Gå til innhold

Når barna tar på kjønnsorganene


Minni

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 2.5 år som har begynt å oppdage kjønnsorganet sitt, og utforsker det nyskjerrig.

Det er selvsagt helt naturlig, og ikke noe jeg kommenterer på noen måte.

Men når jeg skifter bleier på henne og vasker henne, tar hun seg ofte nedentil.

Da hender det at jeg sier "nei" fordi det er grisete/uhygienisk å fingre på tiss og bæsj.

Men så tenker jeg at hvis hun hele tiden får høre "nei" når hun tar seg der så oppfattes det kanskje som noe negativt og ulovlig å ta seg nedentil, og det er jo ikke det jeg ønsker å signalisere.

Hun skjønner jo ikke at jeg sier nei pga hygienen.

Man kan jo bare vaske hendene etterpå, men det blir jo mye ekstra styr hver eneste gang man skal skifte bleie.

Hva gjør dere? Sier dere nei og holder fingrene borte fra det området?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasker hendene og vakser datteren min nedentil. Man skal ikke si nei eller ta vekk hendene fordi da kan de oppfatte det som negativt å ta seg der og fordiner det med tabu. Ergo, de får et anstrengt forhold til seksualitet.

Dette har jeg faktisk lest om og, at mange barn og når de blir voksne kan få et anstrengt forhold til seksualitet fordi foreldrene sa nei, fy, ikke gjør det osv.

Men hvorfor skal vi si nei? Det jo faktisk helt naturlig. Her i huset skal jeg i hvertfall ikke si nei når barna mine holder på sånn.

Sier at det er noe man gjør når man er alene.

Jeg lar henne holde på som hun vil. Hun har ikke kommet så langt der hun drar ned bleien og sitter seg til å gjøre du vet hva foran alle sammen.

Men hun fomler med fingrene nedi der.

En helt naturlig prossess.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille gutt på 4 år har også funnet ut at han har noe der nede!! - og det ser ut til at han har forstått at det er godt å ta på, for han er rimelig opptatt fortiden !!!

icon_smile.gificon_smile.gif

Vi lar han holde på, og etterpå vasker han hendene - ferdig med det! Ikke noe slit i å vaske hendene !!

I påsken var vi på besøk hos besteforeldrene. Tidlig på morgenen ( før mamma og pappa gjerne står opp icon_eek.gif ) vekket han meg, la seg med ryggen på pappas rygg og sa: "Mamma, se ! Se hva jeg klarer ! icon_eek.gif )" Da hadde han klart å dra forhuden helt tilbake - og det var gutt som var stolt !!! "Ja,det er fint,men ikke nå, nå er det natta !! ) svarte mor. icon_smile.gificon_smile.gif

Jeg mener også det er viktig å la de små få finne kroppen sin uten at vi voksne skal vise verken det ene eller det andre. For meg er det ikke veldig interessant hva han finner på "der nede", men jeg skjønner at han syns det. Hvis jeg ikke kommenterer det nevneverdig, vil han etterhvert skjønne at dette ikke er noe for meg, og vil sikkert gjøre det når han er alene. Og det er helt greit og sikkert nødvendig for ham. La de små kose seg !!! icon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...