Gå til innhold

Bryllupsreise

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal på bryllupsreise neste år, og sliter litt med å finne ut HVOR vi vil! :)

Vi har absolutt INGEN interesse av å bruke sekssifret beløp på en ferie, men ønsker oss en skikkelig tur på minimum en uke/ti dager.

Her er noen av kriteriene vi har kommet frem til:

-Vi vil oppleve noe, og kunne variere. Ikke strandmennesker.

-God mat og drikke, hyggelig atmosfære.

-Gjerne et sted med morsomme og eksotiske markeder o.l. hvor man kan gå og kikke og handle billige, morsomme gjenstander man ikke finner i Norge.

-Gjerne både opplevelser i form av f.eks natur- og historisk relaterte aktiviteter. Og i form av f.eks flott arkitektur og kultur.

- Ikke party/turist/kjøttkaker på restauranten-sted! :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg henger meg på denne tråden... vi sliter også :sukk:

Skrevet
Jeg henger meg på denne tråden... vi sliter også :sukk:

Crap! Ble helt ellevill over at noen gadd å hjelpe oss, men der var du til fint lite nytte, gitt! :P

Skrevet

Hei,

Sekssifret beløp (100 000+) er vel også i drøyeste laget for de fleste, men jeg regner med at du mener en relativt rimelig tur?

Litt avhengig av hvilken årstid dere reiser, så trenger man jo ikke dra så langt for å oppleve kunt, kultur, markeder osv. Kanskje noen dager i Firenze kombinert med noen dager med bil i Toscana? Da får man både flott natur, koselige små byer, spennende arkitektur og veldig god mat og vin.

Ellers kan jeg også anbefale å reise med bil i Andalucia- man kan ha noen dager i byer som Sevilla, se Gibraltar og små landsbyer. Det kan jo evt kombineres med en kjapp tur til marokko? 1 uke el 10 dager vil absolutt være tilstrekkelig for å få følelsen av å kunne se nye ting uten å stresse- bare legg et reiseprogram som ikke er altfor tett.

Provence er jo også ypperlig for slike turer; kombiner noen storbydager med noen rolige turer i innlandet med små koselige landsbyer.

Jeg regner med at det nå er tydelig at jeg er glad i bilferie- for da er man jo fleksibel og kan variere mellom storby- og reising på landet. Kan absolutt anbefales i Skotland og England også. Da kan man jo se noen slott/byer og bo i små villages rundt omkring.

Mange av disse forslagene kan gjøres ganske rimelig. Flybilletter kan kjøpes i god tid- se opp for kampanjer- særlig Norwegian har jo billige storbybilletter som lett kan kombineres med leiebil og reiser utenfor byen. Hvis du gjøre litt research på hoteller rundt omkrin- og kjøper deg en god guidebok, så finner du sikkert overnatting som ikke er altfor dyrt også. I England/Skotland vil jeg absolutt anbefale Bed&Breakfast- det kan være utrolig koselige rom og ikke så dyrt som hotell.

Skrevet

Eller hva med Marokko? Det er ikke langt dit, det er ikke dyrt og det passer fint for en 10-daers tur og det er et utrolig flott land.jeg. Marokko passer fint inn med dine oensker, spesielt hvis du holder deg unne kysten, selv om Essaouira er veeeldig koselig.

Marrakesh er en veldig spennende by og kan fint kombineres med noen dager i Atlasfjellene og noen dager i Sahara. (Vi red paa kameler i noen timer, overnattet i berber telt og hadde kanskje den mest romantiske natten noensinne i sanddynene under stjernene...Ganske klisje, men en utrolig festlig opplevelse)

Det er ogsaa mye romersk historie i Marokko med store og tildels ganske ukjente romerske ruiner. Byen Meknes og Fez ler ogsaa veldig interesante byer aa besoeke. Islamsk arkitektur er det naturligvis ogsaa mye av.

Naturen i Marokko er helt spekakulaer og utrolig nesten samme hvor man er, spesielt naar man reiser fra Marrakesh soerover til Sahara.

Vi kombinerte turen til Marokko med en tur i Granada/Andalucia, som ogsaa er et omraade verdig for en bryllupsreise.

Og som noen sa over meg, Skottland er ogsaa et fint sted aa reise til med mange smaa perler.

Skrevet

Hvis temperatur ikke spiller noen rolle kan jo Praha være en idé? Det er en nydelig by.

Hvis dere vil ha det varmt kan jo land som Cuba (der har de ikke noe god mat riktig nok), Thailand eller Tunisia være noe? (De siste to er kanskje kjent for å være turistmagneter, men det er jo bare å styre unna de verste stedene.)

Hva med Hellas?

Skrevet

Hvis du er ute etter noe ala Thailand, men vil styre unna turistene kan jeg absolutt anbefale Laos. Det er Thailand, slik Thailand var for en del år siden... :D Ikke er det særlig dyrt heller, men flyreisen er noe herk, da...

Skrevet

Vi har tenkt å dra noen dager til Roma først og så videre til Amalfikysten. Går selvfølgelig an å bade der, men også mye å se, f.eks. Pompeii. Vi skal også til øyen Procida, hvor blant annet deler av "Talented Mr. Ripley" er spilt inn... husker når jeg så filmen at jeg syntes det var så sinnsykt vakkert der, og skal visst ikke være så mange turister heller i forhold til f.eks. på Capri. Men er selvfølgelig vanskelig å unnslippe store turistmengder i Italia... har ikke vært på noen av de stedene vi skal til før, men tror i allefall du skal kunne unngå norske barer og restauranter her :P

Italia er selvfølgelig ikke det billigste landet man kan dra til, men spørs hva man sammenligner med. Vi har ikke laget noe budsjett enda, men regner med å bruke kanskje 30 000 tilsammen.

Et billigere alternativ er Slovenia eller Kroatia. Spesielt i Kroatia er det MYE å se. I byen Pula er det blant annet et colloseum, triumfbue, tempel fra romertiden... Zagreb vil jeg ikke anbefale, men også på Korcula, i Split og Dubrovnik er det mye å se. Fra Dubrovnik er det kort vei til Montenegro, som jeg selv ikke har vært i, men som visstnok skal være nydelig. I Slovenia kan jeg anbefale Ljubljana (vanvittig romantisk!), Bled (gammelt kursted med et stort slott som hovedattraksjon) og Piran (kanskje ikke så mye å se her, men veldig romantisk lite badested. Ikke sandstrand, bare steiner, men går an å dra til Portoroz for sandstrand. Men dette er chartersted, så vi syntes det var ganske harry i allefall :P)

Lykke til med å finne riktig sted for dere :)

Skrevet

Vi blir nok rett og slett nødt til å reise en uke på hytta som bryllupsreise siden bryllupet i seg selv koster mer enn nok for vår del. Så bryllupsreise blir nok utsatt på ubestemt tid. Men vi drømmer selvsagt om å reise og vi har litt av de samme kriteriene som dere. Her er min forslag:

- Malaysia : som et alternativ til turistifiserte Thailand. Selv om dere ikke er utpregete strandmennesker har de visstnok enda finere strender her enn Thailand. Maten skal visst være en egen opplevelse også. Broren min og samboeren var her i fjor og reiser mer enn gjerne tilbake. Hovedstaden Kuala Lumpur er visst også fascinerende.

- Island

- Malta

- Madeira

- Safari i Sør-Afrika (kan få gode priser på pakketilbud på 10 dager)

- Paris

- Azorene

- Gambia (er en del av charterprogrammet til Ving)

- New York

Skrevet

Hva med ett cruise?

Det skal vi, de er en glimrende måte å reise på. Man får se mange fine steder, man kan dra på guidete turer m/kultur o.l. Man kan gå på markedder. Man kan få litt sol og bading, og dte er masse god mat og tid til å pleie hverandre :jepp:

Åhhh som jeg gleder meg!

Håper dere finner den perfekte bryllupsreisen for dere.

Skrevet
Hva med ett cruise?

Det skal vi, de er en glimrende måte å reise på. Man får se mange fine steder, man kan dra på guidete turer m/kultur o.l. Man kan gå på markedder. Man kan få litt sol og bading, og dte er masse god mat og tid til å pleie hverandre :jepp:

Åhhh som jeg gleder meg!

Håper dere finner den perfekte bryllupsreisen for dere.

Hvor skal dere på cruise? Og hvor vil du anbefal å bestille fra? :)

Ideer til reise kan være New York og Miami...vi spekulere på å reise begge stedene..:)

Skrevet

jeg henger meg med på tråden her.. sliter vi også..

men vi har noen ideer som vi sliter med å bestemme oss for..

- cuba (han jeg skal gifte meg med er veldig interessert i landet)

- Irland (spennende kultur, mye å oppleve)

- Maldivene (ett ord: LUKSUS!!)

- Thailand (historie, kloster, spennende mat og eksotisk)

- Bali (luksus og eksotisk)

- Cruise i karibien

- Brighton i Storbritania ( var der for noen år tilbake, vil gjerne vise mannen min den fantastiske plassen)

Noen av desse reisene er av dyrere klasse, mens andre er rimligere.. Min mann jobber i økonomi avdelingen på et reisebyrå så jeg har gitt han oppgaven av å ordne bryllupsreise bak min rygg og overaske meg på bryllupsdagen (siden jeg sliter med å bestemme meg for hva jeg vil..)

Skrevet

Jeg vil anbefale tuproperatøren www.hvitserk.no på det varmeste!

Selv har jeg være på 3 av turene deres, og hver av de var en opplevelse for seg selv.

Kilimanjaro med 3 dagers safari i MasaiMara

Romsdalseventyret

Kajakk på Svalbard

Vi vet ikke hva vi skal til med enda, men vi kikker på strand og slaraffenferie disse ukene rett etter bryllupet :)

Skrevet
Hvor skal dere på cruise? Og hvor vil du anbefal å bestille fra? :)

Ideer til reise kan være New York og Miami...vi spekulere på å reise begge stedene..:)

Vi skal på middelhavscruise med RCCL (royal caribean cruiseline)

Reiser fra Barcelona, innom flere steder i Italia og frankrike....

Turen kommer på litt over 20 000 inkl. fly tur/retur, 7 netter omord, all mat inkudert og en litt høyere standar en "økonomi" klasse

Har reist med Rccl tidliger og det var en kjempe opplevelse, jeg anefaler til alle!

Skrevet

Vi reiser til Indonesia:

Bali - Lombok - Singapore!

Mye luksus for pengene, samt gode aktivitets og treningsmuligheter! Høysesong værmessig fra juni måned..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...