Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Foreldrene til samboeren min ga ham og søsknene ris på rumpa ganske ofte. Dette var delvis etter at det ble forbudt. Jeg merker at jeg kvier meg veldig for å la barna våre overnatte hos dem. Er det noen som har vært i samme situasjon og har noen råd?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Om de brukte for en goood stund siden, så har de nok lært at det ikke er akseptablet i dag. Og om du er usikker, så gir du beskjed at det er uaktuelt med ris. Vanskeligere er det vel egentlig ikke?
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Vet du hvilken holdning besteforeldrene har til dette i dag? Det er vel sånn når det kommer forbud at det tar en del år før folk flest har innfunnet seg med den nye regelen. Derfor er det kanskje ikke så merkelig at de har gitt ris etter at det var forbudt. (Jeg vet ikke når forbudet kom?) Dersom besteforeldrene i dag respekterer at det ikke er lov å slå barn så ville jeg ikke nølt med å la dem passe barna. Mine egne foreldre kunne si at "han hadde hatt godt av litt ris på rumpa nå" når barnebarna oppførte seg dårlig. Men de ville aldri virkelig gjort det, det er bare et utsagn som henger igjen fra tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Vet du hvilken holdning besteforeldrene har til dette i dag? Det er vel sånn når det kommer forbud at det tar en del år før folk flest har innfunnet seg med den nye regelen. Derfor er det kanskje ikke så merkelig at de har gitt ris etter at det var forbudt. (Jeg vet ikke når forbudet kom?) Det ble forbudt en gang på slutten av 80-tallet. Det er dette med holdningen deres nå som er litt av problemet. Han har aldri snakket med dem om det som voksen, og jeg tror ikke han har noe lyst til det heller. Det er nok fremdeles litt sårt. Men vi får vel bare manne oss opp til å ta en samtale med dem om det.
Gjest eg Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Om de brukte for en goood stund siden, så har de nok lært at det ikke er akseptablet i dag. Og om du er usikker, så gir du beskjed at det er uaktuelt med ris. Vanskeligere er det vel egentlig ikke? Ja, hadde det enda vært så vel. Det handler ofte ikke om hva som er akseptabelt eller ikke, eller at det var noe som hørte til den tiden. Det handler om en grunnleggende holdning enkelte sitter med når det gjelder barneoppdragelse. Mine foreldre ga meg og min bror ris, og var av den formening at det måtte til for unger skulle ha respekt for sine foreldre. Den holdningen har de den dag i dag, hvis ikke ungen reagerer første gang de sier fra så "må de ta hardt i dem" som de kaller det. For mine foreldre er det ingen mellomting, enten ris eller fri oppdragelse, de har null forståelse for andres synspunkter på dette området. Og foreldre med den holdningen er det ikke lett å prate med, og derfor har de aldri fått passe mine barn. Men TS og hennes mann får ta en prat med hans foreldre, sånn generell prat kanskje for å sjekke ut hvordan deres holdninger er i dag. Og har de endret holdning så er det vel og bra, har de ikke så får det konsekvenser for deres omgang med barnebarna.
adriana7 Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Ja, hadde det enda vært så vel. Det handler ofte ikke om hva som er akseptabelt eller ikke, eller at det var noe som hørte til den tiden. Det handler om en grunnleggende holdning enkelte sitter med når det gjelder barneoppdragelse. Mine foreldre ga meg og min bror ris, og var av den formening at det måtte til for unger skulle ha respekt for sine foreldre. Enig! Det handler om en grunnleggende holdning, og er ikke noe et "nylig" lovverk vil endre. Her synes jeg vi yngre nordmenn ofte er litt naive ( meg inkludert). Mine svigerforeldre ( og til en viss grad min mann) synes det er paa sin plass med en smekk paa rumpa i ny og ne. Og de synes ikke bare det er ok, de tror det er til det beste for barnet, for at barnet skal laere rett fra galt... Saa til alle disse "bare ta en prat om det" raadene... hadde det bare vaert saa enkelt! Det er en grunnleggende holdning, og disse menneskene er ogsaa glade i barna. Hvis vi sier det ikke er bra, saa har de motarguementer for denne "moderne oppdragelsen" som ikke er noe bedre... Det er ikke slik at en trend ( for er det ikke det oppdragelse er? Trender?), forandrer eldre menneskers syn. Aa faa alle til aa slutte med ris paa rumpa, er umulig. Det vil ihvertfall ta mange tiaar. Det eneste man kan gjoere, er aa utrykke sine oensker, og ta konsekvente valg. For eks, hvis dine barn forteller at de fikk ris paa rumpa, saa konfronter besteforeldrene og avgjoer at de ikke faar vaere der hvis det skjer igjen. Og saa staa for det..
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Her er det vel rom for litt nyanser? En lett klaps på rompa eller en dask på fingrene er nok til å få enkelte til å hyle opp om barnemishandling. Selv bruker jeg ikke slike metoder, for jeg har ikke tro på at det bærer noe godt med seg. Men jeg tror heller ikke barna får arr på sjela av sånt, og mener derfor det ikke er så katastrofalt om besteforeldrene gjør det.
Gjest Gjest_jeg_* Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Her er det vel rom for litt nyanser? En lett klaps på rompa eller en dask på fingrene er nok til å få enkelte til å hyle opp om barnemishandling. Selv bruker jeg ikke slike metoder, for jeg har ikke tro på at det bærer noe godt med seg. Men jeg tror heller ikke barna får arr på sjela av sånt, og mener derfor det ikke er så katastrofalt om besteforeldrene gjør det. Hva vet du om det? Sitter du med fasiten på hvordan alle barn reagerer og føler? Jeg tror også, og da mener jeg at jeg tror men ikke sitter med fasiten - at et klaps gir et øyeblikks sjokk over at noen kan behandle dem på den måten og at det kanskje vil gi dem et annet bilde av besteforeldrene. Men jeg tror også at jevnlige klaps gir større skader enn et klaps once in a lifetime, noen ganger er dessverre jevnlige klaps mer vanlig. Ingen av oss kan si hvordan andre føler eller bør føle, vi kjenner kun våre egne grenser og hvordan vi reagerer på at de grensene overskrides. Personlig har jeg ingen behov for nyanser på dette området, har klart å oppdra tre barn uten å ty til klapsemetoden.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #9 Skrevet 8. oktober 2008 Min far gikk over streken og brukte fysisk avstraffelse et par ganger i min oppvekst. Dette er ikke noe han er stolt av eller mener var en god ting å gjøre. Begge tilfellene skjedde i situasjoner da han var utslitt og frustrert og jeg hadde hyyylt i timesvis. Jeg tenker nå at alle kan gjøre feil. Og at han har endret seg mye på disse årene han også (blitt voksnere roligere og tryggere). Dessuten tror jeg uansett det er forskjell på barn og barnebarn når det gjelder hvor presset situasjon man kan komme opp i. Jeg har et godt forhold til min far i dag og har ingen betenkeligheter med å bruke han som barnevakt. Han er en super bestefar.
Gjest eg Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 Min far gikk over streken og brukte fysisk avstraffelse et par ganger i min oppvekst. Dette er ikke noe han er stolt av eller mener var en god ting å gjøre. Begge tilfellene skjedde i situasjoner da han var utslitt og frustrert og jeg hadde hyyylt i timesvis. Jeg tenker nå at alle kan gjøre feil. Og at han har endret seg mye på disse årene han også (blitt voksnere roligere og tryggere). Dessuten tror jeg uansett det er forskjell på barn og barnebarn når det gjelder hvor presset situasjon man kan komme opp i. Jeg har et godt forhold til min far i dag og har ingen betenkeligheter med å bruke han som barnevakt. Han er en super bestefar. Flott for deg, jeg for min del har ikke den samme erfaringen.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 Flott for deg, jeg for min del har ikke den samme erfaringen. Jeg forstår ikke? Hva slags erfaring er det du ikke har?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #12 Skrevet 8. oktober 2008 Er det mulig??? Så du tror de kommer til å rise barnet ditt nå, siden de gjorde det før i tiden?? Hvorfor ikke si til dem at det ikke er "akseptabelt" for deg, så får de seg nok en god latter. De er nok ikke idioter selv om de ble født noen år før deg...
Gjest eg Skrevet 8. oktober 2008 #13 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg forstår ikke? Hva slags erfaring er det du ikke har? ?? At min far ikke angrer på sin oppdragelse og fortsetter å følge den på sine barnebarn, det er min erfaring. Forstår du bedre nå?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #14 Skrevet 8. oktober 2008 Er det mulig??? Så du tror de kommer til å rise barnet ditt nå, siden de gjorde det før i tiden?? Hvorfor ikke si til dem at det ikke er "akseptabelt" for deg, så får de seg nok en god latter. De er nok ikke idioter selv om de ble født noen år før deg... Jeg vet om flere besteforeldre som har gitt sine barnebarn ris mot foreldrenes ønske, så hvorfor kommer du med et så verdiløst svar?
Gjest eg Skrevet 8. oktober 2008 #15 Skrevet 8. oktober 2008 Er det mulig??? Så du tror de kommer til å rise barnet ditt nå, siden de gjorde det før i tiden?? Hvorfor ikke si til dem at det ikke er "akseptabelt" for deg, så får de seg nok en god latter. De er nok ikke idioter selv om de ble født noen år før deg... Har du ikke lest de andre svarene? Det er ofte en grunnleggende holdning som ligger bak denne formen for oppdragelse, ikke at det var vanlig på den tiden det skjedde. Og er det denne holdningen de besitter så ler de nok gjerne, men av deg som ikke forstår at foreldre må vise seg som sjefen i huset. Så hvis du aldri har vært utsatt for sånne foreldre selv så forstår jeg at det kan være vanskelig å forstå at noen virkelig har denne holdningen. De finnes dessverre, men det kan godt hende at TS sine svigerforeldre har endret seg selv om mine ikke har det.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #16 Skrevet 8. oktober 2008 Hva vet du om det? Sitter du med fasiten på hvordan alle barn reagerer og føler? Jeg tror også, og da mener jeg at jeg tror men ikke sitter med fasiten - at et klaps gir et øyeblikks sjokk over at noen kan behandle dem på den måten og at det kanskje vil gi dem et annet bilde av besteforeldrene. Men jeg tror også at jevnlige klaps gir større skader enn et klaps once in a lifetime, noen ganger er dessverre jevnlige klaps mer vanlig. Ingen av oss kan si hvordan andre føler eller bør føle, vi kjenner kun våre egne grenser og hvordan vi reagerer på at de grensene overskrides. Personlig har jeg ingen behov for nyanser på dette området, har klart å oppdra tre barn uten å ty til klapsemetoden. Du kan da umulig ha lest innlegget du her svarer på. Innlegget handlet om hva jeg TROR og hva jeg MENER. Jeg sier da ikke med ett eneste ord at jeg VET noe som helst. Og jeg skrev faktisk at jeg selv ikke bruker slike metoder.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #17 Skrevet 11. oktober 2008 Man behandler gjerne sine egne barn annerledes enn barnebarn og andres barn. Gi beskejd om at rising ikke er aktuelt, verre er det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #18 Skrevet 11. oktober 2008 Foreldrene til samboeren min ga ham og søsknene ris på rumpa ganske ofte. Dette var delvis etter at det ble forbudt. Jeg merker at jeg kvier meg veldig for å la barna våre overnatte hos dem. Er det noen som har vært i samme situasjon og har noen råd? Du må huske at på den tiden da disse besteforeldrene var unge foreldre som kanskje var på 50-60 tallet eller noe. Ikke vet jeg så ble ris sett på som en normal del av oppdragelsen. F.eks jeg vet at min avdøde bestefar ga min far ris. Men har rørte aldri meg eller mine søsken. Det samme gjelder min avdøde bestemor. Du må huske at de oppro barn i en tid hvor ris ikke ble sett på som nøvendigvis en gal ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå