, synes jeg), sier jeg ofte i fra, rolig og behersket, og mest for å være grei, faktisk. Som regel går personalet voldsomt i forsvarsposisjon, og takker aldri for at jeg sa i fra (noe jeg ville synes var den normale responsen). Jeg har et par ganger returnert fisk og skalldyr til butikken fordi de ikke luktet ferskt. Det har stort sett blitt håndtert profesjonelt (selv om det har vært tilløp til toing av hender her også), og jeg har fått nye varer. På restauranter er det litt vanskelig, for der er jeg dessverre i 19 av 20 tilfeller langt fra fornøyd, for å si det sånn. Det serveres utrolig mange dårlig komponerte og dårlig tilberedte retter på spisesteder i dette landet. Når kelneren spør meg om maten smakte, tenker jeg som regel "nei - men hvor skal jeg begynne?" Og oftest lyver jeg og svarer et uinspirert ja. Dessuten kommer det an på spisestedet. Er det er billig/enkelt sted, og jeg er misforøyd, sier jeg som regel ingenting. Klagen må stå i forhold til forventningene det må være rimelig å ha i forhold til prisnivå etc. Er det et finere og dyrere sted, klager jeg oftere, og underbygger det jeg har å si med saklige argumenter. Dessverre blir det ofte tatt veldig dårlig opp likevel. En bekjent klager alltid på alt når vi er ute og spiser sammen, han lager en regelrett liste til kelneren og går kritisk gjennom måltidet tilslutt, får ekstra asparges og tomater til salaten underveis etc. Da vil jeg synke i gulvet av flauhet - det må være måte på. Men som regel er jeg faktisk enig i mye av det han påpeker, så kanskje jeg bare er en stor, fet hykler? Men får jeg servert kyllingbryst som er stekt på den ene siden, og HELT RÅ på den andre, slik jeg fikk en gang, da er jeg ikke nådig, altså. Ikke for å være frekk, men om du synes noe er galt hver gang du er på restaurant, har du kanskje litt for høye krav? I forhold til hva som kan forventes, altså. Men i grunn er jeg enig i at det er bedre å klage en gang for mye enn en for lite. Som du nevner blir det ofte tatt dårlig opp - sånn tror jeg ikke det hadde vært om flere kom med saklige tilbakemeldinger. Og det er fryktelig uprofesjonelt av restauranten - da får man jo virkelig lyst til å fortsette å klage! Det er jo gjennom tilbakemeldinger restauranten kan forbedre seg! Eneste problem da blir vel at folk kan ha forskjellig smak. har selv jobbet i en restaurant som fikk (anonymt) besøk av matskribenter fra et matblad. De gav en god karakter, flesteparten av gjestene som den kvelden hadde samme rett (vi hadde satt meny med kun to ulike hovedretter) var strålende fornøyd og gav masse positive tilbakemeldinger, så var det ett bord som syntes at alt var helt forj***... (de gav forøvrig så useriøse tilbakemeldinger at det var vanskelig å skjønne hva de syntes var feil) Er jammen ikke lett å glede alle
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå