Gå til innhold

Høytflyvende?

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Om du hadde bedt noen beskrive deg med et ord og de sa "høytflyvende", ville du synes at det var positivt eller negativt?

Er det et positivt, eller et negativt ladet ord?

Edit: Leif :)

Endret av Chrizzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Negativt.

Jeg hadde tenkt at de så på meg som en overfladisk drømmer som prøver seg på urealistiske mål. Gjerne en høyrystet sådan.

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt det som noe kompliment, akkurat. Tolker det som manglende bakkekontakt. Men noen trives kanskje som høytflyvende? :)

Gjest Aurora Borealis
Skrevet
Om du hadde bedt noen beskrive deg med et ord og de sa "høytflygende", ville du synes at det var positivt eller negativt?

Er det et positivt, eller et negativt ladet ord?

For meg er det et negativt ladet ord, men det kan sikkert også brukes i positiv mening. Mange av oss sliter med å bruke ord og uttrykk i riktig sammenheng, og det kan iblant få merkelige resultat.

Jeg har for eksempel flere ganger fått spørsmål om jeg kan gjøre noen en bjørnetjeneste. :fnise: Det de ber om er en stoooor tjeneste, men bjørnetjeneste betyr jo ikke det da. Så ta med en klype salt sånne uttrykk folk bruker!

Gjest Chrizzy
Skrevet

Så man vil heller være jordnær en høytflyvende? Hvorfor det egentlig? Er det ikke litt kjedeligere å være jordnær en høytflyvende?

Gjest Aurora Borealis
Skrevet
Så man vil heller være jordnær en høytflyvende? Hvorfor det egentlig? Er det ikke litt kjedeligere å være jordnær en høytflyvende?

Der har du det med at ord kan oppfattes forskjellig. :)

For meg er det positivt å være jordnær, selv om jeg også kan drømme og bygge luftslott iblant. Høytflyvende mennesker er for meg noen som ikke klarer å se realitetene i øynene. Det er lov å drømme og satse høyt, men om man mister bakkekontakten blir det negativt for meg. Men om du synes det er positivt å være høytflyvende så må jo det være lov?

Skrevet

Jeg vil heller være jordnær enn høytflyvende, men det er bare meg. Du bestemmer selv hvor kjedelig du vil være. :)

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg vil heller være jordnær enn høytflyvende, men det er bare meg. Du bestemmer selv hvor kjedelig du vil være. :)

Ja, heldigvis :ler:

Men er ikke det litt kjedelig at mesteparten av den norske befolkningen heller vil være jordnær en høytflyvende da?

Ser for meg en Gravstein:

Hun fløy høyt og traff blink noen ganger, nå svever hun i skyene!

Hun var jordnær og ble til jord!

hoho :ler:

Skrevet

Nå går det jo fint an å være spennende/interessant uten å være høytflyvende, da...

Gjest Chrizzy
Skrevet
Nå er du høytflyvende. ;)

Å ja, så du tenker negativt om meg nå?

Gjest Chrizzy
Skrevet
Nå går det jo fint an å være spennende/interessant uten å være høytflyvende, da...

Det går kanskje an å være jordnær og samtidig være høytflyvende også...

Gjest Aurora Borealis
Skrevet
Det går kanskje an å være jordnær og samtidig være høytflyvende også...

Ja, den beskrivelsen hadde kanskje passet på meg som er jordnær til daglig, men som samtidig elsker å drømme om hva jeg skal bruke mine 20 Lotto-millioner på. :)

Skrevet

Jeg tenker på høytflyvende som en som bruker store ord uten at det nødvendigvis henger særlig på greip det vedkommende sier, og som generelt er litt urealistisk. Jeg synes ikke det er spesielt positivt, og det går fint an å være kreativ, drømmende og original uten å være høytflyvende :klø: Men mulig jeg ikke har forstått ordet helt riktig.

Gjest Hans Terje
Skrevet

For meg er det kanskje positivt, er trafikkpilot :ler:

Skrevet

Jeg assosierer høytflyvende med mennesker som er kreative, visjonære, som har mål og drømmer som driver dem fram. Mennesker som står for verdenshistoriens mange teknologiske og samfunnsmessige fremskritt, men også for dens enda flere feiltrinn.

Jordnære mennesker er effektive. De får ting gjort, de setter de luftige drømmene og teoriene til de høytflyvende ut i livet og sørger for at samfunnets maskineri går.

Vi trenger begge typene. Uten de visjonære mangler de jordnære retning og utvikling stopper opp. Uten de jordnære blir ingenting gjennomført.

...men du verden så irriterende de høytflyvende kan være iblant, spesielt en del av de som retter sine kreative krefter i tilsynelatende ikkeproduktiv retning, som kunst. På den annen side: Vil vi egentlig at Marianne Aulie står for den neste revolusjonen i økonomisk teori, eller det kanskje like greit at hun fortsetter med det hun gjør? ;)

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det kan også bety alternativ og tenkende, ikke tap av bakkekontakten, men en undrende som tør å stille spørsmål som andre kanskje ikke er klar for.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Hun fløy høyt og traff blink noen ganger, nå svever hun i skyene!

Hun var jordnær og ble til jord!

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...