Gå til innhold

tok penger av vesken min!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg var ute i oslo, skulle ta trikken hjem. Jeg var sammen med en venn av meg.

Jeg satte meg på trikken, tenkte alt var i orden, da jeg skulle finne fram noe i vesken min. Og vesken var borte. Den var da blitt satt igjen på trikkestasjonen. Jeg ble kjempestresset, og jeg og vennen min gikk av t-banen, og tok taxi tilbake til stasjonen, for å komme dit så fort som mulig.

I vesken lå mobilen min, mine bankkort, og 500 kr jeg akkurat hadde tatt ut.

Jeg brukte min venns mobil, for å ringe min, i håp om at noen ville svare.

Noen tar telefonen. Jeg sier jeg er eieren av vesken, og lurer på hvor personen jeg snakker med er. Jeg sier også at de vil få penger for å ha funnet vesken.

Ingen sier noe. Og jeg tenker at nå får jeg ikke tingene tilbake.

Jeg ringer igjen, og sier det samme. Så er det plutselig en dame som svarer og sier hvor hun er. Jeg blir kjempeglad og er ikke langt unna hvor henne er.

Jeg og vennen min finner henne, og jeg takker og takker for at hun hadde tatt vare på min veske. Jeg sier at hun skal få penger som takk. Neida sier hun, hun trengte ikke det. Men jeg sier at jeg syntes hun skulle ha det, men hun protesterer og ville ikke ha noe. Okey tenker jeg, ei dame som bare vil hjelpe, sier takk igjen og sier hadet. Kjempeglad for å ikke ha mistet noe.

Så sjekker jeg vesken min, mobilen ligger der, bankkortene mine, men bare 200 kr. Hun hadde tatt 300 kr!

Synes det var utrolig frekt. Ja, jeg er glad jeg fikk tilbake mine ting. Men denne damen virket som en engel, som ikke engang ville ha noe for det. Men nå skjønner jeg at grunnen til at hun ikke ville ha penger, var fordi da ville jeg sett at noen av pengene var borte.

Jeg som hadde tenkt til å gi henne alle 500 kronene....

Makan til frekkhet sier jeg. Nesten bedre om hun hadde tatt tingene, da hadde hun iallefall ikke sett ut som en engel, da hun var noe helt annet...

Hva synes dere? Er det greit å ta penger fra en person fordi du er så "snill" og gir tilbake en veske??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje personen som tok pengene fikk panikk da du ringte og slang fra seg veska. Så fant noen andre den (damen du snakket med).

Du fikk igjen veska di og du "sparte" 200 kr.

Gjest Aurora Borealis
Skrevet

Som gjesten her sier så er det jo ikke sikkert hun har tatt pengene dine. Jeg vil helst tro at det scenarioet som gjesten skisserer her er mest sannsynlig. Første gangen du ringte var det kanskje noen andre som hadde veska di, fikk panikk da du ringte og kastet den fra seg. En dame fant veska, og ga den tilbake til deg. Tipper det er sånn det skjedde.

Skrevet

Jupp, overnevnte scenario høres mest sannsynlig ut.

Skrevet

Jeg og ser for meg at personen som tok tlf første gang har tatt pengene. Ser ikke for meg at damen ha tatt dem. Eller eventuelt andre som har funnet vesken tok dem.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Kanskje personen som tok pengene fikk panikk da du ringte og slang fra seg veska. Så fant noen andre den (damen du snakket med).

Fikk panikk da jeg ringte? Det er vel bare å legge på og skru av telefonen? Og hvis man slenger fra seg en veske, er det ikke åpenlyst for alle rundt at du driver med noe ulovlig. Dette var meget sentralt i oslo, hvor det alltid er mennesker. Og hadde denne damen sett dette, så hadde hun sagt ifra. Dessuten, om man hadde fått panikk, så hadde man tatt alle 500. De var alle brettet sammen. hadde tatt litt tid for å bare ta ut 300..

Nei, den historien er jeg helt uenig i..

Skrevet

Dessuten da jeg ringte, så ringte jeg en gang, la på og ringte en gang til med en gang. Tror ikke det er mulig at 2 forskjellige personer har hatt vesken på så kort tid. Tror heller denne damen var usikker første gangen jeg ringte..

Skrevet

Ting skjer fort når det er mange mennesker rundt, ikke alle som får med seg alt. Jeg skjønner ikke hvorfor du klager...

Skrevet
Ting skjer fort når det er mange mennesker rundt, ikke alle som får med seg alt. Jeg skjønner ikke hvorfor du klager...

Jeg vet hva som skjedde, så hva med å høre på historien, istedet for å diskutere den. Jeg har jo sagt jeg er takknemlig for at jeg fikk tilbake tingene mine. Jeg skjønner bare ikke at et menneske kan framstå som så bra, mens man egentlig har stjelt...

Gjest Aurora Borealis
Skrevet
Jeg vet hva som skjedde, så hva med å høre på historien, istedet for å diskutere den. Jeg har jo sagt jeg er takknemlig for at jeg fikk tilbake tingene mine. Jeg skjønner bare ikke at et menneske kan framstå som så bra, mens man egentlig har stjelt...

Du vet jo ikke om hun virkelig har stjelt, med mindre du så henne gjøre det.

Men ja, folk kan ofte framstå som uskyldige mens de egentlige er skyldige som rakkern.

Skrevet

Den historien TS forteller, høres egentlig mest sannsynlig ut, dessverre! Finnes mange uærlige der ute, og det var veldig stygt gjort av henne å ta de pengene også late som at alt var i orden.

Skrevet

Du var jo ikke der når det skjedde så du vet vel ikke hvor mange som var bortpå den veska før du fikk den av damen.

Syns du skal være sjeleglad for at ikke mer enn 300 kr var borte jeg. Worst case er jo tapping av bankkort og skyhøye mobilregninger, nye bankkort, førerkort og div som må ordnes.

Skrevet

Hva om noen tok pengene FØR damen fant vesken da? Mulig det og ;)

Tror nok bare du skal være taknemlig for at ikke mer var borte :)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Ja det er frekt å stjele andres ting og det er frekt å ta penger fra andres veske.

Men du fikk igjen tingene dine, selv om altså det var frekke tyver på ferde. Så egentlig, i og med at du har fått igjen veske, lommebok og mobil så har du vel - alt i alt - vært heldig?

Skrevet

for å nevne det igjen, ja jeg er takknemlig! Jeg ble kjempefortvilet da jeg fant ut jeg hadde mistet det. Og kjempeglad da jeg fikk tilbake. Jeg var heldig.

Og jeg var ikke borte fra vesken i mer enn kanskje 10-12 minutter. Jeg skjønner ikke hvorfor mennesker diskuterer om en historie stemmer eller ikke, da dere ikke var der. Når jeg ser på det som skjedde etterpå, så ser jeg jo at hvorfor denne damen virkelig insisterte på å ikke få penger. Det var ikke snillheten som kom fram, det var at hun virkelig ikke ville jeg skulle åpne vesken.

Det som irriterer meg mest er at jeg var så takknemlig mot henne, og viste det så veldig til henne. Takket og takket fordi hun var så ærlig....

For å etterpå finne ut at hun ikke fortjente like stor takk..

Skrevet
Jeg skjønner ikke hvorfor mennesker diskuterer om en historie stemmer eller ikke, da dere ikke var der.

Men du var jo ikke der du heller! :murvegg:

Skrevet
for å nevne det igjen, ja jeg er takknemlig! Jeg ble kjempefortvilet da jeg fant ut jeg hadde mistet det. Og kjempeglad da jeg fikk tilbake. Jeg var heldig.

Og jeg var ikke borte fra vesken i mer enn kanskje 10-12 minutter. Jeg skjønner ikke hvorfor mennesker diskuterer om en historie stemmer eller ikke, da dere ikke var der. Når jeg ser på det som skjedde etterpå, så ser jeg jo at hvorfor denne damen virkelig insisterte på å ikke få penger. Det var ikke snillheten som kom fram, det var at hun virkelig ikke ville jeg skulle åpne vesken.

Det som irriterer meg mest er at jeg var så takknemlig mot henne, og viste det så veldig til henne. Takket og takket fordi hun var så ærlig....

For å etterpå finne ut at hun ikke fortjente like stor takk..

Hvis hun er så sleip som TS vil fram til, hvorfor tok hun da ikke imot finnerlønn? At hun bare tok 300 og leverte alt tilbake personlig uten å kreve noe, virker litt spesielt, synes jeg.

Skrevet
Hvis hun er så sleip som TS vil fram til, hvorfor tok hun da ikke imot finnerlønn? At hun bare tok 300 og leverte alt tilbake personlig uten å kreve noe, virker litt spesielt, synes jeg.

Hvis hun hadde tatt imot finnerlønn, hadde jeg måtte åpne vesken min for å finne penger til henne, da ville jeg sett jeg manglet 300........

Skrevet
Men du var jo ikke der du heller! :murvegg:

jeg var der, møtte dette mennesket, så kroppsspråket, hørte hvordan hun hørtes ut i stemmen osv... jeg tenkte ikke over det jeg så med engang, fordi jeg var så innstilt på at hun var snill som gav vesken tilbake (noe hun var tildels), men når jeg så i etterkant, så var det henne som tok pengene.. det stemmer med det jeg så. hun var veldig stresset for eks..

Skrevet

I utgangspunktet ville jeg også takket nei til finnerlønn i en situasjon som du beskriver, og det er ikke fordi jeg ville forsynt meg selv fra lommeboken!

Jeg tror derimot at hvis jeg hadde stjælt et veske, eller syntes det var greit å ta penger fra et veske som jeg hadde akkurat funnet, så ville jeg ikke tatt meg bryet med å svare når det ble ringt på mobilen, eller i det hele tatt levere vesken tilbake til eieren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...