Gjest Gjest_Kitekat_* Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Vi har bodd sammen i tre år og har det på mange måter veldig bra sammen. Men han sliter med hukommelse, fokus og konsentrasjon etter en bilulykke med hodeskade. Han fungerer noenlunde ok i jobben sin, men sliter også der med hukommelsen. På hjemmebane er han en utrolig snill og omsorgsfull kjæreste. Han er det beste som har skjedd meg! Men så er det alt som går i surr pga hans problemer med hukommelse/konsentrasjon. Han glemmer ting vi har avtalt, gjør ofte det stikk motsatte av det vi nettopp har blitt enig om at vi skal gjøre. Dette handler stort sett om småting. Hadde det vært noen få av dem ville jeg ikke reagert noe særlig. Men det er så mye. Det skjer mange ganger hver dag. Nå kjenner jeg at frustrasjonen min er så sterk at jeg blir skikkelig fortvila. Han er nok enda mer fortvila, for han vil jo ikke gjøre sånt. Han ser at jeg blir frustrert, og da blir han lei seg. Og sånn går vi i sirkler. Jeg har prøvd å være positivt fokusert, ikke reagere når han glemmer ting eller gjør ting vi har blitt enige om ikke å gjøre. (F.eks. pengebruk når vi har så lite penger at vi knapt har råd til middag) Vi bruker ofte huskelapper for at han skal huske ting vi har blitt enige om. Men det er grenser for hvor mye man kan skrive ned, og hvor mye han skal være nødt til å lese gjennom før han tar avgjørelser om smått og stort. Er det noen som har råd om hva vi kan gjøre? Finnes det kurs for å styrke hukommelsen? Og iblant er jeg usikker på om det er hukommelsen eller konsentrasjonen som er det største problemet. Kanskje mest det siste. Og hvordan kan han så trene opp konsentrasjonsevnen? Setter stor pris på hjelp!
Chianty Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Hei skjønner veldig godt du er frustrert. Har selv hatt det slik i 8 år. Der er det altså meg som har problemer med hukommelsen. Jeg har snakket mye med mine barndomsvenner og min familie,spessielt brødre og mor. De har julpet meg mye med å komme "i mitt gamle jeg" etter ulykken. Kanskje han også skulle prate mye med andre familie medlemmer for det har julpet meg mye! - men det er også viktig at du prater mye med ham. Han trenger deg utrolig mye, det er en utrolig tøff hverdag å gå igjennomuten å huske. Det er ingen enkel sak. Han kan også ta samtaler med lege eller en pysolog, men det er en tøff start både for deg & ham! Selv har jeg en kalender inni skapet der koppene står, når jeg henter meg kopp om morgnen,ser jeg på kalenderen og vet da hva jeg skal gjøre de neste timene! Har en gul lapp på PCen som det står "ta et glass saft" Når jeg henter et glass, ser jeg igjen kalenderen. Både barn & mann er flinke til å skrive på kalendere. Der står småting som feks., mate hamsterene, hente ungene kl 2, levere barna kl. 08 Ikke sant- de minste ting må skrives opp, ellers går det meg forbe. Hukommelse er ikke til å mase med, jo mere du maser, jo mere blir han lei & trøtt av dette! Du må ta en dag av gangen og lære han litt & litt. eneste råd jeg kan gi. Men kontakt meg igjen om det er noe mere. Jeg har kommet meg veldig,serlig det siste året, men med hjelp av mann,barn og familie. Takket være dem jeg er kommet så pass opp!
Gjest Gjest_Kitekat_* Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Hei skjønner veldig godt du er frustrert. Har selv hatt det slik i 8 år. Der er det altså meg som har problemer med hukommelsen. Jeg har snakket mye med mine barndomsvenner og min familie,spessielt brødre og mor. De har julpet meg mye med å komme "i mitt gamle jeg" etter ulykken. Kanskje han også skulle prate mye med andre familie medlemmer for det har julpet meg mye! - men det er også viktig at du prater mye med ham. Han trenger deg utrolig mye, det er en utrolig tøff hverdag å gå igjennomuten å huske. Det er ingen enkel sak. Han kan også ta samtaler med lege eller en pysolog, men det er en tøff start både for deg & ham! Selv har jeg en kalender inni skapet der koppene står, når jeg henter meg kopp om morgnen,ser jeg på kalenderen og vet da hva jeg skal gjøre de neste timene! Har en gul lapp på PCen som det står "ta et glass saft" Når jeg henter et glass, ser jeg igjen kalenderen. Både barn & mann er flinke til å skrive på kalendere. Der står småting som feks., mate hamsterene, hente ungene kl 2, levere barna kl. 08 Ikke sant- de minste ting må skrives opp, ellers går det meg forbe. Hukommelse er ikke til å mase med, jo mere du maser, jo mere blir han lei & trøtt av dette! Du må ta en dag av gangen og lære han litt & litt. eneste råd jeg kan gi. Men kontakt meg igjen om det er noe mere. Jeg har kommet meg veldig,serlig det siste året, men med hjelp av mann,barn og familie. Takket være dem jeg er kommet så pass opp! Tusen takk! Kanskje jeg tar kontakt med deg på pm en dag. Jeg er registrert bruker men har valgt å være anonym gjest fordi dette er altfor sensitivt til at jeg vil tørre å risikere at noen skal skjønne hvem jeg skriver om. Tusen takk for støtten og rådene!
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 Som å lese om mitt forrige forhold og min eks, men med en stor forskjell - han hadde ingen hjerneskade etter ulykke og mente at var det bare. Som du selv skriver er det begrenset hvor mye man kan skrive ned. Det er ikke alt det går an å få skrevet ned, og noen glemmer det som står på lappen i det sekundet det er lest. I og med at din samboer har en skade så kan han høyst sannsynlig også få hjelp. Alle norske sykehus har lærings- og mestringssentre. Et eller annet senter i Norge har nok tilbud til dere http://www.mestring.no/ sjekk her og ta kontakt med dem
Gjest Gjest_rulle_* Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Kanskje silva kurs kan hjelpe? Vet ikke helt jeg, men siden er www.silvametoden.no Uansett så må dere ha lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå