Gå til innhold

Hva gjør dere med balkongplantene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må vel bare innse det: høsten er her og det er slutt på årets balkongsesong. Plantene er brune og døde, og jeg har pakket inn puter&pledd. Men siden dette var vår første balkongsesong (hvordan klarte vi oss uten??), så er jeg usikker på hva vi skal gjøre med plantene som vi har hatt i kasser. Vi plantet dem der i vår, og kan aldri tenke meg at de kommer tilbake til neste år. Men skal vi fjerne dem helt og bare la jorden ligge igjen, klippe dem ned og satse på at restene forsvinner i løpet av vinteren, eller bare la dem stå som de står? Hvordan gjør dere det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tømmer jeg kassene/krukkene helt og jeg kaster både blomster og jord. Hadde jeg hatt en kjeller så ville jeg nok prøvd å la noen av plantene overvintre der, men siden jeg ikke har det så blir det til at jeg kjøper nye neste år. I hagen satser jeg stort sett på stauder som kommer igjen år etter år.

Skrevet

Her lat jeg det bare stå som det er , og om det ikke blomstrer neste år , kaster jeg alt og legger i ny jord med blomster.

Skrevet

Her fjerner jeg alt som ikke overlever vinteren og har tørket ut, og rydder bort krukkene. Blomsterløk for høsten plukker jeg opp, og vårens setter jeg ned. Jeg har en del vintergrønne planter, disse plasseres slik at vi ser de innenfra. Flereårige planter klipper jeg ned.

Urtebeddet og grønnsaksbeddene dekker jeg med granbar. Det ser mye penere ut, og beskytter plantene mot kulde.

Oppsummert - vet du at det ikke kommer noe der neste år, ville jeg fjernet alt inkludert jord. Er du usikker, ville jeg klippet ned, og dekket med granbar. Husk at krukker kan sprekke om de står ute over vinteren, så det kan være smart å plassere de i en kjellerbod el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...