Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 La oss si at en Afrikaner hadde voldtatt min søster. Og jeg hadde banket opp denne Afrikaneren ville det vært en rasistisk handling av meg. Eller en forstålig handling av meg som ikke er rasistisk ? jeg mener at under de omstendighetene som er helt hypoteiske så er ikke det en rasistisk handling
Gjest Zia Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Hva er dette for slags spørsmål? Lurer du virkelig på det? Selv om jeg synes at spørsmålet er i overkant dumt, kan jeg allikevel svare: NEI, det er ikke rasistisk å banke opp en fyr fordi han har voldtatt søstera di.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Hva er dette for slags spørsmål? Lurer du virkelig på det? Selv om jeg synes at spørsmålet er i overkant dumt, kan jeg allikevel svare: NEI, det er ikke rasistisk å banke opp en fyr fordi han har voldtatt søstera di. Men ville foreningen for motstandere av rasisme ment det samme ? ja jeg lurer på det
Lise_ Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 at du i det hele tatt tenker i de baner at du må spørre om dette, synes jeg virker litt rasistisk..
Brunhilde Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Det er ikke rasistisk såfremt du hadde ragert på samme måte om voldtektsmannen var nordmann. På den annen side er selvtekt og blodhevn ulovlig i Norge, så jeg vil sterkt fraråde deg å banke noen, men det er en annen diskusjon.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 at du i det hele tatt tenker i de baner at du må spørre om dette, synes jeg virker litt rasistisk.. Her har vi et nytt bevis på at ordet rasistisk misbrukes på det groveste. Det er slike misbruk som gjør at ordet mister all sin betynding
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Det er ikke rasistisk såfremt du hadde ragert på samme måte om voldtektsmannen var nordmann. På den annen side er selvtekt og blodhevn ulovlig i Norge, så jeg vil sterkt fraråde deg å banke noen, men det er en annen diskusjon. Selvfølgelig hadde jeg gjort det samme om det var en nordmann og jeg har ingen planer og banke opp noen
Brunhilde Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 Selvfølgelig hadde jeg gjort det samme om det var en nordmann og jeg har ingen planer og banke opp noen Det var slik jeg oppfattet deg, og da gjentar jeg bare at nei, det er ikke rasisme.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #9 Skrevet 4. oktober 2008 Selvsagt ikke. Men tar du derimot å fokuserer på at han er afrikaner, kaller han ting som har med hans utseende å gjøre (og ikke idiot) mens du banker han opp så er det rasistisk. Tar du hele familien hans (som er uskyldig) eller en tilfeldig afrikaner fordi en afrikaner voldtok søstra de så er det rasistisk. Men banker du han opp fordi han voldtok søstra de uten å fokusere på hans esnititet så er det ikke rasistisk.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #10 Skrevet 4. oktober 2008 Nei, det er ikke nødvendigvis rasistisk å snakke nedlatende med utgangspunkt i rasen til den hypotetiske voldtekstmannen. Å snakke i affekt betyr ikke at man nødvendigvis er rasistisk, men tar i bruk "behørende" ord for å få ut aggresjon. Blir så uhorvelig lei folk som ikke forstår bruken av ordet.
Gjest Zia Skrevet 4. oktober 2008 #11 Skrevet 4. oktober 2008 Her har vi et nytt bevis på at ordet rasistisk misbrukes på det groveste. Det er slike misbruk som gjør at ordet mister all sin betynding Jeg er enig med Lise_. Og jeg forstår ikke hvorfor du stilte spørsmålet i utgangspunktet. Kan du forresten vennligst fortelle meg hvorfor den situasjonen du beskriver skulle være et uttrykk for rasisme? Selvsagt ikke. Men tar du derimot å fokuserer på at han er afrikaner, kaller han ting som har med hans utseende å gjøre (og ikke idiot) mens du banker han opp så er det rasistisk. Tar du hele familien hans (som er uskyldig) eller en tilfeldig afrikaner fordi en afrikaner voldtok søstra de så er det rasistisk. Men banker du han opp fordi han voldtok søstra de uten å fokusere på hans esnititet så er det ikke rasistisk. Helt enig i alt du skriver. (Og så er jeg litt oppgitt av at det skal være nødvendig å forklare dette. )
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #12 Skrevet 4. oktober 2008 Kan du forresten vennligst fortelle meg hvorfor den situasjonen du beskriver skulle være et uttrykk for rasisme? Helt enig i alt du skriver. Hovedsakelig fordi uansett om man utfører noe som helst negativt mot en farget person så blir man kalt for rasist. Og jeg kan jo ikke bruke en hvit mann når spm er om rasisme.
Gjest Zia Skrevet 4. oktober 2008 #13 Skrevet 4. oktober 2008 Hovedsakelig fordi uansett om man utfører noe som helst negativt mot en farget person så blir man kalt for rasist. Og jeg kan jo ikke bruke en hvit mann når spm er om rasisme. Der tar du helt feil. Jeg har i hvertfall aldri opplevd at det at noen gjør noe negativt mot en ikke-etnisk nordmann har blitt oppfattet som rasisme per se. Selvfølgelig skal man behandle folk med afrikansk bakgrunn og andre innvandrere på samme måte som andre nordmenn. Jeg skjønner ikke engang hvorfor du stiller spørsmålet. Hvis en person med afrikansk bakgrunn oppfører seg på en totalt uakseptabel måte, skal dette selvfølgelig slås ned på på samme måte som om hvilken som helst annen person hadde oppført seg på samme måte. Jg tror du har fullstendig misforstått rasismebegrepet. Og det gjør meg faktisk litt trist.
Gjest pq Skrevet 4. oktober 2008 #14 Skrevet 4. oktober 2008 Min observasjon er at ordet rasisme brukes mest av de samme menneskene som mener ordet brukes for mye.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #15 Skrevet 4. oktober 2008 Jg tror du har fullstendig misforstått rasismebegrepet. Og det gjør meg faktisk litt trist. Nei jeg mener det er et svært misbrukt begrep og folk tar for lett til og bruke det. Og det er ikke det samme som og misforstå det
aline Skrevet 4. oktober 2008 #16 Skrevet 4. oktober 2008 Nei, det er ikke nødvendigvis rasistisk å snakke nedlatende med utgangspunkt i rasen til den hypotetiske voldtekstmannen. Å snakke i affekt betyr ikke at man nødvendigvis er rasistisk, men tar i bruk "behørende" ord for å få ut aggresjon. Blir så uhorvelig lei folk som ikke forstår bruken av ordet. jo, det er rasistisk å snakke nedlatende til en person pga rasen vedkommende er i. At man i affekt kan si ting man ikke mener, er vel ganske kjent. Og at man da kanskje også i affekt kan si ting som er rasistisk, uten å egentlig mene dem, er så. Det gjør ikke utsagnene mindre rasistiske. Men til ts sin sak, nei, det er ikke rasistisk å ønske å banke opp en som har voldtatt søstern sin, uansett hvilke rase vedkommende tilhører. Om man derimot banker alle (eller ønsker å banke alle) afrikanere man ser, fordi en afrikaner har voldtatt søstern, DA gjør man noe rasistisk.
Mann 42 Skrevet 4. oktober 2008 #17 Skrevet 4. oktober 2008 Her har vi et nytt bevis på at ordet rasistisk misbrukes på det groveste. Det er slike misbruk som gjør at ordet mister all sin betynding Jeg syns mer vi har et eksempel på at det startes en tulletråd som bare har til hensikt å få sagt akkurat det du sier nå. Dersom du er bekymret for at ordet skal miste sitt innhold, burde du avstå fra slikt i fremtiden.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #18 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg syns mer vi har et eksempel på at det startes en tulletråd som bare har til hensikt å få sagt akkurat det du sier nå. Dersom du er bekymret for at ordet skal miste sitt innhold, burde du avstå fra slikt i fremtiden. Vel om du synes det får du få moderatorene til og slette den da. Eller gå og spore av en annet diskusjon.
Gjest Zia Skrevet 4. oktober 2008 #19 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg syns mer vi har et eksempel på at det startes en tulletråd som bare har til hensikt å få sagt akkurat det du sier nå. Dersom du er bekymret for at ordet skal miste sitt innhold, burde du avstå fra slikt i fremtiden. Jeg er helt enig. Man starter en fullstendig teit problemstilling for å illustrere et eller annet tvilsomt poeng.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #20 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg er helt enig. Man starter en fullstendig teit problemstilling for å illustrere et eller annet tvilsomt poeng. teit problemstilling. Det er en fult mulig problemstilling. Men kanskje det var feil av meg å si afrikaner. Jeg burde sakt en hvit nordman det beklager jeg du får be moderatoren slette mitt rasistiske innlegg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå