Gjest ny kattemor Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Hei Nå håper jeg på litt hjelp og råd fra dere. I august fikk vi en kattunge (født i mai i år). I begynnelsen gikk det kjempe fint med den. Den var vant til å bruke kattedo og vi hadde ikke noen problemer med dette. Helt inntil forrige uke. Plutselig en dag oppdaget vi at katten hadde bæsjet på tre forskjellige steder i huset. Sanden i doen var nyskiftet. I site to-tre dager var hun mye ute. Doen var ute, men det ser ut til at hun brukte den veldig lite. I stedenfor bæsjet hun inne igjen. Vi kom på at vi i forrige uke kjøpte en annen type sand. Kan det være det? Er det mulig at hun nekter å bæsje der hun skal fordi hun ikke er vant til denne? Eller er det noe annet? Noen med samme erfaring eller råd? Takker på forhånd.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Det er sikkert verdt et forsøk å bytte tilbake til den gamle? Dere er sikre på at katten har hatt tilgang til doen hele tiden? (Altså ingen stengte dører og lignende.)? Dere er sikre på at doen til katten var ren? Har katten vært mye alene hjemme? Har det vært noen andre endringer hos dere som kan ha påvirket katten?
Gjest ny kattemor Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Det er sikkert verdt et forsøk å bytte tilbake til den gamle? Dere er sikre på at katten har hatt tilgang til doen hele tiden? (Altså ingen stengte dører og lignende.)? Dere er sikre på at doen til katten var ren? Har katten vært mye alene hjemme? Har det vært noen andre endringer hos dere som kan ha påvirket katten? Ja, jeg er sikker på at døren til gangen der kattedoen står ikke var stengt. Hun hadde til og med bæsjet der nede, på fliser, 1 meter borte fra doen. Første gang hun gjorde det var hun alene hjemme, men det å være alene var ikke akkurat nytt for henne. Samme natt gjorde hun det igjen, på parketten og på flisene i inngangspartiet (ved siden av doen). Så vidt jeg vet var det ingen endringer, bortsett fra det at vi kjøpte annen type sand.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Da hadde jeg nok prøvd å bytte tilbake til den gamle typen med sand. Katter er vanedyr.. Katter kan bruke avføring som en slags markering. For eksempel hvis det har skjedd endringer i livet deres (mye alene hjemme, ny katt i hus og lignende). Jeg er litt usikker på om også dette kan være et tegn på sykdom, så hvis det ikke hjelper å gå tilbake til den gamle sanden, hadde jeg nok vurdert å ringe en veterinær bare for å høre om det kan være et sykdomstegn.
Gjest Tanita Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Min gjør det om soveromsdøra er lukket om natta. Da "tar hun igjen" på den måten. Så de kan nok gjøre det av forskjellige grunner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå