Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gode tips til hjemmelagede julegaver?

Syns det er så gøy å lage julegaver, men er litt lei av strikking, syns det går for sakte. trenger noen gode tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Pose-poser" er raske å lage og mange setter pris på dem.

en pose-pose er en sånn pose av tekstil som man putter handleposer oppi. Sy en pølse med strikk-åpning i hver ende. Og lag en opphengsløkke. Enkelt og greit. Så kan du jo gjøre den så avansert du vil med dekorasjoner. Tenk på hvilke farger og hvilken stil de har på kjøkkenet, de som skal få gaven. Om mottakeren ikke er typen til å ha en sånn hengende på veggen så kan den like gjerne henge inni et skap. Et praktisk sted for oppbevaring av plastposer som ellers slenger rundtomkring.

Skrevet

Kjøp porselenskopper på hobbyforretning og mal selv! (man får tak i spesialmaling)

Få tak i treskrin og mal/dekorer/decoupage slik at de kan brukes til oppbevaring av ulike ting.

Lage handlenett (kjøp ferdig eller sy selv, dekorer med broderi, applikasjon, stofftrykk etc)

Strikk eller hekle noe, om du kan

På Panduro får man printerpapir som kan brukes som stofftrykk. Der er mulighetene uendelige! (T-skjorter, gensere, handlenett...selv laget jeg noen veldig tøffe votter til ei venninne)

Mat! Mat som gave er undervurdert, synes jeg. Hva med hjemmelaget konfekt? Eller saft og syltetøy? Hjemmelaget likør? Kjeks/småkaker i lekker innpakning?

Hmh, det var det jeg kom på akkurat nå... tror mulighetene er endeløse. Du kan jo sjekke med endel hobbyforretninger for å få litt inspirasjon :)

Gjest Aurora Borealis
Skrevet

Satt her og lurte litt på om jeg skulle lage noen julegaver selv i år jeg også. Da vil jeg i såfall kjøpe inn noen søte små kakebokser, og fylle dem med hjemmelagde julekaker. Billig! Prisen er viktig, for akkurat nå skulle jeg gjerne hatt en egen seddelpresse i kjelleren. ;)

(Hey, der har jeg noe å sette på ønskelista til jul! ;))

Gjest julekokken
Skrevet
Mat! Mat som gave er undervurdert, synes jeg. Hva med hjemmelaget konfekt? Eller saft og syltetøy? Hjemmelaget likør? Kjeks/småkaker i lekker innpakning?

Hmh, det var det jeg kom på akkurat nå... tror mulighetene er endeløse. Du kan jo sjekke med endel hobbyforretninger for å få litt inspirasjon :)

Helt enig- med mindre folk kan strikke/hekle ting du gjerne vil bruke, synes jeg en del hjemmlagde ting kun blir støvsamlere som hvertfall ikke passer inn min min interiørstil. Mat eller drikke er derimot noe av det hyggeligste jeg får- garantert noe man setter pris og og bruker (opp). Gode syltetøy, sild, hjemmelaget paté, div likører, konfekter og kaker er en slager hos meg i alle fall. Så kan man heller bruke penger p ået pent glass eller boks. Selve lagingen er også koselig- jeg har en fast medsammensvoren og vår produksjon har blitt en av de fasteste juletradisjonene mine de siste årene.

Kom forresten på at jeg har fått hjemmlagde lys en gang- det også var veldig hyggelig, for jeg brenner mye lys i julen og disse lysene så litt stutte, rustikke og søte ut- de satte jeg stor pris på. Drypping av lys er jo også en aktivitet egnet for flere

Skrevet

I år har jeg vel planer om å dyppelys, lage drops, støpe såper og prøve å lage slik varmeposer av stoff som man putter i mikroen og varmer opp.

Skrevet
Lage handlenett (kjøp ferdig eller sy selv, dekorer med broderi, applikasjon, stofftrykk etc)

:enig:

Man kan jo ikke få for mange handlenett! Også er det kult med et litt fint et, og om man absolutt ikke liker det kan man bruke det til å ha ting i inne i et skap.

Skrevet

Tusen takk for masse gode ideer.

Handlenett og poser til å ha platposer i var en super ide.

Mat tror jeg også jeg skal prøve meg på.

Er veldig glad i å male, men det er ikke noe jeg vil gi bort i forhold til at alle har så forskjellig smak og stil.

Lurer litt på de varmeposene som man kan putte i micro'n.

Hva er det?

Skrevet

Gå til anskaffelse av Pandurokatalogen, der finner du mange ideer :)

Skrevet
Tusen takk for masse gode ideer.

Handlenett og poser til å ha platposer i var en super ide.

Mat tror jeg også jeg skal prøve meg på.

Er veldig glad i å male, men det er ikke noe jeg vil gi bort i forhold til at alle har så forskjellig smak og stil.

Lurer litt på de varmeposene som man kan putte i micro'n.

Hva er det?

En avlang "pølse" med flere rom man fyller riskorn (eller andre gryn som jeg ikke vet hva heter) i, og syr igjen etterhvert som man fyller. Så syr man trekk til, og voilà:ferdig. Veldig lettvint. Brukes som en varmeflaske, og er super til bl.a nakken, siden den er en lang pølse liksom. Tror også man kan putte den i fryseren og bruke som ispose hvis man har skadet seg eller fått brannsår. Den må da nødvendigvis ligge litt lengre i fryseren enn i microen da...

Ellers tips: Sitteunderlag av ullfilt, som du kan dekorere litt. Små punger til diverse ting. Bleiemappe til de som har småbarn (en mappe med plass til noen bleier og en pakke våtservietter). Handlenett. Dette er ting som er raske og enkle å sy :)

Skrevet

Enig med de som nevner mat! Det er jo en super ting å gi bort...

Tror jeg skal prøve meg på sild i år, og muligens likør... :)

Gjest Gjest_nissemor_*
Skrevet

Et stort Norgesglass fylt med hjemmelagede brente mandler. Fin rød sløyfe rundt. Lett å lage, og folk elsker det :)

Skrevet

Eller et stort norgesglass (glasskrukker fra IKEA), og fyll det med ulike sorter av te.

Sett på en stoffbit på lokket med en fin sløyfe rundt.

Billig, enkelt og kjekt å få! :)

Skrevet
Et stort Norgesglass fylt med hjemmelagede brente mandler. Fin rød sløyfe rundt. Lett å lage, og folk elsker det :)

Eller et stort norgesglass (glasskrukker fra IKEA), og fyll det med ulike sorter av te.

Kjempegode tips! :)

Selv lager jeg glass med tørket sopp, soppsoya på flasker og små krydderglass med soppmel. Lager etiketter selv og miniatyr oppskriftshefter. :Nikke:

Jeg har også tenkt å hekle små julehjerter, de er jo bare såååå søte!

-misa

Skrevet

vet du om noen gode nettsider hvor jeg kan bestille god (gjerne litt spesiell) te, som ikke koster alt for mye....

Skrevet

Hmm nei det vet jeg desverre ikke. Men gå på sunkost/helsekost butikkene og sjekk utvalget der ;) De har mange sorter med litt ulike og uvanlige smaker som f.eks jordbær/vanilje, eple/kanel.

Kjøper de i esker av ca 30 poser, og kjøper du et par esker av ulike sorter og gir vekk en "miks" har du plutselig mange julegaver å gi vekk til en billig penge! :)

Skrevet
vet du om noen gode nettsider hvor jeg kan bestille god (gjerne litt spesiell) te, som ikke koster alt for mye....

Tetid Har visstnok gode priser og rask levering

Hvis du bor i Oslo må du dra på Le Palais du Thé. De har åpnet butikk på Olaf Ryes plass også, og har et kjempebra utvalg av alle mulige slags teer.

Klippet fra en tråd på nettet: www.hervik.com har agentur på te fra danske chaplon (www.chaplon.dk) . Det er også mulig å bestille direkte fra nettbutikken til chaplon. De har et glimrende utvalg, og er svært nøye med oppbevaring og pakking. Du er med andre ord garantert fersk og aromafylt te.

Lykke til. :)

-misa

• 2 år senere...
Skrevet

skrev dette i en annen tråd tidligere idag:

eg er også i en situasjon med veldig lite penger. Derfor har eg forsøkt å tråle internett eller tips til julegaver som jeg kan lage billig. Mine egne kriterier var at det må være noe som jeg selv hadde likt å få i gave. Det kan heller ikke være strikking, avansert sying for dette er ting jeg ikke kan.. :)

Her har du mine tips om hva du kan lage som billig julegave:

- Lag en vannkaraffel, kopper, godteskål e.l.! kopper og godisskål er det mulig å finne billig flere plasser. Ofte er de kjedelige billige, så kjøp billig og lag veldig fint og personlig. Ta en tom, blank vinflaske i glass. Vask bort etiketter og stemple på bokstaver med eget ord. elsker den vannflaska på denne linken (her finnes også mer nøyaktig trinn for trinn metode). På vannflasken så går det også an å kjøpe en vinkrok for å komplettere karaffelen.

http://www.klikk.no/...ticle630452.ece

- Lag egen oppslagstavle. Har ikke funnet den som ser ut akkuratt slik jeg vill men her finnes litt tips:

http://www.klikk.no/...ticle422716.ece

Jeg tenkte å lage en med stoff fra en gammel lys/grå rutig skjorte som jeg aldri bruker. Jeg har ikke bestemt meg enda om jeg skal ha bånd som i lenken, eller bare lite bånd på sidene, som gjør att man kan feste bilder av familien til mottageren i svart/hvitt. Vil også henge på en liten kalender og markere bursdager og årsdager. Tenkte også lage en egen merkelapp i hjørnet hvor det står "laget med kjærlighet"

- Til min stefar tenkte jeg å brenne ut dvd med serien "the pacific".

- Mamma elsker lydbøker. Hun har ipod som hun ikke helt kan med, så legger inn ny musikk på den og lydbøker. Lydbøker kan man også brenne på cd. kjekt for mamma, billig for meg!

- lage hjerte av tynne og mange kvister, fest sammen med ståltråd så har du en flott dekorasjon. pynt ekstra med bånd el om du vil det :)

- du kan også lage kosedyr av strømper. http://scrolla.blogg...y/pyssel-1.html for inspirasjon (du må bla litt med på siden så er det kosedyr av strømper der. kjempefine! )

Andre får gjerne komme med sine forslag som man kan lage fint og enkelt :)

Skrevet

- Jeg har i flere år laget mange par med strikkede tøfler som jeg tover i maskin. Kjempeenkle å strikke, tykke pinner og bare rillestrikk. De er blitt så populære i familien at de slites ut i løpet av året og folk ønsker seg nye året etter.. :)

- Lager glass med eplechutney m/chili og masse godt krydder

- Glass med sild

- snaps laget på krydderurter

- diverse hjemmelagede geleer/marmelader

- små stykker med hjemmelaget lammerull (alltid en vinner)

- krukker med deilige trøfler

- krukker med kaker

- glass med eplemos

-kjøpte også et år noen serveringsbrett i tre på ikea - dekorerte med serviettdecoupage i bunnen og de ble flotte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...